Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Hohoho, ik ben geen ongevallenspecialist. Maar ik weet hoe een klassiekje er vanbinnen uitziet, en ik weet ook dat je een dode hoek hebt.
Alleen zou het een zeer zware storing moeten zijn, die, ik zeg het nogmaals, niet volledig uit te sluiten valt, maar toch wel zeer onwaarschijnlijk is, wanneer het sein groen toonde op een moment dat dat in geen geval mocht. Het sein mocht op geen enkel moment openkomen, het zou dus ook niet mogen kunnen dichtvallen, maar gewoon dicht zijn.
Wil ik daarmee de verantwoordelijkheid in de schoenen van de bestuurder schuiven? Nee, want hij is slechts medeverantwoordelijk. Het verouderde 'veiligheidssysteem' van zijn trein, de druk op bestuurders om én op tijd, én veilig én comfortabel te rijden, en mogelijk nog derde oorzaken die ik niet ken, spelen ook een rol. Een bestuurder rijdt niet willens nillens door een rood sein.
u weet precies veel!
u weet hoe het "groentje" (speling van het lot) eruit ziet maar heb nooit ermee het beroep van treinbestuurder uitgeoefend , dat scheelt een slok op een borrel.laat staan uw ervaring als treinbestuurder die toch primordiaal is als je zich op dit pad begeeft, nl hhet proberen bepalen van schuld of onschuld! watniet hetzelfde is als een algemene discussie zoals hier bezig is.
onwaarschijnlijkheid bestaat niet als je ongevallen enquettes doet en je dus de "arbre des causes" opmaakt.
wat is een zware storing?? gewicht!Mischien mocht het wel "groen" tonen op dit moment, maar is er iets geweizigd door iets of iemand!
Volgende zin doet meer dan mijn wenkbrauwen fronsen als U zegt """Wil ik daarmee de verantwoordelijkheid in de schoenen van de bestuurder schuiven? Nee, want hij is slechts medeverantwoordelijk"""Hoe kun je nu iemand beschuldigen als medeplichtige (synoniem van medeverantwoordelijke) voor iets dat je niet gedaan hebt of verantwoordelijk voor bent , dus hier spreekt men van een schoolvoorbeeld van " contradicio in terminis".
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Volgens het logboek van de EBP-post is er niets gewijzigd aan de bewegingen door het station. Ik noem een zware storing een storing die 'zomaar' gebeurt, zonder duidelijk aanwijsbare 'trigger'. Indien er een dergelijke storing heeft plaatsgevonden, dan is dat heel, heel ernstig. Maar gelukkig ook heel erg zeldzaam.
Als en alleen als de bestuurder inderdaad door het rood is gereden, dan is hij medeverantwoordelijk voor het ongeval. Maar hij is dan zeker niet alleen schuldig, de hele NMBS is dan mee schuldig, op zijn minst aan schuldig verzuim om van veiligheid een prioriteit te maken.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

groentje schreef:de hele NMBS is dan mee schuldig, op zijn minst aan schuldig verzuim om van veiligheid een prioriteit te maken.
Onzin..als dat zo is moet morgen alle verkeer stoppen, op het land, het water en in de lucht.
Want voor elk van deze transportvormen bestaat er vandaag beveiligingen die beter zijn dan wat nu standaard is.
bv. Men kan auto's automatisch sturen en dat is meer dan snelheid begrenzen , morgen komt er een ECTS versie 5, automatisch landen van vliegtuigen kan ook nog beter.
enz.enz. de innovatie staat niet stil. Overmorgen is er weer wat beters..je geraakt zelfs niet terug op gang want je blijft sleutelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Volgens het logboek van de EBP-post is er niets gewijzigd aan de bewegingen door het station. Ik noem een zware storing een storing die 'zomaar' gebeurt, zonder duidelijk aanwijsbare 'trigger'. Indien er een dergelijke storing heeft plaatsgevonden, dan is dat heel, heel ernstig. Maar gelukkig ook heel erg zeldzaam.
Als en alleen als de bestuurder inderdaad door het rood is gereden, dan is hij medeverantwoordelijk voor het ongeval. Maar hij is dan zeker niet alleen schuldig, de hele NMBS is dan mee schuldig, op zijn minst aan schuldig verzuim om van veiligheid een prioriteit te maken.
Had je de ERA-nieuwsbrief al gelezen?
ERA schreef:Experience shows that catastrophes never have a single and simple cause. There is always a complex chain of events and deficiencies that lead to these kinds of accidents. Causes can almost always be traced back into managerial, organisational and human interface factors. A catastrophe is an accident of the organisation and indicates a failure of its safety management system.

The key element of a safety management system is always the commitment from top management, in particular the CEO. If this commitment does not exist, the safety management system is more or less void and merely a binder of documents. Therefore the statements made after serious accidents form a test on whether CEOs have properly understood these responsibilities.
http://www.era.europa.eu/Communication/ ... tter-4.pdf (blz. 2)

Dat zijn duidelijke woorden.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Nog niet, nee. Maar dat citaat draait ook niet rond de pot.
Zelfs al is een ongeval nooit volledig uit te sluiten, de managers, directeurs-generaal en andere CEO's dragen inderdaad een zware verantwoordelijkheid. Vandaar dat ik het steeds moeilijker te slikken vind, dat alle drie nog steeds op post zitten, en doen alsof er niets aan de hand is.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bart »

Waar ik mij toch veel vragen bij stel is:
Zowel de treinbestuurder als de treinbegeleider, hadden verklaard dat het sein op groen stond.
Ik denk niet dat er 1 treinbegeleider een leugenachtige verklaring gaat afleggen, na een ongeval met zo een zware tol....
Een treinbestuurder ook niet, maar ze kunnen hem verdenken dat hij zich vergist heeft.
Dat er zich 2 mensen op hetzelfde ogenblik vergissen, terwijl het sein toch zichtbaar was van op het perron....

