Vervoer van goederen en personen-wagons tezamen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kimba

Vervoer van goederen en personen-wagons tezamen

Bericht door kimba »

OP
http://forum.tweevandaag.nl/viewtopic.p ... 52bb917d7e
kwam ik het volgende tegen:

Dat doen de Zwitsers beter. Een losse motorwagen, een of meer rijtuigen, bij de BLS rijdt er zelfs een geleed rijtuig met lage vloer tussenin, en een stuurstandrijtuig. Rijdt probleemloos voor- en achteruit. Achter deze combinatie kunnen nog meer wagens (goederen of personen) gehangen worden ter versterking . Dit concept voldoet daar ook bij de talloze 'Privatbahnen' al sinds de 60-er jaren. Ook handig om enkele goederenwagens in de daluren mee te nemen. Of de post. ....

Wordt dit al echt toegepast (in het personenverkeer in buurlanden)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

effe met een foto verduidelijken, de RhB (kanton graubunden, zwitserland) laat geregeld gemengde treinen rijden, dit was de laatste trein van de dag tussen tirano (italie) en sankt moritz, gereden door een 1 ledige elektrisch stel (wagen) waarachter nog verschillende goederenwagens voorzien zijn
Bijlagen
DSCN0143(2).JPG
DSCN0143(2).JPG (56.26 KiB) 7111 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nog paar andere voorbeelden, bij de eerste zijn het twee motorstellen die zowel rijtuigen als goederenwagens meeslepen
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens
Bijlagen
DSCN0235(bis).JPG
DSCN0235(bis).JPG (66.55 KiB) 7108 keer bekeken
DSCN0228(bis).JPG
DSCN0228(bis).JPG (77.92 KiB) 7108 keer bekeken
kimba

Bericht door kimba »

Steven schreef:nog paar andere voorbeelden, bij de eerste zijn het twee motorstellen die zowel rijtuigen als goederenwagens meeslepen
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens

het is dus eerder om deze wagons 'intern' van locatie te verplaatsen (bv tussen Schaarbeek en Antwerpen), maar zonder echte functie van vervoer van personen, want dat zie ik wel af en toe op de lijn Antwerpen-Brussel.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Bericht door 2012 »

@ steven ... vanwaar haal jij die foto's :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Elgar
Berichten: 643
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

In Nederland had je enkele jaren geleden nog de "Overnight Express" tussen Amsterdam en Milaan. Deze trein was een nieuw concept, waarbij het vervoer van reizigers gecombineerd werd met het transport van goederen en zorgde zo voor een snelle verbinding tussen Nederland en Milaan. De trein was een initiatief van Railion Benelux en NS Internationaal.

Helaas heeft deze trein het maar iets langer dan een jaar volgehouden.
Bert

Bericht door Bert »

Bij de FO (Furka Oberalp) en de LSE (Luzern-Stans-Engelberg) gebeurt dit ook zeer regelmatig.
Sander

Bericht door Sander »

Elgar schreef:Helaas heeft deze trein het maar iets langer dan een jaar volgehouden.
Tsja, onze Italiaanse vrienden hè, stel bureaucraten. Die waren vast bang dat er een pak melk tussen de bloementjes zat... :roll:
kimba

Bericht door kimba »

Bert schreef:Bij de FO (Furka Oberalp) en de LSE (Luzern-Stans-Engelberg) gebeurt dit ook zeer regelmatig.
de oplossing voor de toekomst? Geen wonder dat de Zwitsers er eerst mee waren
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

kimba schreef:
Steven schreef:nog paar andere voorbeelden, bij de eerste zijn het twee motorstellen die zowel rijtuigen als goederenwagens meeslepen
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens

het is dus eerder om deze wagons 'intern' van locatie te verplaatsen (bv tussen Schaarbeek en Antwerpen), maar zonder echte functie van vervoer van personen, want dat zie ik wel af en toe op de lijn Antwerpen-Brussel.
euh ja da gebeurd hier ook al, das enkel om een rijtuig naar een welbepaalde werkplaats te krijgen om er dan werken aan te doen.
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Volgens mij gebeurde zo'n combinatie ook in sommige Afrikaanse landen. :wink:
K V B
Berichten: 3394
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

kimba schreef:
Bert schreef:Bij de FO (Furka Oberalp) en de LSE (Luzern-Stans-Engelberg) gebeurt dit ook zeer regelmatig.
de oplossing voor de toekomst? Geen wonder dat de Zwitsers er eerst mee waren
Het is niet dat de Zwitsers er "eerst" mee waren. Ooit waren gemengde treinen de regel op alle netten in Europa. Zwitserland is een van de weinige landen waar het nog bestaat, en ook daar wordt het steeds minder.
K V B
Berichten: 3394
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Bert schreef:Bij de FO (Furka Oberalp) en de LSE (Luzern-Stans-Engelberg) gebeurt dit ook zeer regelmatig.
Op de het Zwitserse smalspoornet kom je gemengde treinen inderdaad regelmatig tegen. Op het normaalspoornet haast niet meer.

Vergeet niet dat de meeste goederwagons niet harder dan 80 of 100 kunnen, en dus zijn gemengde treinen enkel zinvol op zijlijntjes waar toch niet snel gereden wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd logisch, vroeger was er minder verschil in snelheid tussen beide types treinen, echter heden ten dage zijn de meeste passagierstreinen veel sneller dan de gemiddelde snelheid toegelaten op een goederenwagen en daardoor laat mengen zich ni altijd toe. misschien in de toekomst wel want geleidelijk aan probeert men ook bij goederen de snelheid op te trekken, betere remblokken (of ja zelfs schijven), men doet met verschillende technieken proeven
bobby

Bericht door bobby »

de meeste containertreinen hebben vandaag een maximumsnelheid van 120 km/u. We zouden dus makkelijk elk uur een containertrein kunnen laten vertrekken die ook passagiersrijtuigen bevat en die personen vervoert tussen Antwerpen-Berchem/Lier/Heist od Berg/Diest/Hasselt/Tongeren/Voeren/ & Aken.
Plaats reactie