Stoomtractie versus dieseltractie
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Stoomtractie versus dieseltractie
Dat de introductie van elektrische tractie in 1935 nog niet meteen het einde van de stoomtractie heeft betekent, is begrijpelijk. Een elektrische trein heeft nu eenmaal draad nodig om te kunnen rijden, en je steekt niet op enkele jaren het ganse net onder de draad. Maar waarom eigenlijk heeft stoomtractie nog zo lang naast dieseltractie bestaan? Terwijl dieseltractie toch duidelijk voordelen heeft ten opzichte van stoomtractie: minder rookontwikkeling, meteen rijklaar, hoger rendement, eenmansbediening mogelijk, enz. Heeft/had stoomtractie dan toch bepaalde voordelen ten opzichte van dieseltractie, dat dieseltreinen de stoomtreinen op de draadloze lijnen niet op enkele jaren verdrongen hebben?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Stoomtractie versus dieseltractie
In die tijd had België nog zijn eigen steenkool. Olie hebben we nooit zelf gehad.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Stoomtractie versus dieseltractie
Ah, is dat de reden? Dat ze liever met stoomtractie reden in plaats van met dieseltractie omdat we voor olie van andere landen afhankelijk zijn?Steven schreef:In die tijd had België nog zijn eigen steenkool. Olie hebben we nooit zelf gehad.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Stoomtractie versus dieseltractie
We spreken in een tijd dat Europa niet echt een geheel was en men toch liever eigen industrie ging bevoordelen he. Je moet het dus ook wat politiek bekijken om sommige zaken te begrijpen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Stoomtractie versus dieseltractie
Ik begrijp het. Maar speelt het misschien ook niet mee dat men indertijd met dieseltractie nog niet veel ervaring had en met stoom wel?Steven schreef:We spreken in een tijd dat Europa niet echt een geheel was en men toch liever eigen industrie ging bevoordelen he. Je moet het dus ook wat politiek bekijken om sommige zaken te begrijpen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Stoomtractie versus dieseltractie
Ik denk dat het vooral aan de treinen zelf lag.Dieselfreak schreef:Ik begrijp het. Maar speelt het misschien ook niet mee dat men indertijd met dieseltractie nog niet veel ervaring had en met stoom wel?
België had in de jaren '30 immers zeer performante stoomtreinen. Een goede stoker kon er makkelijk 1500 kW uithalen, dat is evenveel vermogen als een reeks 22. De toen beschikbare diesellocs kwamen amper aan 800 kW.
Zelfs in de jaren '50 kwamen de Belgische diesellocs maar aan 1100kW (reeks 54).
Je kon met de toenmalige diesels dus onmogelijk de dienstregeling van zo'n stoomtrein aanhouden.
Pas met de komst van reeksen als de 55 (1450 kW) was het mogelijk om evenveel vermogen te leveren, en viel het doek over de stoomtractie.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Stoomtractie versus dieseltractie
Dat is dus wat ik al zo'n beetje vermoedde: dat de stoomtractie in de jaren '30 en '40 al zeer ver ontwikkeld was, terwijl de dieseltractie toen nog in de kinderschoenen stond en daardoor technisch niet op kon tegen de toenmalige stoomlocs.Shrek schreef:Ik denk dat het vooral aan de treinen zelf lag.
België had in de jaren '30 immers zeer performante stoomtreinen. Een goede stoker kon er makkelijk 1500 kW uithalen, dat is evenveel vermogen als een reeks 22. De toen beschikbare diesellocs kwamen amper aan 800 kW.
Zelfs in de jaren '50 kwamen de Belgische diesellocs maar aan 1100kW (reeks 54).
Je kon met de toenmalige diesels dus onmogelijk de dienstregeling van zo'n stoomtrein aanhouden.
Pas met de komst van reeksen als de 55 (1450 kW) was het mogelijk om evenveel vermogen te leveren, en viel het doek over de stoomtractie.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.