Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
jpvdveer

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door jpvdveer »

Op de school van onze kinderen: iedere leerling (of ouder van leerling) zorgt voor zijn/haar eigen ticket.
pietje

Bericht door pietje »

Zoiets lijkt mij ook een zeer slecht idee.
Werkt het eigenlijk of hebben de leerkrachten telkens de handen vol met oplossen van fouten of vergetelheden?

Als je dat vergelijkt met een bustrip, weet ik welke het minst omslachtig is.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 22 nov 2025, 09:26 Als je dat vergelijkt met een bustrip, weet ik welke het minst omslachtig is.
Maar dat is misschien helemaal niet zo erg. Een bus gevuld met 50 kinderen is qua CO2-uitstoot en ruimtebeslag veel minder schadelijk dan al die individuele auto's. Als je enkele groepen verliest aan de bus maar daardoor op de spitstreinen meer ruimte maakt om autopendelaars te verwelkomen is er netto nog altijd een grote winst.
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 22 nov 2025, 16:20
pietje schreef: 22 nov 2025, 09:26 Als je dat vergelijkt met een bustrip, weet ik welke het minst omslachtig is.
Maar dat is misschien helemaal niet zo erg. Een bus gevuld met 50 kinderen is qua CO2-uitstoot en ruimtebeslag veel minder schadelijk dan al die individuele auto's. Als je enkele groepen verliest aan de bus maar daardoor op de spitstreinen meer ruimte maakt om autopendelaars te verwelkomen is er netto nog altijd een grote winst.
Maar het zou nog beter zijn als de NMBS iedereen kan vervoeren die dat wenst, ook groepen die dit x-tijd vooraf reserveren.
Dat lijkt mij de enige manier om ooit een modal shift te bekomen.
Als spitstreinen ook zonder groepen steevast vol zitten, moet men eens gaan nadenken over structureel meer capaciteit creëren.
Treinen die nu dagelijk overvol zitten en aan maximale capaciteit samengesteld zijn, moeten zonodig ontdubbeld worden.
Dat daar op dit moment niet de nodige middelen voor beschikbaar zijn, mag ons er niet van weerhouden om te pleiten voor meer mogelijkheden.

Ik weet ook dat bussen een lagere CO2 footprint per passagier hebben dan auto's, maar je mag ook de overlast die ze veroorzaken op sommige plekken niet negeren. Als alle schooluitstappen naar de Brusselse musea met de trein zouden gebeuren, gaat men daar in Brussel centrum zeer dankbaar voor zijn.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

Shrek schreef: 22 nov 2025, 16:20
Maar als de scholen overstappen naar de bus heb je een aantal andere problemen die je niet wil:
-nog meer verkeer op de autowegen naar Brussel
-nog meer verkeer op de Brusselse stadsring die nu al een hel is
-je hebt parkeerplaatsen voor die bussen nodig

Bovendien zijn die files naar en in Brussel zo wisselend dat de aankomsttijd ook bijzonder onvoorspelbaar is.
Dus bussen naar Brussel zijn een alternatief waar maatschappelijk heel wat nadelen aan vast hangen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik ga zeker niet pleiten voor meer autocars, maar je moet die chauffeurs nu ook weer niet onderschatten. Ik heb enkele keren (uit Halle dan nog!) een rit met een autocar meegemaakt en die chauffeurs weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. De radio stuurt regelmatig verkeersinfo door en de route wordt daar zo goed als direct aan aangepast. Ik heb ervaren dat er bijna geen enkele chauffeur tijdens de ochtendspits de ring neemt (tenzij in de richting Mons. Al bij al hebben we nooit aanzienlijke vertragingen opgelopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

Olivier_Doorne schreef: 23 nov 2025, 16:18 Maar als de scholen overstappen naar de bus heb je een aantal andere problemen die je niet wil:
-nog meer verkeer op de autowegen naar Brussel
-nog meer verkeer op de Brusselse stadsring die nu al een hel is
-je hebt parkeerplaatsen voor die bussen nodig
Je moet wel alles lezen :wink: Als die ene bus extra zorgt dat er 50 auto's minder zijn, zijn er:
-minder verkeer op de autowegen
-minder verkeer op de stadsring
-minder parkeerplaatsen nodig
rdv

Bericht door rdv »

De meeste locaties die scholen in Brussel bezoeken per trein, liggen in het centrum. Bussen kunnen niet in de (meeste) Brusselse tunnels, dus zijn langer onderweg dan een vergelijkbare trip per auto.

Uitstappen per trein zijn voor sommige leerlingen de eerste kennismaking met de trein, wat volgens mij ook één van de leerdoelen is. Dergelijke uitstappen kunnen kinderen warm maken voor de trein, en die kunnen zo ook hun ouders overtuigen om eens met de trein te gaan.

Wat we hier in deze discussie uit het oog verliezen, is dat jongeren steeds 40% korting krijgen, ook al hebben ze geen Train+ en reizen ze in de spits. Het verschil met de 60% korting is dan ook niet meer zo groot (ook niet in de daluren, waar de gecombineerde korting voor -26 jarigen met Train+ 64%). Voor niet zo lange verbindingen in de spits is er ook niet altijd een groot verschil tussen Train+ of niet. Gent-Brussel voor -26 bvb is 13,40€ h&t versus 13,00€ met een Train+.

Voor -12 is het een ander verhaal: daar is het groepsticket veel goedkoper (1€ per kind enkele reis).
Plaats reactie