Of in Brussel-Centraal. Ik vind het vaak handig om daar over te stappen, omdat de kans dat je op hetzelfde perron aansluiting hebt hoger is. En indien niet, zijn de loopafstanden korter.Xio schreef: ↑21 okt 2025, 14:59 In het lexicon wordt een overstap nu als volgt gedefinieerd:
Overstappen van de ene trein op de andere om je reis te kunnen verderzetten, wanneer de reisweg het
gebruik van meerdere treinen vereist. Elke reiziger dient de reisweg te volgen met een of meerdere
overstappen, voorgesteld door de NMBS-routeplanner.
Als we als voorbeeldtraject Leuven-Zottegem nemen, suggereert de routeplanner steeds een overstap in Brussel-Zuid. Is het dan niet toegestaan om reeds in Brussel-Noord over te stappen?
Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
NMBS-Europe verkoopt Turnhout-Rodange via Carlsbourg voor dezelfde prijs als een binnenlands ticket Turnhout-Athus.joverwimp schreef: ↑21 okt 2025, 17:10Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athusedelweiss schreef: ↑21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Maar hoe we de lengte van een bepaalde reisweg moeten bepalen, dat vertelt de NMBS ons niet.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Stel dat je niet meteen overstapt maar een uur later: het mag niet, maar is het te controleren?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Nee, de scanapparatuur stelt alleen vast of het ticket op die dag geldig is, niet of het al eerder gescand is.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
-
trainlovertje
- Berichten: 2832
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
En kan de scanappartuur ‘terugrekenen’ naar het vertrekuur, zodat er nagegaan kan worden of je in de spits bent ingestapt of niet? Zo ja, ook na een eventuele overstap? En houdt dat dan rekening met effectieve vertragingen en gemiste aansluitingen?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Een paar jaar geleden niet. Ik had een ticket Asse-Luik en stapte in Brussel N over om 9.07 Volgens een tbg kon het niet anders of ik was in Asse opgestapt in de spits. Maar voor het eerste traject had ik de snelbus genomen en niet de trein. Daar nam hij genoegen mee.trainlovertje schreef: ↑22 okt 2025, 10:07En kan de scanappartuur ‘terugrekenen’ naar het vertrekuur, zodat er nagegaan kan worden of je in de spits bent ingestapt of niet? Zo ja, ook na een eventuele overstap? En houdt dat dan rekening met effectieve vertragingen en gemiste aansluitingen?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... -513682032groentje schreef: ↑20 okt 2025, 16:20 Zeker van? Wie heel erg ver reist, verkiest misschien om voor 9u te reizen. Tot voor een week terug zou dat aan de volle pot geweest zijn, op z'n minst tot het eerste station na 9u. Vandaag krijgen ze korting op alle treinen. Je krijgt bovendien ook korting op een enkele reis, het Senior Ticket was altijd een retour, én een forfaitaire prijs gelijk welke afstand, waardoor het voor kortere trips vaak goedkoper was met een standaardbiljet. Je moet met de gecumuleerde korting van Train+ en leeftijdskorting al een heel eind rijden vooraleer je duurder af bent. En dan nog is de meerprijs dankzij het prijsplafond met Train+ nog best te verteren, me dunkt, voor de extra vrijheid die je ervoor in ruil krijgt...
-
trainlovertje
- Berichten: 2832
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik weet niet of het volgende al vermeld is, maar heb het volgende zonet zelf ervaren:
Als je een ticket met Train+ korting koopt, staan je voor- en achternaam op het biljet.
Wanneer je een biljet koopt van/naar een station dat in een bepaalde ‘zone’ ligt/lag, staat er op het kasticket nog steeds de naam van de zone en niet het eigenlijke vertrek/aankomststation…
Als je een ticket met Train+ korting koopt, staan je voor- en achternaam op het biljet.
Wanneer je een biljet koopt van/naar een station dat in een bepaalde ‘zone’ ligt/lag, staat er op het kasticket nog steeds de naam van de zone en niet het eigenlijke vertrek/aankomststation…
-
ovspotter_be
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Dit is voor de controle op de trein, indien de treinbegeleider strenge controle uitvoert dient deze je identiteitskaart of paspoort te vragen om je naam te controleren.trainlovertje schreef: ↑24 okt 2025, 19:15 Als je een ticket met Train+ korting koopt, staan je voor- en achternaam op het biljet.
