Vervoer van goederen en personen-wagons tezamen
Vervoer van goederen en personen-wagons tezamen
OP
http://forum.tweevandaag.nl/viewtopic.p ... 52bb917d7e
kwam ik het volgende tegen:
Dat doen de Zwitsers beter. Een losse motorwagen, een of meer rijtuigen, bij de BLS rijdt er zelfs een geleed rijtuig met lage vloer tussenin, en een stuurstandrijtuig. Rijdt probleemloos voor- en achteruit. Achter deze combinatie kunnen nog meer wagens (goederen of personen) gehangen worden ter versterking . Dit concept voldoet daar ook bij de talloze 'Privatbahnen' al sinds de 60-er jaren. Ook handig om enkele goederenwagens in de daluren mee te nemen. Of de post. ....
Wordt dit al echt toegepast (in het personenverkeer in buurlanden)?
http://forum.tweevandaag.nl/viewtopic.p ... 52bb917d7e
kwam ik het volgende tegen:
Dat doen de Zwitsers beter. Een losse motorwagen, een of meer rijtuigen, bij de BLS rijdt er zelfs een geleed rijtuig met lage vloer tussenin, en een stuurstandrijtuig. Rijdt probleemloos voor- en achteruit. Achter deze combinatie kunnen nog meer wagens (goederen of personen) gehangen worden ter versterking . Dit concept voldoet daar ook bij de talloze 'Privatbahnen' al sinds de 60-er jaren. Ook handig om enkele goederenwagens in de daluren mee te nemen. Of de post. ....
Wordt dit al echt toegepast (in het personenverkeer in buurlanden)?
effe met een foto verduidelijken, de RhB (kanton graubunden, zwitserland) laat geregeld gemengde treinen rijden, dit was de laatste trein van de dag tussen tirano (italie) en sankt moritz, gereden door een 1 ledige elektrisch stel (wagen) waarachter nog verschillende goederenwagens voorzien zijn
- Bijlagen
-
- DSCN0143(2).JPG (56.26 KiB) 7106 keer bekeken
nog paar andere voorbeelden, bij de eerste zijn het twee motorstellen die zowel rijtuigen als goederenwagens meeslepen
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens
- Bijlagen
-
- DSCN0235(bis).JPG (66.55 KiB) 7103 keer bekeken
-
- DSCN0228(bis).JPG (77.92 KiB) 7103 keer bekeken
Steven schreef:nog paar andere voorbeelden, bij de eerste zijn het twee motorstellen die zowel rijtuigen als goederenwagens meeslepen
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens
het is dus eerder om deze wagons 'intern' van locatie te verplaatsen (bv tussen Schaarbeek en Antwerpen), maar zonder echte functie van vervoer van personen, want dat zie ik wel af en toe op de lijn Antwerpen-Brussel.
In Nederland had je enkele jaren geleden nog de "Overnight Express" tussen Amsterdam en Milaan. Deze trein was een nieuw concept, waarbij het vervoer van reizigers gecombineerd werd met het transport van goederen en zorgde zo voor een snelle verbinding tussen Nederland en Milaan. De trein was een initiatief van Railion Benelux en NS Internationaal.
Helaas heeft deze trein het maar iets langer dan een jaar volgehouden.
Helaas heeft deze trein het maar iets langer dan een jaar volgehouden.
euh ja da gebeurd hier ook al, das enkel om een rijtuig naar een welbepaalde werkplaats te krijgen om er dan werken aan te doen.kimba schreef:Steven schreef:nog paar andere voorbeelden, bij de eerste zijn het twee motorstellen die zowel rijtuigen als goederenwagens meeslepen
op de twee is het een dieselektrische loc (stroom van dieselgroep of bovenleiding) gevolgd door een stel en goederenwagens
het is dus eerder om deze wagons 'intern' van locatie te verplaatsen (bv tussen Schaarbeek en Antwerpen), maar zonder echte functie van vervoer van personen, want dat zie ik wel af en toe op de lijn Antwerpen-Brussel.
Het is niet dat de Zwitsers er "eerst" mee waren. Ooit waren gemengde treinen de regel op alle netten in Europa. Zwitserland is een van de weinige landen waar het nog bestaat, en ook daar wordt het steeds minder.kimba schreef:de oplossing voor de toekomst? Geen wonder dat de Zwitsers er eerst mee warenBert schreef:Bij de FO (Furka Oberalp) en de LSE (Luzern-Stans-Engelberg) gebeurt dit ook zeer regelmatig.
Op de het Zwitserse smalspoornet kom je gemengde treinen inderdaad regelmatig tegen. Op het normaalspoornet haast niet meer.Bert schreef:Bij de FO (Furka Oberalp) en de LSE (Luzern-Stans-Engelberg) gebeurt dit ook zeer regelmatig.
Vergeet niet dat de meeste goederwagons niet harder dan 80 of 100 kunnen, en dus zijn gemengde treinen enkel zinvol op zijlijntjes waar toch niet snel gereden wordt.
idd logisch, vroeger was er minder verschil in snelheid tussen beide types treinen, echter heden ten dage zijn de meeste passagierstreinen veel sneller dan de gemiddelde snelheid toegelaten op een goederenwagen en daardoor laat mengen zich ni altijd toe. misschien in de toekomst wel want geleidelijk aan probeert men ook bij goederen de snelheid op te trekken, betere remblokken (of ja zelfs schijven), men doet met verschillende technieken proeven