Stoomtractie versus dieseltractie

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Dieselfreak »

Dat de introductie van elektrische tractie in 1935 nog niet meteen het einde van de stoomtractie heeft betekent, is begrijpelijk. Een elektrische trein heeft nu eenmaal draad nodig om te kunnen rijden, en je steekt niet op enkele jaren het ganse net onder de draad. Maar waarom eigenlijk heeft stoomtractie nog zo lang naast dieseltractie bestaan? Terwijl dieseltractie toch duidelijk voordelen heeft ten opzichte van stoomtractie: minder rookontwikkeling, meteen rijklaar, hoger rendement, eenmansbediening mogelijk, enz. Heeft/had stoomtractie dan toch bepaalde voordelen ten opzichte van dieseltractie, dat dieseltreinen de stoomtreinen op de draadloze lijnen niet op enkele jaren verdrongen hebben?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Steven »

In die tijd had België nog zijn eigen steenkool. Olie hebben we nooit zelf gehad.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:In die tijd had België nog zijn eigen steenkool. Olie hebben we nooit zelf gehad.
Ah, is dat de reden? Dat ze liever met stoomtractie reden in plaats van met dieseltractie omdat we voor olie van andere landen afhankelijk zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Steven »

We spreken in een tijd dat Europa niet echt een geheel was en men toch liever eigen industrie ging bevoordelen he. Je moet het dus ook wat politiek bekijken om sommige zaken te begrijpen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:We spreken in een tijd dat Europa niet echt een geheel was en men toch liever eigen industrie ging bevoordelen he. Je moet het dus ook wat politiek bekijken om sommige zaken te begrijpen.
Ik begrijp het. Maar speelt het misschien ook niet mee dat men indertijd met dieseltractie nog niet veel ervaring had en met stoom wel?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Ik begrijp het. Maar speelt het misschien ook niet mee dat men indertijd met dieseltractie nog niet veel ervaring had en met stoom wel?
Ik denk dat het vooral aan de treinen zelf lag.
België had in de jaren '30 immers zeer performante stoomtreinen. Een goede stoker kon er makkelijk 1500 kW uithalen, dat is evenveel vermogen als een reeks 22. De toen beschikbare diesellocs kwamen amper aan 800 kW.
Zelfs in de jaren '50 kwamen de Belgische diesellocs maar aan 1100kW (reeks 54).
Je kon met de toenmalige diesels dus onmogelijk de dienstregeling van zo'n stoomtrein aanhouden.

Pas met de komst van reeksen als de 55 (1450 kW) was het mogelijk om evenveel vermogen te leveren, en viel het doek over de stoomtractie.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Stoomtractie versus dieseltractie

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Ik denk dat het vooral aan de treinen zelf lag.
België had in de jaren '30 immers zeer performante stoomtreinen. Een goede stoker kon er makkelijk 1500 kW uithalen, dat is evenveel vermogen als een reeks 22. De toen beschikbare diesellocs kwamen amper aan 800 kW.
Zelfs in de jaren '50 kwamen de Belgische diesellocs maar aan 1100kW (reeks 54).
Je kon met de toenmalige diesels dus onmogelijk de dienstregeling van zo'n stoomtrein aanhouden.

Pas met de komst van reeksen als de 55 (1450 kW) was het mogelijk om evenveel vermogen te leveren, en viel het doek over de stoomtractie.
Dat is dus wat ik al zo'n beetje vermoedde: dat de stoomtractie in de jaren '30 en '40 al zeer ver ontwikkeld was, terwijl de dieseltractie toen nog in de kinderschoenen stond en daardoor technisch niet op kon tegen de toenmalige stoomlocs.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie