Sugestie voor de spookthalys..

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: Sugestie voor de spookthalys..

Bericht door Shrek »

The_Knitter schreef:Nederland heeft overal al 2.3.0d liggen. Destijds was 2.2.2 geïnstalleerd, maar dat is vrij snel tegen een meerprijs, voor opening HSL, al geupgrade naar 2.3.0d. Maar Thalys mag dus wél op 2.3 rijden, maar het risico op stilstand is groter? Of wat is de precieze gedachte daarachter eigenlijk?
Het is niet eenduidig wat er kan mislopen, dat moet je altijd in detail gaan analyseren wanneer de trein een te oude versie heeft.
In België zijn het voornamelijk de nieuwe functies die in 2.3.0 zijn toegevoegd die Thalys niet herkent, met noodremmingen tot gevolg.
profke

Bericht door profke »

Shrek schreef:
The_Knitter schreef:Nederland heeft overal al 2.3.0d liggen. Destijds was 2.2.2 geïnstalleerd, maar dat is vrij snel tegen een meerprijs, voor opening HSL, al geupgrade naar 2.3.0d. Maar Thalys mag dus wél op 2.3 rijden, maar het risico op stilstand is groter? Of wat is de precieze gedachte daarachter eigenlijk?
Het is niet eenduidig wat er kan mislopen, dat moet je altijd in detail gaan analyseren wanneer de trein een te oude versie heeft.
In België zijn het voornamelijk de nieuwe functies die in 2.3.0 zijn toegevoegd die Thalys niet herkent, met noodremmingen tot gevolg.
welke features heeft belgie dan erin gestoken die nederland niet heeft? want daar rijdt ie blijkbaar wel goed?
Shrek

Bericht door Shrek »

profke schreef:
Shrek schreef:
welke features heeft belgie dan erin gestoken die nederland niet heeft? want daar rijdt ie blijkbaar wel goed?
Repositioning, traincategory, NTC P44,...
Die zijn er trouwens niet ingestoken door België, de Europese standaard voorziet deze allemaal. Maar het is wel zo dat Nederland nog niet zo ver staat met ETCS en daarmee waarschijnlijk de finesses nog niet gebruikt :wink:
nahoj

Bericht door nahoj »

Heeft Nederland werkelijk overal al 2.3.0.d liggen? Ik twijfelde daaraan, dus heb ik het even opgezocht. En zie:
Netverklaring 2015 Betuweroute schreef:Het A15-tracé, dit is het deeltracé Kijfhoek (exclusief het emplacement Kijfhoek) – Zevenaar intakking is uitgerust met ERTMS level 2, versie 2.2.2 compatibel, seingeving door cabinesignalering via ETCS.
http://www.keyrail.nl/uploads/servicede ... versie.pdf
dentheo

Bericht door dentheo »

Dat is de goederenlijn Rotterdam -Duitsland, daar komt volgens mij geen thalys...
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix

Bericht door Asterix »

Wat ik als leek zo vreemd vind, is dat beide landen dezelfde versie hebben maar dat het in het ene land wél goed draait en in het andere niet. Ik heb hier geleerd dat dit komt omdat er bepaalde "features" bij de ene wél en bij de andere niet zijn geactiveerd. In hoeverre kan je dan nog spreken van eenzelfde versie???

Om de hoeveel jaar wordt er trouwens een upgrade naar een nieuwere versie voorzien? En is het dan reëel om te denken dat men dan steeds opnieuw dezelfde problemen zal hebben als nu, zijnde het ene land zus, het andere zo en de Thalys zelf niets?
Shrek

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Wat ik als leek zo vreemd vind, is dat beide landen dezelfde versie hebben maar dat het in het ene land wél goed draait en in het andere niet. Ik heb hier geleerd dat dit komt omdat er bepaalde "features" bij de ene wél en bij de andere niet zijn geactiveerd. In hoeverre kan je dan nog spreken van eenzelfde versie???

Om de hoeveel jaar wordt er trouwens een upgrade naar een nieuwere versie voorzien? En is het dan reëel om te denken dat men dan steeds opnieuw dezelfde problemen zal hebben als nu, zijnde het ene land zus, het andere zo en de Thalys zelf niets?
Het gaat niet om een verschil tussen landen, het gaat om een verschil in leeftijd.
Thalys heeft gewoon een te oude versie. Deze zou even goed in Denemarken, Luxemburg of Italië problemen kunnen geven. Als een trein 2.3.0 heeft werkt dat gewoon correct in heel Europa, zonder enige uitzondering.
Wat Thalys momenteel doet (met een verouderde versie rondrijden) is een grote uitzondering en zou eigenlijk niet toegelaten mogen worden. Dat dit problemen geeft ligt gewoon aan het feit dat men die uitzondering toegestaan heeft, niet aan het concept van ETCS.

Die upgrades zijn zeker niet regelmatig. De upgrade van 2.2 naar 2.3.0 dateert al van 2009. Een nieuwe is nog steeds niet beslist, dus tegen dat die geïmplementeerd is zitten we al in de jaren '20
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik begrijp het nog niet zo goed.

