Gelukkig geen reservering, behalve in de hoogzomer.
Toeslagen hebben vroeger bestaan, nu heb je een internationaal ticket nodig.
Gelukkig geen reservering, behalve in de hoogzomer.
Niet per se een internationaal ticket, maar wel een ICE-ticket
DB verkoopt inderdaad nog steeds tickets voor Brussel-Luik. Wel alleen Flexpreis, die ongeveer tussen de 25 en 35 euro lijkt te variëren, afhankelijk van de dag.trainlovertje schreef: ↑16 okt 2025, 22:52Niet per se een internationaal ticket, maar wel een ICE-ticket![]()
Heel grote aantallen zal het niet trekken, maar ik denk dat gelijkaardige prijzen wel enkele tientallen reizigers per trein zouden kunnen trekken voor Luik-luchthaven of Luik-Antwerpen.
De prijzen Luik-Antwerpen lijken tussen de 30 en de 42 euro te variëren.
Er zijn er altijd wel enkelen die meereizen met een binnenlands ticket, zeker vanuit Luik naar Brussel. Vroeger werd er wel eens omgeroepen dat de trein niet toegankelijk was met een binnenlands ticket, maar ik heb dat al lang niet meer gehoord. En controle is meestal onbestaande.rvdborgt schreef: ↑16 okt 2025, 23:40DB verkoopt inderdaad nog steeds tickets voor Brussel-Luik. Wel alleen Flexpreis, die ongeveer tussen de 25 en 35 euro lijkt te variëren, afhankelijk van de dag.trainlovertje schreef: ↑16 okt 2025, 22:52Niet per se een internationaal ticket, maar wel een ICE-ticket![]()
In de EC, ECD, OUIGO en TGV zijn ze effectief bevoegd voor controle uit te voeren en eventueel mensen van tickets te voorzien of een boete. De Nederlandse collega's mogen het omgekeerde doen.ovspotter_be schreef: ↑17 okt 2025, 05:32 Duitse treinbegeleiders op de ICE hebben waarschijnlijk geen jurisdictie in België, net zoals NMBS treinbegeleiders geen controle mogen doen in Nederland of Frankrijk.
De Duitse treinbegeleiders controleren wel tussen Brussel en Luik/Aachen, dus ze hebben wel bevoegdheid.ovspotter_be schreef: ↑17 okt 2025, 05:32 Duitse treinbegeleiders op de ICE hebben waarschijnlijk geen jurisdictie in België, net zoals NMBS treinbegeleiders geen controle mogen doen in Nederland of Frankrijk.
Vroeger was dat zo, maar de laatste twee jaar staan er heel vaak Securail’ers op het perron die een oogje in het zeil houden en de reizigers informeren dat ze niet mogen opstappen met een binnenlands biljet. Dat helpt wel degelijk, is mijn ervaring. Vroeger gebeurde het frequent dat nietswetende (of ze deden misschien alsof) reizigers gewoon opstapte en zich in eerste klasse zette met een binnenlands 2e klasbiljet. Zij werden meestal niet meer opgemerkt, noch gecontroleerd door het boordpersoneel.rdv schreef: ↑17 okt 2025, 05:00 Er zijn er altijd wel enkelen die meereizen met een binnenlands ticket, zeker vanuit Luik naar Brussel. Vroeger werd er wel eens omgeroepen dat de trein niet toegankelijk was met een binnenlands ticket, maar ik heb dat al lang niet meer gehoord. En controle is meestal onbestaande.
Je bedoelt: Reizigers ervan te weerhouden om in te stappen. Ik heb al verschillende berichten gelezen van mensen met een Interrail die bijna niet langs het Securail-filter kwamen.trainlovertje schreef: ↑17 okt 2025, 09:01Vroeger was dat zo, maar de laatste twee jaar staan er heel vaak Securail’ers op het perron die een oogje in het zeil houden en de reizigers informeren dat ze niet mogen opstappen met een binnenlands biljet. Dat helpt wel degelijk, is mijn ervaring.rdv schreef: ↑17 okt 2025, 05:00 Er zijn er altijd wel enkelen die meereizen met een binnenlands ticket, zeker vanuit Luik naar Brussel. Vroeger werd er wel eens omgeroepen dat de trein niet toegankelijk was met een binnenlands ticket, maar ik heb dat al lang niet meer gehoord. En controle is meestal onbestaande.
Ja mijn excuses, die inderdaad wel, ik had het eerder over het grensverkeer (Aachen, Roosendaal, Lille, Maubeuge, Luxembourg, ...) waar Belgische treinbegeleiders geen bevoegdheden hebben in het buitenland.
1. Er is geen ICE-supplement meer te koop.ovspotter_be schreef: ↑17 okt 2025, 10:35 Met een Interrail mag je ook de ICE niet nemen voor een Belgisch binnenlands traject denk ik tenzij je het ICE-supplement (dat ze nergens meer verkopen) hebt gekocht.
Volgens de Interrai-planner alleszins wel.ovspotter_be schreef: ↑17 okt 2025, 10:35 Met een Interrail mag je ook de ICE niet nemen voor een Belgisch binnenlands traject denk ik [...]