![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Het is de afgelopen maand soms een beetje rommelig, maar DD-AR en SGM horen er eigenlijk niet te rijden. Loc met rijtuigen zie je normaal maar bij een paar treinen per dag.
En is het mogelijk om 2 van de 4 sporen naar 25kV op te waarderen, of heeft dat nog steeds teveel invloed op de naastgelegen sporen dan? Blijf je nog steeds met die vervelende flessenhals in Amsterdam zitten, sop is waarschijnlijk de kolen niet waard maar ben toch benieuwd naar het antwoord.AlexNL schreef:Voor 200 km/h is 25 kV nodig, en 25 kV is dan weer niet mogelijk in combinatie met het ATB-beveiligingssysteem, omdat zwerfstromen en EMC invloed heeft op de werking van ATB. Eerst zal ATB eruitmoeten, wat inhoudt dat al het materieel wat daar mogelijk komt te rijden moet worden opgewaardeerd naar een ERTMS-installatie, op dit moment hebben alleen Thalys, ICE en SLT dat. Het VIRM, de DD-AR's en de treinen met locs die daar ook rondjes rijden hebben dat nog niet, de hondekoppen en de eerste Sprinters (SGMm) hebben het ook niet. Daarna kan ook de bovenleiding worden aangepast zodat het 25 kV is op het traject Amsterdam - Utrecht, maar omdat de rest van Nederland nog 1500 volt is zullen er dan óf stellen exclusief voor Asd - Ut moeten worden gereserveerd, óf moet alles meerspannig worden gemaakt (technisch een flinke uitdaging) óf alles naar 25 kV.
Op de HSL, naast Breda, wordt momenteel vlijtig gewerkt aan bijkomende trafo's op de HSL bovenleiding, dit om de ATB op de parallele lijn te "beschermen" tegen inductie. In afwachting mag daar maar één Thalys tegelijkertijd rijden. De afstand tussen die lijnen daar lijkt mij veel groter dan op het viersporige deel A'dam-Ut.kika schreef: En is het mogelijk om 2 van de 4 sporen naar 25kV op te waarderen, of heeft dat nog steeds teveel invloed op de naastgelegen sporen dan? Blijf je nog steeds met die vervelende flessenhals in Amsterdam zitten, sop is waarschijnlijk de kolen niet waard maar ben toch benieuwd naar het antwoord.
Of het Nederlandse rollend materieel scoort gewoon zeer slecht in EMC-testendentheo schreef:Dat lijken mij nogal "heftige" zwerfstroom testen te zijn daar.
Hoe kan dat aan de infra liggen?AlexNL schreef:De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
De vroegere BR184 werd volgens de Duitsers opgeblazen door piekspanningen bovenop de 3KV .....pietje schreef:Hoe kan dat aan de infra liggen?AlexNL schreef:De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
Er is toch enkel de bovenleiding die elektriciteit levert aan de loc en met de juiste schakelingen in de loc gaat die toch nooit een probleem hebben.(zelfde geldt voor EMU's natuurlijk)
Ja dat klopt wel maar op Amsterdam-Utrecht is er in de stroomvoorziening rekening gehouden met hogere snelhedenAlexNL schreef:Beter gezegd, in de Nederlandse situatie kun je met 1500 V geen 200 km/h rijden. Dit i.v.m. de grote drukte van het spoorwegnet. Soms zie ik van machinisten op Twitter wel eens teksten voorbijkomen als "woei, meter geeft maar 1200 V aan bij Hoofddorp, druk hier". Dat is dan aan een max van 140 km/h. Als je dan nog eens bijna 50% zo hard wil gaan rijden daar, trek je de bovenleiding figuurlijk plat.
HLE 16 had daar anders geen last van...dentheo schreef:De vroegere BR184 werd volgens de Duitsers opgeblazen door piekspanningen bovenop de 3KV .....pietje schreef:Hoe kan dat aan de infra liggen?AlexNL schreef:De Belgische infrastructuur heeft toch ook al eens een ES64F4 opgeblazen?
Er is toch enkel de bovenleiding die elektriciteit levert aan de loc en met de juiste schakelingen in de loc gaat die toch nooit een probleem hebben.(zelfde geldt voor EMU's natuurlijk)
Het gebeurde meestal in het Luikse, en toen reden er volgens mij de eerste NMBS loks die konden stroom terugleveren...misschien was dat teveel voor de toen erg prille elektronica...