Ik mag toch hopen dat jullie met dergelijke details absoluut geen rekening houden bij het opstellen van de dienstregeling?stefanic schreef:Het stormt nu bij ons over dat specifieke thema.

Ik mag toch hopen dat jullie met dergelijke details absoluut geen rekening houden bij het opstellen van de dienstregeling?stefanic schreef:Het stormt nu bij ons over dat specifieke thema.
Woon-schoolverkeer is één ding, maar "per se moeten aankomen rond tijdstip .X zodat de aansluitende bus - waarvan de wijziging blijkbaar niet geopperd wordt?! - mooi kan aankomen op het begintijdstip dat het college daar ver buiten de stad midden in het groen heeft vastgelegd" is nog iets hélemaal anders. Temeer daar we het hier hebben over een structurele uurdienst per trein (IC of internationale L!) en niet over een lokale schoolbusdienst die die school als enige bestaansreden heeft.jotie schreef:Dat is helemaal geen detail. Woon-schoolverkeer is een kernopdracht voor de OV-bedrijven. Het is m.i. niet meer dan normaal dat OV-diensten worden afgestemd op de school- en arbeidstijden van scholen en grotere ondernemingen.
Trouwens, het minimum minimorum dat ik van de NMBS verwacht over de dienstregeling 2013 is dat men eindelijk eens het Zwitserse systeem gaat toepassen en een ontwerpdienstregeling op een website plaatst, en toelaat dat individuen en belangengroepen suggesties ter verbetering formuleren. De NMBS kan niet op eigen houtje een dienstregeling opleggen, maar moet daarbij, binnen hetgeen technisch mogelijk is uiteraard, rekening houden met het middenveld en andere actoren. Individuele wensen komen natuurlijk slechts op een ondergeschikte plaats, maar voor scholen en organisaties moeten er fatsoenlijke inspraakmogelijkheden zijn.
Het is wel een detail in de complete puzzel. Net als zo'n beetje ieder ander element bij de dienstregelingen, maar sommige details zijn zwaarder of er zijn kortere lijntjes met de planningsdiensten. Daarom is het zeer zeker nuttig om heel laagdrempelige mogelijkheden te hebben om suggesties en opmerkingen te formuleren op voorhand, zoals je zelf suggereert. Het is onmogelijk (en ongewenst) dat OV-bedrijven een compleet zicht hebben over begin- en eindtijden van scholen, bedrijven of andere massa-instellingen. Stefanic: langs welke wegen komen suggesties of vragen op jullie bord? Hoe vaak zijn dat dubbele aanvragen? Krijgen alle mensen een net antwoord met wel/geen rekening mee gehouden om die of die reden? Over de weging van verschillende mensen die inspreken: dat is niet eenvoudig om een gulden middenweg in te vinden. Zoals Vic verteld: vele organisaties zijn nogal vastgeroest of er is niemand bij het bestuur die er zich om kommert. Een wat geëngageerdere dochter van 14 heeft niet per definitie een slechtere of minder belangrijke suggestie als een afgevaardigde keikop van 54 uit een industriële vestiging waar 3/4 van het personeel met de wagen komt en die zelf in de laatste 20 jaar geen trein meer vanbinnen heeft gezien.jotie schreef:Dat is helemaal geen detail. Woon-schoolverkeer is een kernopdracht voor de OV-bedrijven. Het is m.i. niet meer dan normaal dat OV-diensten worden afgestemd op de school- en arbeidstijden van scholen en grotere ondernemingen.
Wel Jotie, je hebt gelijk!jotie schreef:Dat is helemaal geen detail. Woon-schoolverkeer is een kernopdracht voor de OV-bedrijven. Het is m.i. niet meer dan normaal dat OV-diensten worden afgestemd op de school- en arbeidstijden van scholen en grotere ondernemingen.
Trouwens, het minimum minimorum dat ik van de NMBS verwacht over de dienstregeling 2013 is dat men eindelijk eens het Zwitserse systeem gaat toepassen en een ontwerpdienstregeling op een website plaatst, en toelaat dat individuen en belangengroepen suggesties ter verbetering formuleren. De NMBS kan niet op eigen houtje een dienstregeling opleggen, maar moet daarbij, binnen hetgeen technisch mogelijk is uiteraard, rekening houden met het middenveld en andere actoren. Individuele wensen komen natuurlijk slechts op een ondergeschikte plaats, maar voor scholen en organisaties moeten er fatsoenlijke inspraakmogelijkheden zijn.
