Jeroen schreef:Wat ik als leek zo vreemd vind, is dat beide landen dezelfde versie hebben maar dat het in het ene land wél goed draait en in het andere niet. Ik heb hier geleerd dat dit komt omdat er bepaalde "features" bij de ene wél en bij de andere niet zijn geactiveerd. In hoeverre kan je dan nog spreken van eenzelfde versie???
Om de hoeveel jaar wordt er trouwens een upgrade naar een nieuwere versie voorzien? En is het dan reëel om te denken dat men dan steeds opnieuw dezelfde problemen zal hebben als nu, zijnde het ene land zus, het andere zo en de Thalys zelf niets?
Het gaat niet om een verschil tussen landen, het gaat om een verschil in leeftijd.
Thalys heeft gewoon een te oude versie. Deze zou even goed in Denemarken, Luxemburg of Italië problemen kunnen geven. Als een trein 2.3.0 heeft werkt dat gewoon correct in heel Europa, zonder enige uitzondering.
Wat Thalys momenteel doet (met een verouderde versie rondrijden) is een grote uitzondering en zou eigenlijk niet toegelaten mogen worden. Dat dit problemen geeft ligt gewoon aan het feit dat men die uitzondering toegestaan heeft, niet aan het concept van ETCS.
Die upgrades zijn zeker niet regelmatig. De upgrade van 2.2 naar 2.3.0 dateert al van 2009. Een nieuwe is nog steeds niet beslist, dus tegen dat die geïmplementeerd is zitten we al in de jaren '20