Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Daarom zei ik ook al: in principe.
Het is de afgelopen maand soms een beetje rommelig, maar DD-AR en SGM horen er eigenlijk niet te rijden. Loc met rijtuigen zie je normaal maar bij een paar treinen per dag.
Het is de afgelopen maand soms een beetje rommelig, maar DD-AR en SGM horen er eigenlijk niet te rijden. Loc met rijtuigen zie je normaal maar bij een paar treinen per dag.
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Op zich zou VIRM-1 bij de revisie meteen voorzien kunnen worden van ETCS en 25kV installatie. Is alleen de vraag of dat voldoende is om alle treinseries te voorzien die op Amsterdam-Utrecht komen.
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Of VIRM-1 tijdens de grote revisie (die gepland staat voor vanaf 2016) meteen 25 kV en ERTMS gaat krijgen valt nog maar te bezien, dat hangt heel erg af van de plannen van het kabinet en ProRail voor het opwaarderen van de spoorinfrastructuur in Nederland.
Daarnaast is er ook het structurele probleem dat de planning en bijsturing van NS Reizigers er de grootste moeite mee heeft om verschillende materieelsoorten uit elkaar te houden, zo hebben ze geen flauw idee van het verschil tussen een DD-AR met loc of met motorrijtuig, halen ze SLT-viertjes en zesjes door elkaar, kunnen ze verbouwde en onverbouwde koplopers niet uit elkaar houden, enzovoorts.
Om dan een deelserie VIRM te hebben dat wel met ERTMS om kan gaan en een grote deelserie die dat niet kan is alleen maar meer problemen creëren voor NS.
Daarnaast is er ook het structurele probleem dat de planning en bijsturing van NS Reizigers er de grootste moeite mee heeft om verschillende materieelsoorten uit elkaar te houden, zo hebben ze geen flauw idee van het verschil tussen een DD-AR met loc of met motorrijtuig, halen ze SLT-viertjes en zesjes door elkaar, kunnen ze verbouwde en onverbouwde koplopers niet uit elkaar houden, enzovoorts.
Om dan een deelserie VIRM te hebben dat wel met ERTMS om kan gaan en een grote deelserie die dat niet kan is alleen maar meer problemen creëren voor NS.
Re: ETCS voor ICE-T en ICE-3
En is het mogelijk om 2 van de 4 sporen naar 25kV op te waarderen, of heeft dat nog steeds teveel invloed op de naastgelegen sporen dan? Blijf je nog steeds met die vervelende flessenhals in Amsterdam zitten, sop is waarschijnlijk de kolen niet waard maar ben toch benieuwd naar het antwoord.AlexNL schreef:Voor 200 km/h is 25 kV nodig, en 25 kV is dan weer niet mogelijk in combinatie met het ATB-beveiligingssysteem, omdat zwerfstromen en EMC invloed heeft op de werking van ATB. Eerst zal ATB eruitmoeten, wat inhoudt dat al het materieel wat daar mogelijk komt te rijden moet worden opgewaardeerd naar een ERTMS-installatie, op dit moment hebben alleen Thalys, ICE en SLT dat. Het VIRM, de DD-AR's en de treinen met locs die daar ook rondjes rijden hebben dat nog niet, de hondekoppen en de eerste Sprinters (SGMm) hebben het ook niet. Daarna kan ook de bovenleiding worden aangepast zodat het 25 kV is op het traject Amsterdam - Utrecht, maar omdat de rest van Nederland nog 1500 volt is zullen er dan óf stellen exclusief voor Asd - Ut moeten worden gereserveerd, óf moet alles meerspannig worden gemaakt (technisch een flinke uitdaging) óf alles naar 25 kV.
Re: ETCS voor ICE-T en ICE-3
Op de HSL, naast Breda, wordt momenteel vlijtig gewerkt aan bijkomende trafo's op de HSL bovenleiding, dit om de ATB op de parallele lijn te "beschermen" tegen inductie. In afwachting mag daar maar één Thalys tegelijkertijd rijden. De afstand tussen die lijnen daar lijkt mij veel groter dan op het viersporige deel A'dam-Ut.kika schreef: En is het mogelijk om 2 van de 4 sporen naar 25kV op te waarderen, of heeft dat nog steeds teveel invloed op de naastgelegen sporen dan? Blijf je nog steeds met die vervelende flessenhals in Amsterdam zitten, sop is waarschijnlijk de kolen niet waard maar ben toch benieuwd naar het antwoord.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
En voor de zwerfstromen die op de ATB betrekking hebben wordt/werd er getest op de testbaan in Wildenrath, met de halte plan T 522 (en dus eik de 261 was ) en daarachter het NS-materieel.