Als ze daar van afstappen, krijgen ze weer kritiek op de vertragingen....Retard schreef: Enkel op de soms te grote verhoging van de marges zou de NMBS wel wat kritiek mogen krijgen.
En dat krijgen ze hopelijk kritiek op het gebrekkig onderhoud van materieel en infrastructuur en de drie bedrijven die niet overeenkomen, en zo krijgen ze kritiek op het eigenlijke probleemLHOON schreef:Als ze daar van afstappen, krijgen ze weer kritiek op de vertragingen....Retard schreef: Enkel op de soms te grote verhoging van de marges zou de NMBS wel wat kritiek mogen krijgen.
Danku, RetardRetard schreef:Stefanic heeft 99,9 % gelijk. De NMBS-dienstregeling is zo goed mogelijk opgesteld en er zijn veel aansluitingen. Als je de reiziger laat kiezen, ga je misschien minder aansluitingen hebben. Zo zijn er mensen die klagen dat de L-trein Brugge-Kortrijk zo lang stilstaan in Lichtervelde, maar als je dat afschaft hebben de reizigers die moeten overstappen op de IR i geen aansluiting meer.
Enkel op de soms te grote verhoging van de marges zou de NMBS wel wat kritiek mogen krijgen.
Dan moet inderdaad niet de NMBS, maar I-TN maar wat kritiek krijgen. Nog een reden te meer om aan te nemen dat de splitsing van de oude NMBS niet werkt. Dat ze dat doen, is waarschijnlijk omdat ze dan minder aan de NMBS moeten betalen bij problemen. Als er bijvoorbeeld een lichte seinstoring is in Brussel, die de IC A zeven minuten later doet vertrekken, kan hij dit nog inhalen omdat hij er tien jaar geleden 1u06 min. overdeed, en nu een 1u12 en de snelheid tussen FR-FSD nog eens is opgetrokken.stefanic schreef:Danku, RetardRetard schreef:Stefanic heeft 99,9 % gelijk. De NMBS-dienstregeling is zo goed mogelijk opgesteld en er zijn veel aansluitingen. Als je de reiziger laat kiezen, ga je misschien minder aansluitingen hebben. Zo zijn er mensen die klagen dat de L-trein Brugge-Kortrijk zo lang stilstaan in Lichtervelde, maar als je dat afschaft hebben de reizigers die moeten overstappen op de IR i geen aansluiting meer.
Enkel op de soms te grote verhoging van de marges zou de NMBS wel wat kritiek mogen krijgen.
Toch correctie op laatste zin: het is Toegang-Net (I-TN, de verkoper van de rijpaden) die de marges altijd maar verhoogt. Daar wordt van onze kant ook altijd tegen gereageerd, soms met argumenten die ons worden aangereikt door treinbestuurders, soms met concrete voorbeelden uit de realiteit waar een trein in vertraging (en zonder marge op de rittijd, volgens I-TN) toch zijn vertraging kan goedmaken. Maar I-TN is de baas, en als zij zeggen: het is DAT rijpad of geen rijpad... tja...
(heb ik dan nu 100% gelijk?)
De consequentie daaruit is dan dat je het gewenste rijpad aanvraagt, niet akkoord gaat met het coördinatievoorstel en zo een overbelastverklaring afdwingt, waardoor Infrabel verplicht wordt om binnen een half jaar een oplossing te bedenken, waarmee de oorspronkelijke aanvraag wel mogelijk is. Als overgangsmaatregel accepteer je natuurlijk wel het pad dat Infrabel je wil aanbieden.stefanic schreef:Toch correctie op laatste zin: het is Toegang-Net (I-TN, de verkoper van de rijpaden) die de marges altijd maar verhoogt. Daar wordt van onze kant ook altijd tegen gereageerd, soms met argumenten die ons worden aangereikt door treinbestuurders, soms met concrete voorbeelden uit de realiteit waar een trein in vertraging (en zonder marge op de rittijd, volgens I-TN) toch zijn vertraging kan goedmaken. Maar I-TN is de baas, en als zij zeggen: het is DAT rijpad of geen rijpad... tja...