Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
- 
				ovspotter_be
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Voor die maximumprijs van €5,50 dien je als jongere of senior eerst Train+ aan te kopen, zonder Train+ kost Hasselt → Oostende je als jongere of senior gewoon €25.
			
			
									
						- 
				ovspotter_be
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Je bedoelt €12,50.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:25 Voor die maximumprijs van €5,50 dien je als jongere of senior eerst Train+ aan te kopen, zonder Train+ kost Hasselt → Oostende je als jongere of senior gewoon €25.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Veel van dit soort clubs hebben een hoog "vroeger was alles beter"-gehalte en zijn allergisch aan veranderingen, dus proberen ze vanalles om die tegen te gaan of terug te draaien.overweg13 schreef: ↑24 okt 2025, 20:03Ik begrijp echt niet waarom men al deze valse info blijft rondstrooien, zelfs door de Ouderenraad waarvan je toch enige sérieux zou kunnen verwachten. Een reis Hasselt - Oostende kost voor 65+ nu maximaal 5.50 in 2de klas, zelfs tijdens de spits. Heen en terug is dat misschien iets meer dan vroeger, maar je hoeft geen HT-biljet meer te kopen. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor al die onzin?joverwimp schreef: ↑24 okt 2025, 17:20https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... -513682032groentje schreef: ↑20 okt 2025, 16:20 Zeker van? Wie heel erg ver reist, verkiest misschien om voor 9u te reizen. Tot voor een week terug zou dat aan de volle pot geweest zijn, op z'n minst tot het eerste station na 9u. Vandaag krijgen ze korting op alle treinen. Je krijgt bovendien ook korting op een enkele reis, het Senior Ticket was altijd een retour, én een forfaitaire prijs gelijk welke afstand, waardoor het voor kortere trips vaak goedkoper was met een standaardbiljet. Je moet met de gecumuleerde korting van Train+ en leeftijdskorting al een heel eind rijden vooraleer je duurder af bent. En dan nog is de meerprijs dankzij het prijsplafond met Train+ nog best te verteren, me dunkt, voor de extra vrijheid die je ervoor in ruil krijgt...
Denk verder ook wel dat ze van een mug een olifant maken hier. Je kan tenslotte ook niet voor iedereen de perfecte oplossing hebben.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
De vraag is eigenlijk: hoeveel 65+ hebben baat bij een train+? Daar hebben we geen cijfers over. De toekomst zal het uitwijzen.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:14 Maar dan dienen ze eerst nog Train+ aan te kopen, ik denk dat daar het schoentje wringt.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Toch redelijk wat, me dunkt? Niet alleen is Train+ voor hen goedkoper, ze kunnen vaker tijdens de daluren reizen dan mensen van beroepsactieve leeftijd, en het prijsplafond van €5,50 opent toch echt wel een hoop mogelijkheden... Een investering van €2/maand aan de lanceringsprijs, €4/maand daarna, kan je er al uit hebben met één iets langere reis.joverwimp schreef: ↑25 okt 2025, 09:30De vraag is eigenlijk: hoeveel 65+ hebben baat bij een train+? Daar hebben we geen cijfers over. De toekomst zal het uitwijzen.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:14 Maar dan dienen ze eerst nog Train+ aan te kopen, ik denk dat daar het schoentje wringt.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Reken ik het goed uit dat het voordeliger is om tot het einde van het jaar een Train+ voordeelkaart aan te schaffen voor telkens 1 maand, en net voor de einddatum van de promotie (4 januari) een voordeelkaart kopen voor 1 jaar?
			
			
									
						Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
inderdaad (gesteld dat je dit jaar voldoende gebruik maakt van de maandelijkse voordeelkaart)
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Nu twee testen gedaan met de nieuwe tariefstructuur.
- Afgelopen zondag Brussels airport naar Gent
- Vandaag h&t Gent - Dendermonde
Beide keren viel het me op dat er (lange) wachtrijen waren zowel aan de loketten als aan de automaten. Dat is niet verwonderlijk, want er moeten nu veel meer handelingen gedaan worden (train+ wel of niet, keuze ticket voor daluur of anytime, ingeven of scannen Train+). Ik heb twee keer assistentie nodig gehad, de asssistenten hadden hun handen dan ook vol in de drie stations. De instructies zijn niet altijd even duidelijk, waardoor ik een paar keer de verkeerde keuze gemaakt had.
Ik merk ook bij mezelf op dat ik veel meer tijd nodig heb om een ticket te kopen. Ik was ook vertrokken met slechts één ticket, als je nu h&t selecteert krijg je twee tickets (er is weliswaar een melding dat je twee tickets gaat krijgen, maar er is zoveel informatie dat dit verloren geraakt).
Vervelend ook dat je de aankoop van een Train+ en een ticket niet in één beweging kan doen. Dus 2 keer afrekenen, etc.
De locatie van de scanner is voor grotere mensen niet duidelijk (ik zag het rode vlak niet), dus naar handmatige ingave overgeschakeld. De tweede keer was de scanner defect, de assistent stuurde me naar een andere automaat.
Ik heb twee keer minder betaald dan ik voordien zou gedaan hebben, maar qua gebruiksgemak bij de automaten en aan het loket is het niet echt een vooruitgang.
			