Hoe moet een upgrade in de toekomst dan vlot verlopen ?...Eerst de treinen en Infabel laatst ?
Want omgekeerd gaat België enkele dagen plat om alle treinen uptegraden...

Maar zolang elke trein niet de nieuwe info levert aan Infabel, kunnen die er toch niet echt mee "sturen" ?
Dat lijkt mij bijkomende info van de trein naar Infrabel toe ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik begrijp het nog niet zo goed.

Hoe moet een upgrade in de toekomst dan vlot verlopen ?...Eerst de treinen en Infabel laatst ?
Want omgekeerd gaat België enkele dagen plat om alle treinen uptegraden...

Maar zolang elke trein niet de nieuwe info levert aan Infabel, kunnen die er toch niet echt mee "sturen" ?
Dat lijkt mij bijkomende info van de trein naar Infrabel toe ??
Altijd eerst de treinen. De NMBS voorziet nu al ETCS v 3.4 in de M6 en Breaks, voor de Desiro is een upgrade ook al gepland.
Een nieuwere trein kan altijd rijden op de oudere baaninstallatie. Het is omgekeerd dat problemen (kunnen) ontstaan.
En in ETCS level 1 sturen treinen geen info, alles is baan -> trein, dus geen enkel probleem met die functies die ik opnoemde.
In level 2 kennen de treinen met een nieuwere versie ook de "taal" van de oudere versies, zodat backwards compatibiliteit altijd gegarandeerd is.
Steve

Bericht door Steve »

Het is natuurlijk makkelijk roepen aan de zijlijn, maar ik heb toch het gevoel dat al die moeilijkheden rond verschillende versies van veiligheidssystemen (en de verschillende tussen landen op dat gebied) meer en meer dreigen te leiden naar wat als perfecte veiligheid wordt beschouwd: volledige stilstand van het verkeer... :roll:
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Het is natuurlijk makkelijk roepen aan de zijlijn, maar ik heb toch het gevoel dat al die moeilijkheden rond verschillende versies van veiligheidssystemen (en de verschillende tussen landen op dat gebied) meer en meer dreigen te leiden naar wat als perfecte veiligheid wordt beschouwd: volledige stilstand van het verkeer... :roll:
Ik begrijp niet goed vanwaar die indruk zou komen. In 10 jaar ETCS in België is er nog maar 1 trein die substantiële problemen geeft op dat vlak...
Steve

Bericht door Steve »

10 jaar ETCS, maar het is nog maar vrij recentelijk op een bredere schaal ingevoerd, en nu beginnen dat soort moeilijkheden langzaam aan op te duiken. Bij uitbreiding denk ik ook aan andere zaken zoals Desiro en HLE 18 die nog steeds niet in de buurlanden mogen rijden, het TBL1+-materieel dat een hele poos lang ook niet meer naar de buurlanden mocht, enzovoort.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steve schreef:10 jaar ETCS, maar het is nog maar vrij recentelijk op een bredere schaal ingevoerd, en nu beginnen dat soort moeilijkheden langzaam aan op te duiken. Bij uitbreiding denk ik ook aan andere zaken zoals Desiro en HLE 18 die nog steeds niet in de buurlanden mogen rijden, het TBL1+-materieel dat een hele poos lang ook niet meer naar de buurlanden mocht, enzovoort.
En niet te vergeten de problemen op de HSL4 aan de grensovergang. Hoe lang heeft dat spelletje niet geduurd?
Dat op de Waalse as een Thalys niet meer mag rijden terwijl de binnenlandse treinen aan dezelfde snelheden dat wél mogen, krijg je aan de reiziger gewoon niet uitgelegd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:
Steve schreef:10 jaar ETCS, maar het is nog maar vrij recentelijk op een bredere schaal ingevoerd, en nu beginnen dat soort moeilijkheden langzaam aan op te duiken. Bij uitbreiding denk ik ook aan andere zaken zoals Desiro en HLE 18 die nog steeds niet in de buurlanden mogen rijden, het TBL1+-materieel dat een hele poos lang ook niet meer naar de buurlanden mocht, enzovoort.
En niet te vergeten de problemen op de HSL4 aan de grensovergang. Hoe lang heeft dat spelletje niet geduurd?
Dat er problemen op de grensovergang zouden zijn, kon men van tevoren weten toen men de beslissing nam om daar ook de grens te leggen tussen 2 RBC's. Op dat moment maakte zo'n overgang immers nog geen deel uit van de ERTMS-specificatie. En die moest daarna dan ook voor een aardig bedragje op maat gemaakt en in de praktijk getest worden.

Groetjes,
Rian
Shrek

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Dat op de Waalse as een Thalys niet meer mag rijden terwijl de binnenlandse treinen aan dezelfde snelheden dat wél mogen, krijg je aan de reiziger gewoon niet uitgelegd.
Ik krijg dat nogthans wel uitgelegd: Microsoft is ook gestopt met de support van Windows XP. Als je die vergelijking doortrekt zit Thalys momenteel met windows 95.
Plaats reactie