Treinmateriaal internationaal verkeer

Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

groentje schreef: 14 jun 2025, 13:15 Een paar weken nam ik die trein tijdens het weekend, waar lijn 162 eruit lag voor werken, en eerlijk gezegd, die trein was toch behoorlijk gevuld, ondanks de twee-uursdienst.
Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen? Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

260689 schreef: 14 jun 2025, 14:08 Er reden vroeger een P trein Gouvy - Luik - Brussel bestaand uit 8xI11 +T13. Deze ging dan ook via L2. Dus als m'n dubbeldekkers erop zou zetten trekt dat volk aan.
Dat is toch goed als men dubbeldekstreinen inzet op de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg? Zo zijn we verlost van de metro's van de NMBS.
trainlovertje
Berichten: 2854
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door trainlovertje »

Harshan schreef: 14 jun 2025, 14:09 Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen?
Omdat dat geld kost en er steeds moet nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert.
Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
In de week rijdt die trein maar tot Luik, omdat dat een omloop uitspaart. Wederom: er moet steeds nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert. Dat was zeg maar de voorwaarde van NMBS toen er beslist werd elk uur te gaan rijden op L42. Er rijden in de week trouwens al meer andere treinen tot Liers, waardoor deze eenvoudiger geschrapt kan worden op dat stuk. De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
trainlovertje
Berichten: 2854
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 14 jun 2025, 14:34
trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?
260689
Berichten: 3897
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:36
Shrek schreef: 14 jun 2025, 14:34
trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?
Neen, alles gebeurt in Kinkempois.
Nicolasjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2025, 21:14

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Nicolasjansen »

De verbinding Luik richting Luxemburg via Marche (L43) heeft een meervoudige functie :
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.

De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.

Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.

Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

Nicolasjansen schreef: 28 jun 2025, 22:08 De verbinding Luik richting Luxemburg via Marche (L43) heeft een meervoudige functie :
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.

De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.

Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.

Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.

Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
desirootje
Berichten: 1052
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door desirootje »

Harshan schreef: 10 dec 2025, 15:06 Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
Uiteindelijk lijkt het het idee om overal een uur dienst aan te bieden, in de week en het weekend, maar sommige uitbreidingen komen voor. Hogere frequenties op het Brusselse S-net zijn veel winstgevender. Daarnaast moet het ook lukken met treinen en personeel, als die niet toevallig in Luik/Luxemburg zijn, is het bjina zot om ze vanaf Namen, Hasselt of Leuven te laten afkomen.
(Dat van die uurdiesnt is natuurlijk zonder de stations mee te rekenen waar er enkel P treinen stoppen, jammer genoeg)
ovspotter_be
Berichten: 1405
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door ovspotter_be »

Voor IC-33 moet je ook over personeel beschikken met kennis van de Luxemburgse reglementering.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

ovspotter_be schreef: 10 dec 2025, 18:31 Voor IC-33 moet je ook over personeel beschikken met kennis van de Luxemburgse reglementering.
Met welk depot van personeel wordt de IC-33 op weekdagen gereden? Want in die periode rijdt de trein om het uur en die is beperkt tot Luik-Guillemins in plaats van Liers. Aangezien u aangegeven heeft dat het personeel is dat ook het reglement van Groothertogdom Luxemburg moet kennen, vermoed ik dat het aantal van zulke personeelsleden kleiner is dan degene die zo'n kennis hoeft te hebben, niet?

Ik heb een idee. Om de trein om het uur te laten rijden, kan men het traject van de weekdagen (Luik-Guillemins - Groothertogdom Luxemburg) gebruiken in het weekend en Feestdagen, zodat het doenbaar is met hetzelfde aantal personeel met zo'n kennis en ook omdat het traject van weekdagen voor die teein ook niet te lang is. En men kan andere bestaande treinen verlengen tot Liers zowel in de week als in het weekend en feestdagen, zoals: L of toekomstige S45 Namen - Luik te verlengen tot Liers of L Marloie - Liers op de uren van de huidige IC-33 laten rijden of de IC-18 te verlengen naar Liers door 10 of 15 minuten te versnellen en ook in het weekend en op feestdagen op het gehele traject tot Liers te laten rijden samen met IC-25. Verder zijn er ook nog andere opties mogelijk om te puzzelen.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

