Het Groot Nederlands Treinen Topic

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
edje

Bericht door edje »

NSNMBS schreef:Voor een trein met een doorloopkop vind ik de ICM/Koploper toch de mooiste trein van alle doorloopkopstellen. :oops:
Zoals die 1e foto van Bastiaan dat ie de bocht bij Zwolle neemt. Geeft toch een machtig gevoel :D !

AM96 is moderner. Maar die kop. Zijn serieuze WC-brillen. Duikbrillen zijn ook lelijk. Bouwjaar 1991*? Moet dat niet 1919 zijn? :lol:
De klassiekjes/varkensneuzen/Breaks vind ik dan wel weer mooi. Maar ik heb wel liever Plan V/T dan een AM Klassiek. Verder is I11 heel knap. Ik vind ICRm en I11 toch allebei even mooi. Alleen bij I11 verziekt het stuurstand het mooie beeld van dat rijtuig. Dan vind ik de ICRm stuurstand 100 keer mooier. Kwa locs moeten wij niet beginnen. Want NMBS overtreft ons dan zeker! Prachtige machines 8) !

* = Het spijt me als ik er misschien een jaartal of 2 naast zit. :oops:
Die duikbrillen zijn inderdaad echt vreselijk lelijk.
Van de klassieke stelletjes snap ik niet dat de Belgische Treinbestuurders daar niet over gekaagt hebben, met zo'n kleine cabine, vraag ik me af, of ze wel kunnen vluchten bij een aanrijding.
Had dus minstens daar wel een staking van verwacht door het treinpersoneel
Verder vind ik de NMBS reeks13 / CFL reeks 30 een prachtige lok om te zien. Het is namelijk een moderne lok, wat een bedrijf ook een moderne uitstraling geeft.

Op sommige gebieden is Nederland veel beter
Dieselgebied bijvoorbeeld, Onze DM'90 is vele malen mooier om te zien, dan dat ding van de reeks 41 van de NMBS.
en eent trein als de V-IRM kunnen de belgen alleen maar van dromen.
Overigens snap ik niet, dat de Belgen zoveel met een combinatie Lok + rijtuigen rijden.
Is voor zo'n klein land een treinstel niet veel makkelijker???

Ook kwa maatschappijen is Nederland veel aantrekkelijker dan Belgie.
( nog wel terminste )
Met al die verschillende maatschappijen hier, heb je terminste nog een beetje afwisselendheid op het spoor.
Zelfs de NMBS hier in het oosten van Nederland, want wie had nu 10 jaar geleden kunnen bedenken dat in Bad Bentheim, een trein uit Duitsland wordt overgenomen door een Belgische lok.

Mijn mening is dus ook , dat zowel Belgie als Nederland twee totaal verschillende spoorlanden zijn, en dat ze allebei, zowel mooie als slechte eigenschappen hebben.
Wover

Bericht door Wover »

NSNMBS schreef: * = Het spijt me als ik er misschien een jaartal of 2 naast zit. :oops:
Ik denk 1983 eigenlijk?
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Mooi gesproken, Edje :) *pinkt traantje weg*
5307

Bericht door 5307 »

de duikbrillen zijn am86 en dus van het jaar 1986 :wink:
5307

Bericht door 5307 »

in belgie zijn ze makkelijker met hun stelletjes,
am75 => 1975
am80 => 1980
am86 => 1986
am96 => 1996
om er maar enkele op te noemen

ps: werd eigenlijk wel tijd dat ze de nieuwe stelletjes bouwen :wink:
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

In Nederland deden ze dat tot aan de jaren '60 ook. Alleen klopt het getal soms niet helemaal met het werkelijke bouwjaar:

Materieel '24: Het eerste rijtuig van dit type was er al in 1923. De serieproductie begon wel vanaf 1924.
Materieel '46: 1946 is het ontwerpjaar. In 1948 werd het eerste stel afgeleverd.
Materieel '64: Het proefstel Treinstel Toekomst werd al afgeleverd in 1962. De serieproductie van de vierwagenstellen plan T begon in 1964. Voor de tweewagenstellen Plan V was dat in 1966.

Mat '64 was het laatste materieel dat deze aanduiding kreeg. De treinstellen SM '90 en DM '90 hebben wel zo'n soort aanduiding, maar deze aanduiding geeft meer aan dat dit het materieel uit de jaren negentig is. Het SM '90 is namelijk geleverd in 1993 en DM '90 in 1996.
Mark

Bericht door Mark »

Klopt, helaas is het SM'90 nooit meer geworden dan een proefserie van 9 stellen, die per december 2005 allemaal uit dienst zijn. Het had HET nieuwe stoptreinmaterieel van de jaren '90 moeten worden, maar dat is het nooi geworden, omdat de serie teveel storingen had :(
edje

Bericht door edje »

SM'90 was geweldig spul om mee, te rijden.
Tractie installatie werkte nauwkeurig.
Alleen de remmen he, elke remming was weer apart.
Steven

Bericht door Steven »

break-driver schreef:in belgie zijn ze makkelijker met hun stelletjes,
am75 => 1975
am80 => 1980
am86 => 1986
am96 => 1996
om er maar enkele op te noemen

ps: werd eigenlijk wel tijd dat ze de nieuwe stelletjes bouwen :wink:
de getallen kloppen in belgie ook niet altijd volledig
de sprinters zijn zowel in 1986 als 1989 gebouwd, ze zijn geleverd in 2 schijven, de ms96 hebben ook meer als een jaar nodig gehad om allen geleverd te worden
5307

Bericht door 5307 »

maarja, ge weet ook wel wat ik bedoel hé...
Jerommeke

Bericht door Jerommeke »

Ook mooi weer in Nederland:

IRM+1700 Soest 02-07-06
Bijlagen
IRM+1800 Soest 02-07-06
IRM+1800 Soest 02-07-06
IRM+1800 Soest 02-07-06.JPG (75.06 KiB) 5558 keer bekeken
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Vooral in de avond is het lekker spotten :)
Afbeelding 1612 met trein 54300 Zwolle Rangeer - Kijfhoek Noord gespot vanaf de IJsseldijk bij Zwolle op 29 juni 2006.
edje

Bericht door edje »

Mijn complimenten , dat is een bijzonder fraaie plaat geworden.
Taurus

Bericht door Taurus »

Jerommeke schreef:Ook mooi weer in Nederland:

IRM+1700 Soest 02-07-06
Dit is geen IRM maar DDM+1800 :wink:

Zag afgelopen zaterdag overigens wel IRM in de 5800 serie rijden.
edje

Bericht door edje »

Afbeelding 2530 + 2459 + 6x mat 24 (Blokkendozen) + 23071
Enschede
Deze trein reed vanwege het 140 jarig bestaan van de lijn Enschede - Hengelo.
Plaats reactie