Jonathan schreef:Ja, nu dat al die Thalysssen, Eurostars, TGV's, ICE's aankomen in Brussel-Zuid zou dat toch niet meer mogelijk geweest zijn om dat spoor te behouden.
da heeft er niets mee te maken, het is gewoon de bedoeling om meerdere grote stations op de luchthaven rechtstreeks aan te sluiten ipv steeds te pendelen tussen brussel centraal en de luchthaven, groter reiscomfort doordat je rechtstreeks kan reizen
Jonathan schreef:Ja, nu dat al die Thalysssen, Eurostars, TGV's, ICE's aankomen in Brussel-Zuid zou dat toch niet meer mogelijk geweest zijn om dat spoor te behouden.
da heeft er niets mee te maken, het is gewoon de bedoeling om meerdere grote stations op de luchthaven rechtstreeks aan te sluiten ipv steeds te pendelen tussen brussel centraal en de luchthaven, groter reiscomfort doordat je rechtstreeks kan reizen
de thalyssen en ICE's rijden toch langs spoor 1 en 2 ? als die stelletjes er reden kon er toch geen andere trein (thalys of ICE of wat dan ook) rijden?
Jonathan schreef:Ja, nu dat al die Thalysssen, Eurostars, TGV's, ICE's aankomen in Brussel-Zuid zou dat toch niet meer mogelijk geweest zijn om dat spoor te behouden.
da heeft er niets mee te maken, het is gewoon de bedoeling om meerdere grote stations op de luchthaven rechtstreeks aan te sluiten ipv steeds te pendelen tussen brussel centraal en de luchthaven, groter reiscomfort doordat je rechtstreeks kan reizen
de thalyssen en ICE's rijden toch langs spoor 1 en 2 ? als die stelletjes er reden kon er toch geen andere trein (thalys of ICE of wat dan ook) rijden?
Neen, maar ik bedoel dat al die hogesnelheidstreinen aankomen in Brussel-Zuid, trein naar de luchthaven vertrekt daar niet en komt er ook niet voorbij, en daarom zou dat een van de redenen zijn om dat spoor niet meer te gebruiken. Maar zoals Steven zegt is het nog een veel groter voordeel dat ze IR's uit Mons, Gent, De Panne... laten doorreizen, want anders hadden die toch maar stilgestaan in Brussel-Noord of Schaarbeek en hadden ze nog eens een nieuwe dienst kunnen verzekeren van Brussel-Zuid (Centraal) naar de Brusselse Nationale Luchthaven.
Steven schreef:
da heeft er niets mee te maken, het is gewoon de bedoeling om meerdere grote stations op de luchthaven rechtstreeks aan te sluiten ipv steeds te pendelen tussen brussel centraal en de luchthaven, groter reiscomfort doordat je rechtstreeks kan reizen
de thalyssen en ICE's rijden toch langs spoor 1 en 2 ? als die stelletjes er reden kon er toch geen andere trein (thalys of ICE of wat dan ook) rijden?
Neen, maar ik bedoel dat al die hogesnelheidstreinen aankomen in Brussel-Zuid, trein naar de luchthaven vertrekt daar niet en komt er ook niet voorbij, en daarom zou dat een van de redenen zijn om dat spoor niet meer te gebruiken. Maar zoals Steven zegt is het nog een veel groter voordeel dat ze IR's uit Mons, Gent, De Panne... laten doorreizen, want anders hadden die toch maar stilgestaan in Brussel-Noord of Schaarbeek en hadden ze nog eens een nieuwe dienst kunnen verzekeren van Brussel-Zuid (Centraal) naar de Brusselse Nationale Luchthaven.
vroeger waren die ir's totaal anders geregeld, deze verbindingen zijn er allemaal maar gekomen met het nieuwe ic/ ir plan van 98, dat treintje stond nog op spoor 1 noch op spoor 2, spoor A was een doodlopend spoortje geschikt voor 1 ms tussen spoor 1 en 2 op het einde van perron 1/2, je moet er terplaatse maar is goed zien nu nog nog kan, de plaats waar er beton gegoten is lag dus vroeger een kort stukje spoor dat zowel vanspoor 1 en van spoor 2 te bereiken was
treintje kwam via spoor 2 aan vanuit richting noord, nam wissel naar kopspoor en stop.
Vertrok daarna via spoor 1 weer richting noordstation. Dus terwijl het er stond versperde het de weg niet voor andere treinen. Moest er in de dienstregeling natuurlijk wel worden tussengeschoven.