Dat zo ongeveer alle treinstellen daardoor schade hadden, is punt twee...
SGMm (2122) had een een brandje in de weerstanden op het dak gehad,
de VIRM(9557) had kortsluiting,
de ICMm(4092) had een aanrijding met een dwarsligger en daardoor de ATB-spoelen en treeplanken beschadigd,
de HSA BR186 (186.116) had ook een brandje gehad,
de DDAR (7871) had niets volgens mij, evenals de 1739 en 1839/1848 (op een bezoekje Kuilenwielenbank in Eindhoven na dan)
(bron en (links naar) foto's van deze proefritjes op :http://www.somda.nl/forum/9301/2/NS-mat ... ildenrath/
Dat zo ongeveer alle treinstellen daardoor schade hadden, is punt twee...
SGMm (2122) had een een brandje in de weerstanden op het dak gehad,
de VIRM(9557) had kortsluiting,
de ICMm(4092) had een aanrijding met een dwarsligger en daardoor de ATB-spoelen en treeplanken beschadigd,
de HSA BR186 (186.116) had ook een brandje gehad,
de DDAR (7871) had niets volgens mij, evenals de 1739 en 1839/1848 (op een bezoekje Kuilenwielenbank in Eindhoven na dan)
(bron en (links naar) foto's van deze proefritjes op :http://www.somda.nl/forum/9301/2/NS-mat ... ildenrath/
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Dat lijken mij nogal "heftige" zwerfstroom testen te zijn daar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Of het Nederlandse rollend materieel scoort gewoon zeer slecht in EMC-testendentheo schreef:Dat lijken mij nogal "heftige" zwerfstroom testen te zijn daar.
Hier in België hebben ze daar trouwens ook grote problemen mee gehad, maar dan vooral qua infrastructuur. Om de 13 en MS96 toe te laten zijn er verschillende aanpassingen aan het spoornet moeten gebeuren
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Vroeger verschillende BR -184 .... België was toen al berucht bij de Duitsers.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Hoe kan dat aan de infra liggen?AlexNL schreef:De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
Er is toch enkel de bovenleiding die elektriciteit levert aan de loc en met de juiste schakelingen in de loc gaat die toch nooit een probleem hebben.(zelfde geldt voor EMU's natuurlijk)
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
De vroegere BR184 werd volgens de Duitsers opgeblazen door piekspanningen bovenop de 3KV .....pietje schreef:Hoe kan dat aan de infra liggen?AlexNL schreef:De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
Er is toch enkel de bovenleiding die elektriciteit levert aan de loc en met de juiste schakelingen in de loc gaat die toch nooit een probleem hebben.(zelfde geldt voor EMU's natuurlijk)
Het gebeurde meestal in het Luikse, en toen reden er volgens mij de eerste NMBS loks die konden stroom terugleveren...misschien was dat teveel voor de toen erg prille elektronica...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
Ja dat klopt wel maar op Amsterdam-Utrecht is er in de stroomvoorziening rekening gehouden met hogere snelhedenAlexNL schreef:Beter gezegd, in de Nederlandse situatie kun je met 1500 V geen 200 km/h rijden. Dit i.v.m. de grote drukte van het spoorwegnet. Soms zie ik van machinisten op Twitter wel eens teksten voorbijkomen als "woei, meter geeft maar 1200 V aan bij Hoofddorp, druk hier". Dat is dan aan een max van 140 km/h. Als je dan nog eens bijna 50% zo hard wil gaan rijden daar, trek je de bovenleiding figuurlijk plat.
Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland
HLE 16 had daar anders geen last van...dentheo schreef:De vroegere BR184 werd volgens de Duitsers opgeblazen door piekspanningen bovenop de 3KV .....pietje schreef:Hoe kan dat aan de infra liggen?AlexNL schreef:De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
Er is toch enkel de bovenleiding die elektriciteit levert aan de loc en met de juiste schakelingen in de loc gaat die toch nooit een probleem hebben.(zelfde geldt voor EMU's natuurlijk)
Het gebeurde meestal in het Luikse, en toen reden er volgens mij de eerste NMBS loks die konden stroom terugleveren...misschien was dat teveel voor de toen erg prille elektronica...