OUIGO Brussel - Parijs

dovaere

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 19 dec 2024, 12:14 Nog een opvallende reizigersonvriendelijke beperking: je mag bij Ouigo zelfs niet meer instappen vanaf 5 minuten voordien !
Maar dat kan toch onmogelijk gelden op de tussenhaltes? Toch een bewijs hoezeer het vliegtuig-denken het trein-denken heeft vervangen bij de SNCF...
Nog zo'n vervelende beperking is dat je je rit niet mag inkorten door op een later station op de trein te stappen:
Puis-je emprunter mon train dans une autre gare de départ que celle prévue sur mon billet ?
Concernant votre voyage, vous devez respecter la date, l'horaire et le trajet mentionnés sur votre billet de train.
L'accès à votre train dans une autre gare de montée que celle enregistrée sur votre billet vous sera refusé par les équipes embarquement.
De plus, après le départ du train de la gare initiale de votre trajet, SNCF Voyageurs peut disposer des places qui ne seraient pas occupées au moment du départ du train de la gare origine de la réservation( § 5.4.2 des CGV OUIGO).
https://www.ouigo.com/faq?question=puis ... mon-billet
En inderdaad, Ouigo zelf heeft ook nog geen Nederlandstalige website.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 19 dec 2024, 15:53 Nog zo'n vervelende beperking is dat je je rit niet mag inkorten door op een later station op de trein te stappen:
Dat geldt bij mijn weten voor alle SNCF-reizen, of in ieder geval bij TGV/IC.
260689

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 19 dec 2024, 16:05
dovaere schreef: 19 dec 2024, 15:53 Nog zo'n vervelende beperking is dat je je rit niet mag inkorten door op een later station op de trein te stappen:
Dat geldt bij mijn weten voor alle SNCF-reizen, of in ieder geval bij TGV/IC.
Staat hier iets over geschreven bij de NMBS of dit hier in België wel mag? Allesinds denk ik niet dat de Belgische chefgardes daar moeilijk over zouden doen. Had vandaag een plaats terwijl een 4zit vrij was. Heb mij in de vrije 4zit gezet en de chef van Brussel zei dat het allemaal geen probleem was.
dovaere

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 19 dec 2024, 16:48
Staat hier iets over geschreven bij de NMBS of dit hier in België wel mag?
Ik vond de algemene voorwaarden van Ouigo, aangepast op 5 december 2024 en duidelijk herschreven voor de Belgische verbinding en de NMBS.
Dus dit document zal ook tellen voor België, maar enkel op voorwaarde dat er een Nederlandstalige versie van de voorwaarden te vinden is als je dat ticket koopt bij de NMBS :lol:
SNCF Voyageurs SA et SNCB SA peuvent attribuer à d’autres voyageurs des Places réservées qui ne seraient pas occupées dans les 15 minutes suivant le départ du train de la gare d’origine de la Réservation.
Les Billets OUIGO ne peuvent être utilisés que pour le Trajet à effectuer aux dates, horaires, numéro de train et voiture OUIGO indiqués.
https://www.ouigo.com/les-conditions-generales-de-vente
De regels zijn dus streng, en er zijn genoeg (Franse) voorbeelden van controlepersoneel dat daar een probleem van maakt, zelfs als er fysiek helemaal geen probleem is en je op je eigen gereserveerde plaats zit...
De regels van Deutsche Bahn zijn hier veel reizigersvriendelijker.

Wat de strikte limiet op de hoeveelheid bagage betreft, is het afwachten of ze dat strenge Franse beleid voor de krappe Franse dubbeldeks-TGV's in de toekomst inderdaad ook gaan invoeren voor de ruime Belgische I11-rijtuigen, zonder dat er een fysieke reden voor is...
Het zou mij reizigersvriendelijker lijken als ze standaard die extra bagagemogelijkheid in de Belgische I11 gratis houden, spaart hen ook het vele gedoe uit van de controle.
rdv

Bericht door rdv »

In tegenstelling tot de TGVs, is er in de I11s geen specifieke plaats voor grote bagagestukken. Deze kunnen niet in de rekken, noch onder of tussen de zetels.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 19 dec 2024, 20:48 In tegenstelling tot de TGVs, is er in de I11s geen specifieke plaats voor grote bagagestukken. Deze kunnen niet in de rekken, noch onder of tussen de zetels.
Die zijn in principe ook niet toegestaan met de goedkoopste tarieven. De grotere bagagestukken, waar je in de meerderheid van de gevallen voor moet bijbetalen, zijn gelimiteerd tot 1.30m en 0.90m als grootste afmetingen. Alleen ski's mogen tot 2 meter lang zijn. Al deze stukken lijken mij wel te passen op de bagagerekken boven de zitplaatsen.
Steven

Bericht door Steven »

Bij de i11 is er net wel plaats tussen de zetels om bagage tussen te plaatsen.
KB

Bericht door KB »

260689 schreef: 19 dec 2024, 07:45 Het is van de 1e moment een succestrein! Rijtuigen zitten al voor 90% gevuld. En we zullen al in Retard vertrekken wegens een hele volksverhuizingen op het perron.

