EuroCity Brussel - Rotterdam

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 03 apr 2025, 18:04 Die korte keringen in Rotterdam de laatste tijd zijn er vooral door spoorwerken. Behalve vrijdag, zaterdag en zondag, dan zijn ze voorzien.

Op 'normale' dagen is dit niet mogelijk door te weinig spoorcapaciteit.
Zouden die korte keringen wel mogelijk zijn eens de trein 200km/h kan rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 13 apr 2025, 02:30
Klassiekje schreef: 03 apr 2025, 18:04 Die korte keringen in Rotterdam de laatste tijd zijn er vooral door spoorwerken. Behalve vrijdag, zaterdag en zondag, dan zijn ze voorzien.

Op 'normale' dagen is dit niet mogelijk door te weinig spoorcapaciteit.
Zouden die korte keringen wel mogelijk zijn eens de trein 200km/h kan rijden?

Als je weet dat het huidige vertrek in Breda richting Rotterdam om u26 is en dat er om u23 nog een andere trein hetzelfde (Breda Rotterdam) doet ga je zwaar moeten puzzelen om daar iets te vinden.
rvdborgt
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 16 apr 2025, 09:08
Shrek schreef: 13 apr 2025, 02:30
Klassiekje schreef: 03 apr 2025, 18:04 Die korte keringen in Rotterdam de laatste tijd zijn er vooral door spoorwerken. Behalve vrijdag, zaterdag en zondag, dan zijn ze voorzien.

Op 'normale' dagen is dit niet mogelijk door te weinig spoorcapaciteit.
Zouden die korte keringen wel mogelijk zijn eens de trein 200km/h kan rijden?
Als je weet dat het huidige vertrek in Breda richting Rotterdam om u26 is en dat er om u23 nog een andere trein hetzelfde (Breda Rotterdam) doet ga je zwaar moeten puzzelen om daar iets te vinden.
Een kering van 20 minuten is eigenlijk niet zo kort.
Met 200 km/h ga je iets eerder in Breda aankomen vanuit Antwerpen (en later uit Breda vertrekken), waardoor hopelijk de aansluiting op/van de 3600 naar/uit Zwolle kan worden hersteld. Tussen Breda en Rotterdam zal het denk ik zoals nu blijven, tenzij de kering versneld kan worden.
Klassiekje
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Klassiekje »

De kering in Breda verkorten wordt in ieder geval onmogelijk met het nieuwe materieel want dat zal met MUX gebeuren en daarvoor moet je telkens de panto neerlaten en de hele stuurpost buiten dienst zetten.
rvdborgt
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

Klassiekje schreef: 16 apr 2025, 09:38 De kering in Breda verkorten wordt in ieder geval onmogelijk met het nieuwe materieel want dat zal met MUX gebeuren en daarvoor moet je telkens de panto neerlaten en de hele stuurpost buiten dienst zetten.
Dat materieel is dus in feite niet geschikt voor een efficiënte treindienst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 16 apr 2025, 09:54
Klassiekje schreef: 16 apr 2025, 09:38 De kering in Breda verkorten wordt in ieder geval onmogelijk met het nieuwe materieel want dat zal met MUX gebeuren en daarvoor moet je telkens de panto neerlaten en de hele stuurpost buiten dienst zetten.
Dat materieel is dus in feite niet geschikt voor een efficiënte treindienst.
Dat is eerder het systeem mux dat het niet toelaat en het ZWS systeem van de Duitsers wel. Bij het gebruik van mux blijft men uitgaan van fysieke knoppen om spanningen te kiezen daar waar dit tegenwoordig een software keuze is in plaats van een hard ware keuze. De i11 stuurijtuigen hebben nog steeds fysieke schakelaars om spanningen te kiezen. De schakelaar om de stroomafnemer te bevelen is bij de i11 een fysieke draaiknop op een traxx is dat een monostabiele impulsschakelaar. Heel verschillend in werking dus.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Harshan »

