Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen? Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Treinmateriaal internationaal verkeer
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Dat is toch goed als men dubbeldekstreinen inzet op de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg? Zo zijn we verlost van de metro's van de NMBS.
-
trainlovertje
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Omdat dat geld kost en er steeds moet nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert.
In de week rijdt die trein maar tot Luik, omdat dat een omloop uitspaart. Wederom: er moet steeds nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert. Dat was zeg maar de voorwaarde van NMBS toen er beslist werd elk uur te gaan rijden op L42. Er rijden in de week trouwens al meer andere treinen tot Liers, waardoor deze eenvoudiger geschrapt kan worden op dat stuk. De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
-
trainlovertje
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 14:34De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Neen, alles gebeurt in Kinkempois.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:36Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 14:34De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
-
Nicolasjansen
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 jun 2025, 21:14
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
De verbinding Luik richting Luxemburg via Marche (L43) heeft een meervoudige functie :
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.
De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.
Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.
Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.
De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.
Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.
Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Nicolasjansen schreef: ↑28 jun 2025, 22:08 De verbinding Luik richting Luxemburg via Marche (L43) heeft een meervoudige functie :
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.
De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.
Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.
Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.
Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
-
desirootje
- Berichten: 1048
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Uiteindelijk lijkt het het idee om overal een uur dienst aan te bieden, in de week en het weekend, maar sommige uitbreidingen komen voor. Hogere frequenties op het Brusselse S-net zijn veel winstgevender. Daarnaast moet het ook lukken met treinen en personeel, als die niet toevallig in Luik/Luxemburg zijn, is het bjina zot om ze vanaf Namen, Hasselt of Leuven te laten afkomen.Harshan schreef: ↑10 dec 2025, 15:06 Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
(Dat van die uurdiesnt is natuurlijk zonder de stations mee te rekenen waar er enkel P treinen stoppen, jammer genoeg)
-
ovspotter_be
- Berichten: 1405
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Voor IC-33 moet je ook over personeel beschikken met kennis van de Luxemburgse reglementering.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Met welk depot van personeel wordt de IC-33 op weekdagen gereden? Want in die periode rijdt de trein om het uur en die is beperkt tot Luik-Guillemins in plaats van Liers. Aangezien u aangegeven heeft dat het personeel is dat ook het reglement van Groothertogdom Luxemburg moet kennen, vermoed ik dat het aantal van zulke personeelsleden kleiner is dan degene die zo'n kennis hoeft te hebben, niet?ovspotter_be schreef: ↑10 dec 2025, 18:31 Voor IC-33 moet je ook over personeel beschikken met kennis van de Luxemburgse reglementering.
