Speno werktrein op L75

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
HLE 2302

Speno werktrein op L75

Bericht door HLE 2302 »

Afbeelding Vandaag dit werkvoertuig van Infrabel op foto gezet, nu is dit een van de weinige treinen waar ik nog nooit iets van gezien of gehoord heb ... weet er iemand wat voor functie deze trein heeft ?

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Re: Speno werktrein op L75

Bericht door groentje »

De Speno is een Ultrasoonmeettrein. Voor de technische details moet ik je verwijzen naar iemand die er meer vanaf weet, maar ik ga ervan uit dat het de staat van de sporen nakijkt, en kijkt waar er eventuele zwakke plekken zijn, waar er eventueel (kleine) verzakkingen zijn, etc.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:De Speno is een Ultrasoonmeettrein. Voor de technische details moet ik je verwijzen naar iemand die er meer vanaf weet, maar ik ga ervan uit dat het de staat van de sporen nakijkt, en kijkt waar er eventuele zwakke plekken zijn, waar er eventueel (kleine) verzakkingen zijn, etc.
Aah, dankjewel ... dit is een werkvoertuig die ik nog nooit eerder had gezien ... kwam net aan op deze plaats en 5 minute later was die daar.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
trainfreak

Bericht door trainfreak »

groentje schreef:De Speno is een Ultrasoonmeettrein. Voor de technische details moet ik je verwijzen naar iemand die er meer vanaf weet, maar ik ga ervan uit dat het de staat van de sporen nakijkt, en kijkt waar er eventuele zwakke plekken zijn, waar er eventueel (kleine) verzakkingen zijn, etc.
De Speno is een slijptrein, dit is waarschijnlijk de motorunit, de eigenlijke slijpwagons worden misschien later nog overgebracht, of die zijn al ter plaatse.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het inderdaad maar om een controle gaat.
groentje

Bericht door groentje »

Bedankt voor de verduidelijking/verbetering. Omdat ik laatst een Spenorit had (de US 6.1, geloof ik), en daar de uitleg had gelezen, dacht ik wellicht te kunnen veralgemenen.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

trainfreak schreef:
De Speno is een slijptrein, dit is waarschijnlijk de motorunit, de eigenlijke slijpwagons worden misschien later nog overgebracht, of die zijn al ter plaatse.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het inderdaad maar om een controle gaat.
De SPENO US 6.1 is een Ultra sonic meettrein(meetingen aan 90km/h). Die gaan cracks in de sporen opsporen alsook de vorm controleren.Ds daarmede kan je alle soorten fouten van de RAIL detekteren. Dus niet van het spoor, daarvoor zijn er nandere meet units beschikbaar zoals de MAUZIN.
Correcties na doorrit van de US 6.1, zijn dus vervangen van een rail op een lange of korte lengte (coupons),opvullen met lassen of slijpen(plaatselijk of op grote afstand)
Correcties na doorrit type MAUZIN: passage met onderstopmachine(lijn of spoortoestellen) of manule onderstopping op 1 bepaalde plaats.
Dus SPENO US 6. 1het is geen motor of traktievoertuig
trainfreak

Dan is dit toch ook een van de eerste keren dat men daarvoor de Speno vraagt.
Ik heb deze nog nooit (op foto) tegengekomen.

Doet de EM130 ook geen metingen aan het spoor?
nighttrain

trainfreak schreef:Dan is dit toch ook een van de eerste keren dat men daarvoor de Speno vraagt.

Het kan ook zijn dat hij gewoon een verbindigsrit deed naar een andere klant bv.
nighttrain

trainfreak schreef:Dan is dit toch ook een van de eerste keren dat men daarvoor de Speno vraagt.

De EM130 of de wagon MAUZIN , controleren de geometrische waarden van het spoor.
Speno doet enkel onderhoud van de rail of spoorstaaf.
dus je moet goed het verschil maken tussen "het spoor" en "spoorstaaf"
poyaud

Bericht door poyaud »

Dit ultrasoonvoertuig meet aan 45km/h (60km/h op HSL) en is daarom overdag weinig te zien.
De nacht van 14/15 augustus heeft deze motorwagen Lijn 75 en 59 'opgemeten'.
Trouwens wie dit voertuig wil spotten zal vlug moeten zijn , er zijn nog 10 dagen voorzien met dit voertuig in Belgie.Daarna stopt de firma Speno met ultrasoonmetingen en wordt deze motorwagen verkocht of buiten dienst geplaatst.Een nederlandse firma neemt dan de ultrasoonmetingen over.
Afbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Ha dan gaan we in Belgie de "Eurailscout" zien....
Theo
Groeten vanop de Heide
trainfreak

dentheo schreef:Ha dan gaan we in Belgie de "Eurailscout" zien....
Die heb ik enkele jaren geleden eens gezien.
Het was toen rond een uur of tien elf 's avonds dat hij kwam.
Ik heb er nog ergens foto's van.
Plaats reactie