Waar ik mij ook vragen bij stel, ik heb het al meegemaakt, dat ik voor een rood sein tot stilstand kom, je gaat bellen, en de man/vrouw aan de lijn zegt: voor ons staat het sein op "groen". Het zal een storing zijn, we gaan je een S422 afleveren.... In dit geval is dat natuurlijk een heel veilige situatie.
Maar wat indien het andersom is.....

Uit mijn reactie kan het misschien overkomen, dat ik de zwarte piet naar Inrabel toeschuif. Maar dat is in geen geval mijn bedoeling. Het onderzoek (als het ooit rond komt) zal wel duidelijkheid geven.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bibke »

Wel dat is ook mijn mening.
Gewoon rustig het onderzoek afwachten zonder al te veel te gissen.
Een onderzoek neemt veel tijd in beslag omdat men ALLE mogelijke pistes moet (onder)zoeken en analyseren en de getuigenissen daaraan moet toetsen.
Duikbril AM86

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Duikbril AM86 »

Ik was even aan het kijken op de website van HLN en vond een artikel over een conducteur die door een rood licht gereden is.
De pers kan der toch nogal wat van maken he! :twisted:

http://www.hln.be/hln/nl/6296/Treinramp ... werk.dhtml
Jani

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Jani »

Duikbril AM86 schreef:Ik was even aan het kijken op de website van HLN en vond een artikel over een conducteur die door een rood licht gereden is.
De pers kan der toch nogal wat van maken he! :twisted:

http://www.hln.be/hln/nl/6296/Treinramp ... werk.dhtml
Hoe bedoel je precies?
Duikbril AM86

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Duikbril AM86 »

Treinramp Buizingen: conducteur hervat het werk

Twee maanden na de treinramp in Buizingen is de conducteur die de ramp overleefde weer aan het werk. Dat berichtten de kranten van de groep Sud Presse. Hij kreeg administratief werk, maar vroeg om zo snel mogelijk weer een trein te mogen besturen. De conducteur, Robin V., werkt in het station van Bergen. Hij vroeg de directie om weer conducteur te kunnen worden. De directie antwoordde dat ze op het akkoord van de arbeidsgeneesheer wacht, een klassieke procedure na ziekteverlof.

Bij de ramp, waarbij op 15 februari 18 personen om het leven kwam, liep de conducteur meerdere breuken en kneuzingen op. Hij moest verscheidene dagen in het ziekenhuis verblijven. Hij ontkende tegen de onderzoekers altijd dat hij door een rood licht reed, schreef Sud Presse. De vakbonden weigeren dat de man psychotechnische tests ondergaat, want die procedure is normaal voorbehouden voor conducteurs die door een rood licht rijden. (belga/ddh)
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Accelerat »

Zal vast komen door de geweldige franse talenkennis van de vlaamse journalisten die het franse woord "conducteur" iets te letterlijk namen. :lol:
Fles

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Fles »

Conducteurs rijden niet door rood licht. Conducteurs rijden ook niet door groen licht. Ook niet door wit licht. Of door blauw licht. Of geel. Rood, paars, oranje. Conducteurs knippen kaartjes. Machinisten rijden door lichten.

Hebben ze mij altijd verteld tenminste :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

sncf-sncb schreef:Zal vast komen door de geweldige franse talenkennis van de vlaamse journalisten die het franse woord "conducteur" iets te letterlijk namen. :lol:
als de tekst overgenomen is van een franse zusterkrant is het perfect juist. Het is hier al eerder op het forum ter sprake gekomen. De Waalse collega's gebruiken "conducteur du train" voor treinbestuurder, de Fransen gebruiken Mecano. Het is maar dat je het weet hoe het komt. Blijkbaar zijn het dan ook de Nederlanders van dit forum die er over vallen in dit geval ;-)
Fles

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Fles »

Steven schreef:de Fransen gebruiken Mecano.
Ja ik hoor jullie weleens over Playmobils en ik heb zelf Technisch Lego, maar dat gaat toch niet echt over het spoor hoop ik? :mrgreen:
Blijkbaar zijn het dan ook de Nederlanders van dit forum die er over vallen in dit geval ;-)
Wel typisch inderdaad ja :lol: Naja, wij gebruiken franse leenwoorden en geven er dan een draai aan, blijkbaar. Ik ben onschuldig iig :mrgreen:

Maar serieus, tof dat die man weer aan het werk kan :) Ik denk ook dat het beter is om dan zo gauw mogelijk weer gewoon de draad op te pakken en de baan op te gaan, anders ga je er steeds meer en meer tegenop zien..
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
sncf-sncb schreef:Zal vast komen door de geweldige franse talenkennis van de vlaamse journalisten die het franse woord "conducteur" iets te letterlijk namen. :lol:
als de tekst overgenomen is van een franse zusterkrant is het perfect juist. Het is hier al eerder op het forum ter sprake gekomen. De Waalse collega's gebruiken "conducteur du train" voor treinbestuurder, de Fransen gebruiken Mecano. Het is maar dat je het weet hoe het komt. Blijkbaar zijn het dan ook de Nederlanders van dit forum die er over vallen in dit geval ;-)
In het Nederlands, welke variant dan ook, is de conducteur geen treinbestuurder. Ik weet ook wel dat het uit het Frans komt, maar dat betekent nog niet dat het woord in het genoemde artikel goed werd gebruikt. Zeker niet "perfect juist".

Groetjes,
Rian
Plaats reactie