Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

In bijlage is de juiste samenstelling van de E440 vandaag. Er zit wel degelijk een M7 rijtuig in.
Bijlagen
Screenshot_20230808-222741.png
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Het blijft toch opvallend: bij opmaak van wat nog altijd de basis is van de huidige dienstregeling werd steeds uitgegaan van "maximaal twee materieeltypes per verbinding" (weliswaar om andere redenen natuurlijk) en nu zitten we met wel vier of vijf types in één en dezelfde trein als je die combinaties van M6, M7, I11, maar vaak ook I6 en I10 ziet. :lol: Hopelijk kan er eindelijk naar wat meer harmonisatie gegaan worden als er voldoende M7 ingestroomd is. Tot nu toe lijkt die instroom echter alleen nog meer van die combinaties te geven.
BVG1988
Berichten: 738
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Ik zal nog eens gaan kijken morgen naar de 417 en de 440.
De 440 waarover ik het had was die van 7/08/2023 en niet 8/08/2023
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

BVG1988 schreef: 08 aug 2023, 23:13 Ik zal nog eens gaan kijken morgen naar de 417 en de 440.
De 440 waarover ik het had was die van 7/08/2023 en niet 8/08/2023
Aaaaah, dat veranderd de zaak! Want die reed inderdaad met 3M6en in de samenstelling.
BVG1988
Berichten: 738
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Veel veranderingen vandaag. Vermoedelijke met de komst van het verlengde weekend

IC13 5114 reed met HLE 1805 + 10 M6, het stuurrijtuig werd enkel als rijtuig gebruikt
IC13 5137 - 5141 reed met HLE 2742 + M4

EXP 2419 met HLE 1852 + 2x I11B + I10B + I11A + 4x I11B + 1x I6A + I11A + HLE 1854 (voorbije dagen met M4 dacht ik)
EXP 18152 met HLE 1850 + 4x I11B + 2x I11A + 3x I11B + HLE 1887
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

BVG1988 schreef: 11 aug 2023, 22:39 Veel veranderingen vandaag. Vermoedelijke met de komst van het verlengde weekend

IC13 5114 reed met HLE 1805 + 10 M6, het stuurrijtuig werd enkel als rijtuig gebruikt
IC13 5137 - 5141 reed met HLE 2742 + M4

EXP 2419 met HLE 1852 + 2x I11B + I10B + I11A + 4x I11B + 1x I6A + I11A + HLE 1854 (voorbije dagen met M4 dacht ik)
EXP 18152 met HLE 1850 + 4x I11B + 2x I11A + 3x I11B + HLE 1887
E18152 rijd altijd met deze samenstelling, maar normaliter zit daar 1xI6A in, maar deze is dus vervangen door I11A.

E5114 rijd normaal met I11/I10 rijtuigen, maar denk dat ze de samenstelling van de E2419 met de E5114 hebben gewisseld.

E2419 rijd voorzien van Oostende - Brussel - Namur - Luik met 10xM6.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Ik las in een (intussen precies verwijderd?) bericht in een FB-groep dat de M6-stammen zouden verdwijnen op de IC 23xx, en ik neem aan dat dat dan ook voor de 28xx zou gelden. Klopt die info of niet, en waar zouden ze dan wel naartoe gaan? Het zou me in ieder geval verbazen, want heel wat M6-treinen op die verbinding(en) zitten aardig vol en zelfs met 3 of 4 MS80 zou je nog niet dezelfde capaciteit kunnen bieden, om over comfort nog te zwijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 13 aug 2023, 21:05 Ik las in een (intussen precies verwijderd?) bericht in een FB-groep dat de M6-stammen zouden verdwijnen op de IC 23xx, en ik neem aan dat dat dan ook voor de 28xx zou gelden. Klopt die info of niet, en waar zouden ze dan wel naartoe gaan? Het zou me in ieder geval verbazen, want heel wat M6-treinen op die verbinding(en) zitten aardig vol en zelfs met 3 of 4 MS80 zou je nog niet dezelfde capaciteit kunnen bieden, om over comfort nog te zwijgen.
Er zijn nog wel meer verbindingen waar de M6 al weg zijn of nog gaan verdwijnen. Denk maar aan de 22xx, de 15xx of de 32xx.
Daar worden ze echter systematisch vervangen door M7, dus niemand die daarover loopt te morren.
Misschien is de 23xx de volgende verbinding waar de M7 zijn opwachting maakt?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Om op die vervanging van M6 door M7 door te gaan: zonet de 3206 zien passeren, waar de 18 + 8 M6 plots ook vervangen zijn door (voorlopig?) 6 M7, wat toch opnieuw een flinke reductie van de capaciteit is.

