Zouden die korte keringen wel mogelijk zijn eens de trein 200km/h kan rijden?Klassiekje schreef: ↑03 apr 2025, 18:04 Die korte keringen in Rotterdam de laatste tijd zijn er vooral door spoorwerken. Behalve vrijdag, zaterdag en zondag, dan zijn ze voorzien.
Op 'normale' dagen is dit niet mogelijk door te weinig spoorcapaciteit.
EuroCity Brussel - Rotterdam
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Shrek schreef: ↑13 apr 2025, 02:30Zouden die korte keringen wel mogelijk zijn eens de trein 200km/h kan rijden?Klassiekje schreef: ↑03 apr 2025, 18:04 Die korte keringen in Rotterdam de laatste tijd zijn er vooral door spoorwerken. Behalve vrijdag, zaterdag en zondag, dan zijn ze voorzien.
Op 'normale' dagen is dit niet mogelijk door te weinig spoorcapaciteit.
Als je weet dat het huidige vertrek in Breda richting Rotterdam om u26 is en dat er om u23 nog een andere trein hetzelfde (Breda Rotterdam) doet ga je zwaar moeten puzzelen om daar iets te vinden.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Een kering van 20 minuten is eigenlijk niet zo kort.Steven schreef: ↑16 apr 2025, 09:08Als je weet dat het huidige vertrek in Breda richting Rotterdam om u26 is en dat er om u23 nog een andere trein hetzelfde (Breda Rotterdam) doet ga je zwaar moeten puzzelen om daar iets te vinden.Shrek schreef: ↑13 apr 2025, 02:30Zouden die korte keringen wel mogelijk zijn eens de trein 200km/h kan rijden?Klassiekje schreef: ↑03 apr 2025, 18:04 Die korte keringen in Rotterdam de laatste tijd zijn er vooral door spoorwerken. Behalve vrijdag, zaterdag en zondag, dan zijn ze voorzien.
Op 'normale' dagen is dit niet mogelijk door te weinig spoorcapaciteit.
Met 200 km/h ga je iets eerder in Breda aankomen vanuit Antwerpen (en later uit Breda vertrekken), waardoor hopelijk de aansluiting op/van de 3600 naar/uit Zwolle kan worden hersteld. Tussen Breda en Rotterdam zal het denk ik zoals nu blijven, tenzij de kering versneld kan worden.
-
Klassiekje
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
De kering in Breda verkorten wordt in ieder geval onmogelijk met het nieuwe materieel want dat zal met MUX gebeuren en daarvoor moet je telkens de panto neerlaten en de hele stuurpost buiten dienst zetten.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Dat materieel is dus in feite niet geschikt voor een efficiënte treindienst.Klassiekje schreef: ↑16 apr 2025, 09:38 De kering in Breda verkorten wordt in ieder geval onmogelijk met het nieuwe materieel want dat zal met MUX gebeuren en daarvoor moet je telkens de panto neerlaten en de hele stuurpost buiten dienst zetten.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Dat is eerder het systeem mux dat het niet toelaat en het ZWS systeem van de Duitsers wel. Bij het gebruik van mux blijft men uitgaan van fysieke knoppen om spanningen te kiezen daar waar dit tegenwoordig een software keuze is in plaats van een hard ware keuze. De i11 stuurijtuigen hebben nog steeds fysieke schakelaars om spanningen te kiezen. De schakelaar om de stroomafnemer te bevelen is bij de i11 een fysieke draaiknop op een traxx is dat een monostabiele impulsschakelaar. Heel verschillend in werking dus.rvdborgt schreef: ↑16 apr 2025, 09:54Dat materieel is dus in feite niet geschikt voor een efficiënte treindienst.Klassiekje schreef: ↑16 apr 2025, 09:38 De kering in Breda verkorten wordt in ieder geval onmogelijk met het nieuwe materieel want dat zal met MUX gebeuren en daarvoor moet je telkens de panto neerlaten en de hele stuurpost buiten dienst zetten.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Aangezien de NMBS ook de M7-dubbeldekstreinrijtuigen wilt inzetten op de verbindingen van en naar Nederland, kunnen ze dan niet deze verbinding (EuroCity (EC) treinserie 9200 tussen Brussel en Rotterdam (Nederland)) aandoen? Zo kunnen de I11-treinrijtuigen op andere internationale verbindingen ingezet worden waar de M6- en M7-dubbeldektreinrijtuigen niet mogen rijden, zoals: naar Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
De M7'en kunnen niet naar Rotterdam. Ze waren te groot voor een bepaalde tunnel dacht ik?
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Dat dacht ik ook eerlijk gezegd. Het is dan ook de MS30 die naar daar zou moeten gaan dacht ik?
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Wikipedia:
"De rijtuigen voldoen aan het Nederlandse omgrenzingsprofiel, kunnen om met de spanning in Nederland en zouden in principe in Nederland kunnen rijden. De eigen stuurrijtuigen kunnen standaard niet rijden onder de Nederlandse treinbeïnvloeding."
Dus met de juiste treinbeïnvloeding zou toelating mogelijk moeten zijn.
-
desirootje
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Er ligt geen ETCS in Rotterdam en Breda zelf, daar zijn eilandjes van ATB "op de HSL" dus de M7 mag daar de komende jaren zeker nog niet rijden, om nog maar te zwijgen hoe lang de homologatie zou duren, de M7 BMx'en rijden ook nog niet in Luxemburg.rvdborgt schreef: ↑10 dec 2025, 01:17Wikipedia:
"De rijtuigen voldoen aan het Nederlandse omgrenzingsprofiel, kunnen om met de spanning in Nederland en zouden in principe in Nederland kunnen rijden. De eigen stuurrijtuigen kunnen standaard niet rijden onder de Nederlandse treinbeïnvloeding."
Dus met de juiste treinbeïnvloeding zou toelating mogelijk moeten zijn.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Het eerste aangepaste stuurrijtuig i11 met ATB en PZB zit nu in de proeffase. Men is dus aan het controleren of alles werkt. Nadien volgt de homologatie. De homologatie in Nederland zou normaal simultaan verlopen met de homologatie van de HLE17 om overduidelijk praktische redenen.
-
jknockaert
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Is het de bedoeling dat die trein 200 km/u gaat rijden op de HSL? Technisch zou het moeten kunnen.Steven schreef: ↑10 dec 2025, 13:56Het eerste aangepaste stuurrijtuig i11 met ATB en PZB zit nu in de proeffase. Men is dus aan het controleren of alles werkt. Nadien volgt de homologatie. De homologatie in Nederland zou normaal simultaan verlopen met de homologatie van de HLE17 om overduidelijk praktische redenen.
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Zowel L4 als L2 en L3 zouden ze 200km/h rijden alsook de L36 tussen Schaarbeek en Leuven.jknockaert schreef: ↑10 dec 2025, 14:48Is het de bedoeling dat die trein 200 km/u gaat rijden op de HSL? Technisch zou het moeten kunnen.Steven schreef: ↑10 dec 2025, 13:56Het eerste aangepaste stuurrijtuig i11 met ATB en PZB zit nu in de proeffase. Men is dus aan het controleren of alles werkt. Nadien volgt de homologatie. De homologatie in Nederland zou normaal simultaan verlopen met de homologatie van de HLE17 om overduidelijk praktische redenen.