Train+ dient niet te worden gecontroleerd op de trein want dit wordt bij aankoop al gecontroleerd.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Tickets van/naar Nederland met de combinatie Voordeeluren (NL 40%) en Train+ (of Verhoogde tegemoetkoming) leveren een foutmelding op.
Volgens het Facebook-team kun je voorlopig je ticket telefonisch via 02/607 30 07 kopen. Er zouden dan geen kosten zijn "vanwege het probleem met de online reservering".
Volgens het Facebook-team kun je voorlopig je ticket telefonisch via 02/607 30 07 kopen. Er zouden dan geen kosten zijn "vanwege het probleem met de online reservering".
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik begrijp echt niet waarom men al deze valse info blijft rondstrooien, zelfs door de Ouderenraad waarvan je toch enige sérieux zou kunnen verwachten. Een reis Hasselt - Oostende kost voor 65+ nu maximaal 5.50 in 2de klas, zelfs tijdens de spits. Heen en terug is dat misschien iets meer dan vroeger, maar je hoeft geen HT-biljet meer te kopen. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor al die onzin?joverwimp schreef: ↑24 okt 2025, 17:20https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... -513682032groentje schreef: ↑20 okt 2025, 16:20 Zeker van? Wie heel erg ver reist, verkiest misschien om voor 9u te reizen. Tot voor een week terug zou dat aan de volle pot geweest zijn, op z'n minst tot het eerste station na 9u. Vandaag krijgen ze korting op alle treinen. Je krijgt bovendien ook korting op een enkele reis, het Senior Ticket was altijd een retour, én een forfaitaire prijs gelijk welke afstand, waardoor het voor kortere trips vaak goedkoper was met een standaardbiljet. Je moet met de gecumuleerde korting van Train+ en leeftijdskorting al een heel eind rijden vooraleer je duurder af bent. En dan nog is de meerprijs dankzij het prijsplafond met Train+ nog best te verteren, me dunkt, voor de extra vrijheid die je ervoor in ruil krijgt...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
ovspotter_be
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Maar dan dienen ze eerst nog Train+ aan te kopen, ik denk dat daar het schoentje wringt.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Dat zou toch duidelijk moeten zijn waarom zoiets gebeurt: mensen met een (soms verborgen) politieke agenda die hun positie in een "middenveldorganisatie" misbruiken om die agenda proberen in de actualiteit te krijgen.overweg13 schreef: ↑24 okt 2025, 20:03Ik begrijp echt niet waarom men al deze valse info blijft rondstrooien, zelfs door de Ouderenraad waarvan je toch enige sérieux zou kunnen verwachten. Een reis Hasselt - Oostende kost voor 65+ nu maximaal 5.50 in 2de klas, zelfs tijdens de spits. Heen en terug is dat misschien iets meer dan vroeger, maar je hoeft geen HT-biljet meer te kopen. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor al die onzin?joverwimp schreef: ↑24 okt 2025, 17:20https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... -513682032groentje schreef: ↑20 okt 2025, 16:20 Zeker van? Wie heel erg ver reist, verkiest misschien om voor 9u te reizen. Tot voor een week terug zou dat aan de volle pot geweest zijn, op z'n minst tot het eerste station na 9u. Vandaag krijgen ze korting op alle treinen. Je krijgt bovendien ook korting op een enkele reis, het Senior Ticket was altijd een retour, én een forfaitaire prijs gelijk welke afstand, waardoor het voor kortere trips vaak goedkoper was met een standaardbiljet. Je moet met de gecumuleerde korting van Train+ en leeftijdskorting al een heel eind rijden vooraleer je duurder af bent. En dan nog is de meerprijs dankzij het prijsplafond met Train+ nog best te verteren, me dunkt, voor de extra vrijheid die je ervoor in ruil krijgt...
Het wordt hoe langer hoe minder belangrijk dat er ook waarheid in schuilt, je moet gewoon dezelfde boodschap via verschillende wegen verspreiden en een significant deel van de mensen is er rotsvast van overtuigd dat het de waarheid is.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Nee, hoor, op die afstand speelt zelfs dat geen rol meer.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:14 Maar dan dienen ze eerst nog Train+ aan te kopen, ik denk dat daar het schoentje wringt.
Correctie: je moet dan Train+ kopen, maar die is zo terugverdiend als je een lange afstand aflegt.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 25 okt 2025, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13