Aangezien de NMBS ook de M7-dubbeldekstreinrijtuigen wilt inzetten op de verbindingen van en naar Nederland, kunnen ze dan niet deze verbinding (EuroCity (EC) treinserie 9200 tussen Brussel en Rotterdam (Nederland)) aandoen? Zo kunnen de I11-treinrijtuigen op andere internationale verbindingen ingezet worden waar de M6- en M7-dubbeldektreinrijtuigen niet mogen rijden, zoals: naar Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door TKR »

De M7'en kunnen niet naar Rotterdam. Ze waren te groot voor een bepaalde tunnel dacht ik?
maarten
Berichten: 470
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door maarten »

Ik meen gelezen te hebben dat zelfs Roosendaal al niet kon.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door TKR »

Dat dacht ik ook eerlijk gezegd. Het is dan ook de MS30 die naar daar zou moeten gaan dacht ik?
rvdborgt
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

maarten schreef: 09 dec 2025, 23:27 Ik meen gelezen te hebben dat zelfs Roosendaal al niet kon.
Wikipedia:
"De rijtuigen voldoen aan het Nederlandse omgrenzingsprofiel, kunnen om met de spanning in Nederland en zouden in principe in Nederland kunnen rijden. De eigen stuurrijtuigen kunnen standaard niet rijden onder de Nederlandse treinbeïnvloeding."
Dus met de juiste treinbeïnvloeding zou toelating mogelijk moeten zijn.
desirootje
Berichten: 1048
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door desirootje »

rvdborgt schreef: 10 dec 2025, 01:17
maarten schreef: 09 dec 2025, 23:27 Ik meen gelezen te hebben dat zelfs Roosendaal al niet kon.
Wikipedia:
"De rijtuigen voldoen aan het Nederlandse omgrenzingsprofiel, kunnen om met de spanning in Nederland en zouden in principe in Nederland kunnen rijden. De eigen stuurrijtuigen kunnen standaard niet rijden onder de Nederlandse treinbeïnvloeding."
Dus met de juiste treinbeïnvloeding zou toelating mogelijk moeten zijn.
Er ligt geen ETCS in Rotterdam en Breda zelf, daar zijn eilandjes van ATB "op de HSL" dus de M7 mag daar de komende jaren zeker nog niet rijden, om nog maar te zwijgen hoe lang de homologatie zou duren, de M7 BMx'en rijden ook nog niet in Luxemburg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Steven »

Het eerste aangepaste stuurrijtuig i11 met ATB en PZB zit nu in de proeffase. Men is dus aan het controleren of alles werkt. Nadien volgt de homologatie. De homologatie in Nederland zou normaal simultaan verlopen met de homologatie van de HLE17 om overduidelijk praktische redenen.
jknockaert
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door jknockaert »

Steven schreef: 10 dec 2025, 13:56Het eerste aangepaste stuurrijtuig i11 met ATB en PZB zit nu in de proeffase. Men is dus aan het controleren of alles werkt. Nadien volgt de homologatie. De homologatie in Nederland zou normaal simultaan verlopen met de homologatie van de HLE17 om overduidelijk praktische redenen.
Is het de bedoeling dat die trein 200 km/u gaat rijden op de HSL? Technisch zou het moeten kunnen.
260689
Berichten: 3897
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door 260689 »

jknockaert schreef: 10 dec 2025, 14:48
Steven schreef: 10 dec 2025, 13:56Het eerste aangepaste stuurrijtuig i11 met ATB en PZB zit nu in de proeffase. Men is dus aan het controleren of alles werkt. Nadien volgt de homologatie. De homologatie in Nederland zou normaal simultaan verlopen met de homologatie van de HLE17 om overduidelijk praktische redenen.
Is het de bedoeling dat die trein 200 km/u gaat rijden op de HSL? Technisch zou het moeten kunnen.
Zowel L4 als L2 en L3 zouden ze 200km/h rijden alsook de L36 tussen Schaarbeek en Leuven.
Plaats reactie