desirootje schreef: 10 dec 2025, 16:56
Harshan schreef: 10 dec 2025, 15:06 Dank u wel! Toch zou ik graag willen dat de NMBS ambitieus wordt door frequenties te verhogen van 1 trein om de 2 uur naar om het uur over heel België zowel op weekdagen (wat ook het geval is) als in het weekend en feestdagen. Dus IC-33 moet ook in het weekend frequenter rijden. Om het uur dus. Want zo is het aanbod aantrekkelijk en is de NMBS ook ambitieus. Anders gaan de reizigers de NMBS hardhandig afhaken wat nu ook nog steeds gebeurt.
Uiteindelijk lijkt het het idee om overal een uur dienst aan te bieden, in de week en het weekend, maar sommige uitbreidingen komen voor. Hogere frequenties op het Brusselse S-net zijn veel winstgevender. Daarnaast moet het ook lukken met treinen en personeel, als die niet toevallig in Luik/Luxemburg zijn, is het bjina zot om ze vanaf Namen, Hasselt of Leuven te laten afkomen.
(Dat van die uurdiesnt is natuurlijk zonder de stations mee te rekenen waar er enkel P treinen stoppen, jammer genoeg)
Hoe komt dat dat er op weekdagen die trein wel om het uur rijdt? Ik zou toch ook in het weekend die trein om het uur willen door het traject te beperken tot Luik-Guillemins (net zoals in de week) in plaats van Liers, zodat het doenbaar is met hetzelfde personeel. Verder, richting Liers kan de NMBS andere bestaande treinen gebruiken, hoor. Dat heb ik op iemands bericht een antwoord gestuurd.
ovspotter_be
Berichten: 1405
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door ovspotter_be »

Harshan schreef: 10 dec 2025, 22:48
Met welk depot van personeel wordt de IC-33 op weekdagen gereden? Want in die periode rijdt de trein om het uur en die is beperkt tot Luik-Guillemins in plaats van Liers. Aangezien u aangegeven heeft dat het personeel is dat ook het reglement van Groothertogdom Luxemburg moet kennen, vermoed ik dat het aantal van zulke personeelsleden kleiner is dan degene die zo'n kennis hoeft te hebben, niet?
IC-33 wordt op weekdagen en in het weekend voornamelijk verzekerd door depot Gouvy.
Het klopt dat deze trein in de week wel om het uur rijden maar dan heb je meer personeel beschikbaar dan in het weekend, de personeelsplanning zit nu éénmaal zo in elkaar dat ze je proberen minstens 50% van de weekends thuis te zetten dus voor een uursdienst zullen ze eerst nog bijkomend personeel moeten aanwerven.

De reden dat die trein doorrijdt tot Liers in het weekend is omdat er daar plek is om die trein iets langer te laten staan, ik vermoed dat eens er in het weekend ook een uursdienst komt deze ook maar tot Liège-Guillemins zal rijden.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

ovspotter_be schreef: 11 dec 2025, 08:19
Harshan schreef: 10 dec 2025, 22:48
Met welk depot van personeel wordt de IC-33 op weekdagen gereden? Want in die periode rijdt de trein om het uur en die is beperkt tot Luik-Guillemins in plaats van Liers. Aangezien u aangegeven heeft dat het personeel is dat ook het reglement van Groothertogdom Luxemburg moet kennen, vermoed ik dat het aantal van zulke personeelsleden kleiner is dan degene die zo'n kennis hoeft te hebben, niet?
IC-33 wordt op weekdagen en in het weekend voornamelijk verzekerd door depot Gouvy.
Het klopt dat deze trein in de week wel om het uur rijden maar dan heb je meer personeel beschikbaar dan in het weekend, de personeelsplanning zit nu éénmaal zo in elkaar dat ze je proberen minstens 50% van de weekends thuis te zetten dus voor een uursdienst zullen ze eerst nog bijkomend personeel moeten aanwerven.

De reden dat die trein doorrijdt tot Liers in het weekend is omdat er daar plek is om die trein iets langer te laten staan, ik vermoed dat eens er in het weekend ook een uursdienst komt deze ook maar tot Liège-Guillemins zal rijden.
Ik hoop dat dat zo snel mogelijk de realiteit wordt. Dit is niet de enige trein die hogere frequentie in het weekend moet hebben om nog meer reizigers aan te trekken, maar nog alle andere treinen die om de 2 uur rijden in het weekend ook hun frequenties verhogen. Ik spreek vanuit reizigersperspectief omdat ik overal vlot, veilig, kort en sneller naartoe wil gaan. Maar ik kom ook op voor het personeel, omdat ze hun job met hart en ziel uitoefenen en ook omdat ze goed welzijn en goed loon moeten krijgen.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door TKR »

Ik denk niet dat het personeel u graag ziet komen als je zegt dat ze meer in het weekend gaan moeten werken. :D
Plaats reactie