			
									
						- Afgelopen zondag Brussels airport naar Gent
- Vandaag h&t Gent - Dendermonde
Beide keren viel het me op dat er (lange) wachtrijen waren zowel aan de loketten als aan de automaten. Dat is niet verwonderlijk, want er moeten nu veel meer handelingen gedaan worden (train+ wel of niet, keuze ticket voor daluur of anytime, ingeven of scannen Train+). Ik heb twee keer assistentie nodig gehad, de asssistenten hadden hun handen dan ook vol in de drie stations. De instructies zijn niet altijd even duidelijk, waardoor ik een paar keer de verkeerde keuze gemaakt had.
Ik merk ook bij mezelf op dat ik veel meer tijd nodig heb om een ticket te kopen. Ik was ook vertrokken met slechts één ticket, als je nu h&t selecteert krijg je twee tickets (er is weliswaar een melding dat je twee tickets gaat krijgen, maar er is zoveel informatie dat dit verloren geraakt).
Vervelend ook dat je de aankoop van een Train+ en een ticket niet in één beweging kan doen. Dus 2 keer afrekenen, etc.
De locatie van de scanner is voor grotere mensen niet duidelijk (ik zag het rode vlak niet), dus naar handmatige ingave overgeschakeld. De tweede keer was de scanner defect, de assistent stuurde me naar een andere automaat.
Ik heb twee keer minder betaald dan ik voordien zou gedaan hebben, maar qua gebruiksgemak bij de automaten en aan het loket is het niet echt een vooruitgang.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik heb train+ meteen in onze NMBS-app geladen,  voor mezelf en voor mijn vrouw en dat lukt allemaal, maar net als aan de automaat en aan het loket heb je toch wel wat meer tijd om biljetten te kopen nodig dan voordien. Anderzijds moet ik zeggen dat ik vanmorgen in de loketzaal in Halle stond te kijken (van 8:20 tot 8:30) en de assistente moest maar 1 keer helpen, ook al zei ze dat het pas losbarst na 9:00 als de senioren opduiken.
			
			
									
						Met vriendelijke groet
overweg13
			
						overweg13
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Was idd na 9u, maar men moest zowel bij jongeren als senioren helpen. Het is nu natuurlijk nu vakantie en iedereen moet het nieuw systeem nog leren kennen, maar meer stappen en meer sensoren die betrokken zijn, leidt er toe dat er meer kan misgaan. 
(En dan heb ik nog niet eens geprobeerd voor ons gezin ticketten te kopen - 3 Train+ aankopen en 4 keer een los ticket).
Op mijn slim toestel werkt de app niet meer, dus dat is ook geen oplossing.
			
			
									
						(En dan heb ik nog niet eens geprobeerd voor ons gezin ticketten te kopen - 3 Train+ aankopen en 4 keer een los ticket).
Op mijn slim toestel werkt de app niet meer, dus dat is ook geen oplossing.
- 
				ovspotter_be
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Voor die 4 zonder Train+ zal een Minigroep waarschijnlijk goedkoper zijn (indien vertrek op weekdagen na 09:00) en is ook maar één aankoop.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik heb de Vlaamse Ouderenraad gewezen op diverse fouten in hun info. Er kwam een (beperkte) rechtzetting en na mijn reactie een meer volledige tweede. Nochtans bestaat het personeel daar niet uit digibete senioren...Davy schreef: ↑24 okt 2025, 22:21Veel van dit soort clubs hebben een hoog "vroeger was alles beter"-gehalte en zijn allergisch aan veranderingen, dus proberen ze vanalles om die tegen te gaan of terug te draaien.overweg13 schreef: ↑24 okt 2025, 20:03Ik begrijp echt niet waarom men al deze valse info blijft rondstrooien, zelfs door de Ouderenraad waarvan je toch enige sérieux zou kunnen verwachten. Een reis Hasselt - Oostende kost voor 65+ nu maximaal 5.50 in 2de klas, zelfs tijdens de spits. Heen en terug is dat misschien iets meer dan vroeger, maar je hoeft geen HT-biljet meer te kopen. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor al die onzin?
Denk verder ook wel dat ze van een mug een olifant maken hier. Je kan tenslotte ook niet voor iedereen de perfecte oplossing hebben.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Even snel gekeken voor Gent - Oostende en Gent-De Panne, als één iemand van de 4 al een Train+ heeft, is de Minigroep duurder dan voor de anderen een Train+ te kopen in het weekend (in de samenstelling van 2 volwassenen en 2 tieners, h&t). Met de huidige promotarieven is het ook goedkoper om voor die 4 personen een Train+ te kopen voor Gent-De Panne in het weekend.ovspotter_be schreef: ↑28 okt 2025, 16:08Voor die 4 zonder Train+ zal een Minigroep waarschijnlijk goedkoper zijn (indien vertrek op weekdagen na 09:00) en is ook maar één aankoop.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik kan terugmelden dat dit werkt. Ik belde vanmorgen en had na een paar minuten het gewenste treinkaartje (Mechelen-Utrecht met Train+/VDU) in mijn mailbox, zonder extra "dossierkosten".rvdborgt schreef: ↑24 okt 2025, 19:31 Tickets van/naar Nederland met de combinatie Voordeeluren (NL 40%) en Train+ (of Verhoogde tegemoetkoming) leveren een foutmelding op.
Volgens het Facebook-team kun je voorlopig je ticket telefonisch via 02/607 30 07 kopen. Er zouden dan geen kosten zijn "vanwege het probleem met de online reservering".
Dit nummer is eigenlijk voor de naverkoop, dus omboeken, annuleren, vragen enz. Het normale nummer om te boeken is een vrij duur betaalnummer. Ik heb dus de optie omboeken gekozen en dan uitgelegd dat ik dit nummer van het FB-team had gekregen omdat de boeking online niet werkt. De dossierkosten werden zonder ernaar te vragen weggelaten.