Ik schrijf "voorlopig" omdat de samenstelling wel heel speciaal leek: als ik het goed zag (en zo lijkt het ook in Hyperrail getoond), waren het twee gekoppelde stammen van 4 M7 en 2 M7. In ieder geval zag ik twee stuurposten met de neus aan elkaar gekoppeld. Geen idee wat daar gebeurd is? De chatbot voorspelt 8 rijtuigen M7 voor de terugrit 3233, dus ik vermoed dat de theoretische samenstelling nu 2x 4 M7 is (wat nog altijd minder is dan de oorspronkelijke 8 M6 door de twee BDX en vooral BMX in de samenstelling).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Intussen zowel de 3233 als de 3235 gezien met 2x 4 M7, allebei treinen die met 18 en 8 M6 gedaan werden voorheen. Vermoedelijk is die laatstgenoemde combinatie dus geen lang leven meer beschoren op de 32xx.

Hopelijk komen er alsnog minstens 1 à 2 rijtuigen bij, want ondanks de vergelijkbare lengte telt zo'n stam ruim 200 zitplaatsen minder.
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 12 jul 2023, 18:00 De 417 heeft sinds een paar weken 3 dubbeldeksrijtuigen, waarvan minstens 1 M7.
Als specialiteit zijn deze week verder de achterste 2 rijtuigen afgesloten, wat voor opstoppingen bij het instappen zorgt.
E414 7I11+1M7+2M6. Geen rijtuigen afgesloten, maar de 2blaatqte rijtuigen kwamen niet aan het perron. Werd afgeroepen door de trein dat die niet aan het perron komen. Maar een doorwinterde reiziger weet dat die daar moeten plaats nemen.
BVG1988
Berichten: 738
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

De IC13 5130 reed vandaag met HLE 2737 + 7 M5.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 436
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

E3228 - 3212 - 3235 - 3215 reden vandaag met een dubbele MUX M7-rijtuigen (4 + 4) in plaats van de gebruikelijke T18 + 8 M6

Samenstelling:
M7 B(V)xH 75066
M7 ABUH 73094
M7 BUH 72094
M7 Bmx 76078
M7 Bmx 76023
M7 BUH 72056
M7 ABUH 73056
M7 BDxH 75017
rvdborgt
Berichten: 4672
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef: 28 jul 2023, 19:51
ovspotter_be schreef: 28 jul 2023, 18:39 Waarom zijn afgesloten rijtuig zo'n erg probleem om dit te gaan melden bij de klantendienst, als er nog voldoende zitplaatsen waren is dit toch geen enkel probleem buiten als je aan het perron toevallig bij zo'n afgesloten rijtuig staat.
Het aantal beschikbare zitplaatsen is niet het enige wat relevant is. Het was de derde keer binnen enkele weken dat ik dat meemaakte.
De rijtuigen waren telkens zonder enige aankondiging afgesloten en komen op een aantal stations precies daar waar een hoop mensen staan (zoals ik al eerder schreef), dus dat is niet "toevallig", zeker niet voor de pendelaars die met opzet daar staan omdat daar altijd plaats is. Die combinatie maakt dat het hinderlijk is.
De 417 wordt, als ik het goed gezien heb, afwisselend door 2 stammen gereden, beide met 3 dubbeldeksrijtuigen (M6/M7) en de rest enkeldeks. Bij een van deze 2 stammen zijn de 2 rijtuigen kant Kortrijk (zo lijkt het) permanent afgesloten. Deze stam trof ik vandaag; gisteren de andere, met alle rijtuigen open.
Ik vroeg vandaag aan een van de conducteurs wanneer de achterste rijtuigen weer open gingen en de reactie was dat het in hun systeem staat dat die rijtuigen moeten worden afgesloten.
Dat verklaart natuurlijk niet waarom in de andere stam alle rijtuigen open zijn en waarom er geen enkele aankondiging over is. De omroep meldt daarentegen dat alleen je voor de bestemming Ans (en nog een station) niet in de laatste 2 of 3 rijtuigen mag instappen, wat impliciet zegt dat ze open zijn. De klantendienst beraadt zich nog.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 17 aug 2023, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
railtravelmanager
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door railtravelmanager »

Vandaag 17 augustus IC 2210 met 2x MS96 ipv Breaks
Plaats reactie