260689 schreef: ↑19 dec 2024, 16:48
dovaere schreef: ↑19 dec 2024, 15:53
Nog zo'n vervelende beperking is dat je je rit niet mag inkorten door op een later station op de trein te stappen:
Staat hier iets over geschreven bij de NMBS of dit hier in België wel mag?
Ik vond de algemene voorwaarden van Ouigo, aangepast op 5 december 2024 en duidelijk herschreven voor de Belgische verbinding en de NMBS.
Dus dit document zal ook tellen voor België, maar enkel op voorwaarde dat er een Nederlandstalige versie van de voorwaarden te vinden is als je dat ticket koopt bij de NMBS
SNCF Voyageurs SA et SNCB SA peuvent attribuer à d’autres voyageurs des Places réservées qui ne seraient pas occupées dans les 15 minutes suivant le départ du train de la gare d’origine de la Réservation.
Les Billets OUIGO ne peuvent être utilisés que pour le Trajet à effectuer aux dates, horaires, numéro de train et voiture OUIGO indiqués.
https://www.ouigo.com/les-conditions-generales-de-vente
De regels zijn dus streng, en er zijn genoeg (Franse) voorbeelden van controlepersoneel dat daar een probleem van maakt, zelfs als er fysiek helemaal geen probleem is en je op je eigen gereserveerde plaats zit...
De regels van Deutsche Bahn zijn hier veel reizigersvriendelijker.
Wat de strikte limiet op de hoeveelheid bagage betreft, is het afwachten of ze dat strenge Franse beleid voor de krappe Franse dubbeldeks-TGV's in de toekomst inderdaad ook gaan invoeren voor de ruime Belgische I11-rijtuigen, zonder dat er een fysieke reden voor is...
Het zou mij reizigersvriendelijker lijken als ze standaard die extra bagagemogelijkheid in de Belgische I11 gratis houden, spaart hen ook het vele gedoe uit van de controle.