Ik heb een idee. Om de trein om het uur te laten rijden, kan men het traject van de weekdagen (Luik-Guillemins - Groothertogdom Luxemburg) gebruiken in het weekend en Feestdagen, zodat het doenbaar is met hetzelfde aantal personeel met zo'n kennis en ook omdat het traject van weekdagen voor die teein ook niet te lang is. En men kan andere bestaande treinen verlengen tot Liers zowel in de week als in het weekend en feestdagen, zoals: L of toekomstige S45 Namen - Luik te verlengen tot Liers of L Marloie - Liers op de uren van de huidige IC-33 laten rijden of de IC-18 te verlengen naar Liers door 10 of 15 minuten te versnellen en ook in het weekend en op feestdagen op het gehele traject tot Liers te laten rijden samen met IC-25. Verder zijn er ook nog andere opties mogelijk om te puzzelen.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Hoe komt dat dat er op weekdagen die trein wel om het uur rijdt? Ik zou toch ook in het weekend die trein om het uur willen door het traject te beperken tot Luik-Guillemins (net zoals in de week) in plaats van Liers, zodat het doenbaar is met hetzelfde personeel. Verder, richting Liers kan de NMBS andere bestaande treinen gebruiken, hoor. Dat heb ik op iemands bericht een antwoord gestuurd.desirootje schreef: ↑10 dec 2025, 16:56Uiteindelijk lijkt het het idee om overal een uur dienst aan te bieden, in de week en het weekend, maar sommige uitbreidingen komen voor. Hogere frequenties op het Brusselse S-net zijn veel winstgevender. Daarnaast moet het ook lukken met treinen en personeel, als die niet toevallig in Luik/Luxemburg zijn, is het bjina zot om ze vanaf Namen, Hasselt of Leuven te laten afkomen.Harshan schreef: ↑10 dec 2025, 15:06 Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
(Dat van die uurdiesnt is natuurlijk zonder de stations mee te rekenen waar er enkel P treinen stoppen, jammer genoeg)
-
ovspotter_be
- Berichten: 1405
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
IC-33 wordt op weekdagen en in het weekend voornamelijk verzekerd door depot Gouvy.Harshan schreef: ↑10 dec 2025, 22:48
Met welk depot van personeel wordt de IC-33 op weekdagen gereden? Want in die periode rijdt de trein om het uur en die is beperkt tot Luik-Guillemins in plaats van Liers. Aangezien u aangegeven heeft dat het personeel is dat ook het reglement van Groothertogdom Luxemburg moet kennen, vermoed ik dat het aantal van zulke personeelsleden kleiner is dan degene die zo'n kennis hoeft te hebben, niet?
Het klopt dat deze trein in de week wel om het uur rijden maar dan heb je meer personeel beschikbaar dan in het weekend, de personeelsplanning zit nu éénmaal zo in elkaar dat ze je proberen minstens 50% van de weekends thuis te zetten dus voor een uursdienst zullen ze eerst nog bijkomend personeel moeten aanwerven.
De reden dat die trein doorrijdt tot Liers in het weekend is omdat er daar plek is om die trein iets langer te laten staan, ik vermoed dat eens er in het weekend ook een uursdienst komt deze ook maar tot Liège-Guillemins zal rijden.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Ik hoop dat dat zo snel mogelijk de realiteit wordt. Dit is niet de enige trein die hogere frequentie in het weekend moet hebben om nog meer reizigers aan te trekken, maar nog alle andere treinen die om de 2 uur rijden in het weekend ook hun frequenties verhogen. Ik spreek vanuit reizigersperspectief omdat ik overal vlot, veilig, kort en sneller naartoe wil gaan. Maar ik kom ook op voor het personeel, omdat ze hun job met hart en ziel uitoefenen en ook omdat ze goed welzijn en goed loon moeten krijgen.ovspotter_be schreef: ↑11 dec 2025, 08:19IC-33 wordt op weekdagen en in het weekend voornamelijk verzekerd door depot Gouvy.Harshan schreef: ↑10 dec 2025, 22:48
Met welk depot van personeel wordt de IC-33 op weekdagen gereden? Want in die periode rijdt de trein om het uur en die is beperkt tot Luik-Guillemins in plaats van Liers. Aangezien u aangegeven heeft dat het personeel is dat ook het reglement van Groothertogdom Luxemburg moet kennen, vermoed ik dat het aantal van zulke personeelsleden kleiner is dan degene die zo'n kennis hoeft te hebben, niet?
Het klopt dat deze trein in de week wel om het uur rijden maar dan heb je meer personeel beschikbaar dan in het weekend, de personeelsplanning zit nu éénmaal zo in elkaar dat ze je proberen minstens 50% van de weekends thuis te zetten dus voor een uursdienst zullen ze eerst nog bijkomend personeel moeten aanwerven.
De reden dat die trein doorrijdt tot Liers in het weekend is omdat er daar plek is om die trein iets langer te laten staan, ik vermoed dat eens er in het weekend ook een uursdienst komt deze ook maar tot Liège-Guillemins zal rijden.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Ik denk niet dat het personeel u graag ziet komen als je zegt dat ze meer in het weekend gaan moeten werken. 