Alleen vind ik het schandalig dat m'n enkel in het Frans omroept. In Brussel is het verplicht 2 talig om te roepen (en als het aan mij lag in 4 talen gezien het een internationale trein is. De omroep dat ik bedoel is in de trein, in de Midi zelf werd deze in 4 talen omgeroepen.

Edit: het was een collega van de SNCF die omroepte. De Brusselse collega heeft het Nederlands op zich genomen.
Omroepen, riep om, heeft omgeroepen ...
L'union fait la force.
rdv

Bericht door rdv »

Steven schreef: 19 dec 2024, 21:02 Bij de i11 is er net wel plaats tussen de zetels om bagage tussen te plaatsen.
Maar een grote valies past er echt niet tussen. Ook een kinderwagen of vouwfiets past er niet of slechts moeilijk tussen.
Wat wel lukt, is de valies/fiets/kinderwagen onder de zetels te kantelen en schuiven (startend van de plaats tussen de 4 zetels). Maar dat lukt alleen maar als je handig en sterk genoeg bent, en er niemand in de 4 zetels zit.
trainlovertje schreef: 19 dec 2024, 20:57
rdv schreef: 19 dec 2024, 20:48 In tegenstelling tot de TGVs, is er in de I11s geen specifieke plaats voor grote bagagestukken. Deze kunnen niet in de rekken, noch onder of tussen de zetels.
Die zijn in principe ook niet toegestaan met de goedkoopste tarieven. De grotere bagagestukken, waar je in de meerderheid van de gevallen voor moet bijbetalen, zijn gelimiteerd tot 1.30m en 0.90m als grootste afmetingen. Alleen ski's mogen tot 2 meter lang zijn. Al deze stukken lijken mij wel te passen op de bagagerekken boven de zitplaatsen.
Heeft ook geen zin om bij te betalen als je ze toch niet kan meenemen, tenzij in het gangpad zetten, of 3 plaatsen innemen bij een vierzit.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Zonet een zeer volle OUIGO richting Parijs zien vertrekken te Brussel-Zuid. Velen stonden bij vertrek nog recht in het gangpad, omdat men nog aan het zoeken was naar de juiste (genummerde) zitplaats. Daarnaast heb ik ook opgemerkt via het boekingssysteem van NMBS International dat er enkele treinen zowaar volgeboekt waren.

Om wat in de communautaire sferen van de voorbije dagen te blijven: men riep aan het perron te Brussel-Zuid om om welke trein het ging, alsook dat er moest opgelet worden voor automatisch sluitende deuren. Dat gebeurde eerst in het Frans, daarna heel stilletjes met een elektronische stem in het Nederlands. Toen ik doorhad dat dat de Google Translate-stem was, moest ik toch wel even luidop lachen. :lol: Beter dat dan niets weliswaar, maar toch geestig. Geen idee of dit door een SNCF- of NMBS-medewerker gebeurde, al vermoed ik toch wel sterk dat eerste, ondanks het feit dat ik enkel NMBS-treinbegeleiders heb gespot op het perron.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Hihi, grappig inderdaad. Maar vooral goed om te vernemen dat er volop belangstelling en klandizie is voor deze dienst!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

Blijkbaar bezetting tussen de 80-100% heb ik vernomen.
groentje

Bericht door groentje »

Reisverslagje op Youtube (niet door mij)
https://youtu.be/5yctlh5RICk?si=6C8GVSSOeCxa2aBJ
maarten

Bericht door maarten »

Steven schreef: 22 dec 2024, 21:33 Blijkbaar bezetting tussen de 80-100% heb ik vernomen.
Hopelijk blijft dat zo en hangen ze er nog een rijtuig aan.
Steven

Bericht door Steven »

maarten schreef: 23 dec 2024, 09:16
Steven schreef: 22 dec 2024, 21:33 Blijkbaar bezetting tussen de 80-100% heb ik vernomen.
Hopelijk blijft dat zo en hangen ze er nog een rijtuig aan.
In plaats van een extra rijtuig zal men sneller geneigd zijn om een extra trein in te leggen volgens ik heb begrepen.
Plaats reactie