ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
HLE 2302

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door HLE 2302 »

tt44ta46 schreef:Wat ik vooral vind, is dat HGBTF geen forum moet worden voor niet-treinfreaks die een nare ervaring hebben meegemaakt. Daarvoor bestaat een klanten-klachtendienst.

Daar hebben ze ervaring en doorzicht, en zullen ze volgens mij snel detecteren dat het hier gaat om een potje emotioneel moddergooien naar een mens in dienst en met verantwoordelijkheden, door iemand die zichzelf met een frustratie (= gemiste trein) opzadelt door eigen fout (= gewoonweg te laat aanwezig en daarmee basta). Als je weet dat je een lichamelijke beperking hebt (overigens daarvoor wel het nodige begrip van mijnentwege), dan moet je je tijdsafstand daarnaar inschatten, punt uit.

In de eerste post stond duidelijk "ik kom op het perron om 13u02, de klok springt nét op 13u03, er is nog één deur open", en dan plotsklaps wordt de versie wel heel grondig aangepast en is het 13u00 en waren er nog meerdere deuren open. Wat gaat de volgende wijziging zijn, dat de trein nog moest binnenkomen of zo?

Ik vind niet dat we hieraan moeten meedoen, of we zien hiervan het einde niet.
voila ... zo worden TBG's godganse dagen uitgescholden ... en dan sturen de mensen een klacht naar de onbudsman waarvan de helft gelogen is ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
melle

Bericht door melle »

Laten we gewoon stellen dat het een slechtgehumeurde TBG was, die juist op dat moment kwaad was..
Is dat een probleem? Hoeveel treinen per uur rijden er naar Brugge?
Juist ja; is het zo'n erg om dan even te wachten?
Laatst gewijzigd door melle op 27 aug 2009, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Drie treinen als je de stoptrein niet meetelt
Steefielicious

Bericht door Steefielicious »

Heel normaal dat je niet meer op de trein mocht. Gisteren zat ik op de IC-trein van Maastricht naar Brussel-Zuid & in Brussel-Noord was er ook zo enen die dacht dat hij net iets meer mocht dan de gemiddelde reiziger! Den TBG had teken gedaan dat hij niet meer mocht opstappen & hij vond het niet nodig van te luisteren en deed dan toch maar zijn eigen zin! Ik heb het vermoeden dat de TBG hem heeft beboet want er was nadien héél wat discussie! De reiziger kwam met een folder & een gezicht tot op de grond 2de klasse binnen gestapt.. Heel normaal dat er sancties opstaan!!
LML

Re: conducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door LML »

Het moet gewoon langs 2 kanten komen:
* zorgen dat je als reiziger altijd op tijd op het perron bent, met of zonder beperkingen, met veel of geen bagage, met of zonder kinderen/buggy, als enkeling of in groep. Niet om :02u (of zelfs :03u) als de trein om :03u vertrekt, want dat is te laat.
* sommige conducteurs (tbg's) laten veel toe en sommigen niet, met alle gevolgen vandien. Er moet gewoon 1 structuur komen: iedereen past de regels toe om de veiligheid van de reizigers te garanderen.

Ik geef eerlijk toe: er zijn conducteurs die hun werk goed en vriendelijk doen en ik heb daar geen problemen mee om die persoon dat te melden. Maar er zijn ook conducteurs die risicovolle beslissingen nemen, tè cordaat optreden, niet beleefd zijn, dus... met alle gevolgen vandien. En bij zo'n mensen begint m'n maag ook te keren en denk ik van: wat is dat voor ene. Als we met de kinderen op stap zijn, zijn zij me meestal voor en durft de oudste het gewoon zeggen: "Papa, dat is een boze meneer, hé." En dan kan ik de oudste niet meer dan gelijk geven... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Patrick

Bericht door Patrick »

Is er trouwens al nieuws over de "nieuwe" vertrekprocedure? Men ging dit onderzoeken n.a.v. het zware incident in Dinant.
Of blijft het bij "blablabla"? :wink:
Adler

Bericht door Adler »

Patrick schreef:Is er trouwens al nieuws over de "nieuwe" vertrekprocedure? Men ging dit onderzoeken n.a.v. het zware incident in Dinant.
Ze niet te veel opjagen he.
Ze zijn nog maar enkele jaren bezig dit te onderzoeken.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Patrick schreef:Is er trouwens al nieuws over de "nieuwe" vertrekprocedure? Men ging dit onderzoeken n.a.v. het zware incident in Dinant.

Ze gaan kijken om de AVG-kastjes te vervangen met WILKA G * (ster) slot ... dit om het prutsen ermee tegen te gaan.
En ik denk niet dat ze AVG gaan afschaffen ... zou enorm lang duren, en met de investeringen in TBL 1+ en dergelijke ... het moet ook allemaal gebeuren, en ik vind TBL1 + toch wel voorrang krijgen op zoiets.

Vergeet tenslotte niet dat het AVG-systeem al meer dan 30 jaar bestaat, en er bij mijn weten nog nooit zware ongevallen zijn met gebeurd ... behalve het ongeval in Dinant.

Greetz 2302.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:Vergeet tenslotte niet dat het AVG-systeem al meer dan 30 jaar bestaat, en er bij mijn weten nog nooit zware ongevallen zijn met gebeurd ... behalve het ongeval in Dinant.
Is dat zo? Of is er maar 1 ongeluk waar we weet van hebben? Volgens mij zijn er dagelijks incidenten met de AVG, die steevast plaatsvinden in de tijd tussen het draaien van de AVG en het vertrek van de trein. Het zou me niets verbazen als er ook regelmatig kleinere ongelukken gebeuren.

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:Vergeet tenslotte niet dat het AVG-systeem al meer dan 30 jaar bestaat, en er bij mijn weten nog nooit zware ongevallen zijn met gebeurd ... behalve het ongeval in Dinant.
Is dat zo? Of is er maar 1 ongeluk waar we weet van hebben? Volgens mij zijn er dagelijks incidenten met de AVG, die steevast plaatsvinden in de tijd tussen het draaien van de AVG en het vertrek van de trein. Het zou me niets verbazen als er ook regelmatig kleinere ongelukken gebeuren.
Die discussie is hier al vele keren gevoerd.
Inderdaad, elke dag zijn er bijna-ongevallen, eindeloze discussies, ruzies en zo verder met die procedure.
Maar het motto van de NMBS is "Tout va très bien madame la marquise" en ondertussen sukkelt men maar verder.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:
Die discussie is hier al vele keren gevoerd.
Inderdaad, elke dag zijn er bijna-ongevallen, eindeloze discussies, ruzies en zo verder met die procedure.
Maar het motto van de NMBS is "Tout va très bien madame la marquise" en ondertussen sukkelt men maar verder.
Sukkelt ? Wat is er toch mis met onze vertrek procedure ? Ze is alleen gevaarlijk als men ze zelf gevaarlijk maakt (reizigers die nog willen opstappen enz.)
Moest de mens wat rapper van begrip gaan reageren zouden er nooit geen ongelukken zijn ... het probleem ligt niet bij de vertrekprocedure, maar bij de mensen zelf. Dat er al ongevallen gebeurd zijn, jazeker ... maar weet je hoeveel treinen in belgie vertrekken met AVG per dag ? Als ze een andere vertrekprocedure gaan beginnen gebruiken moet dat weer overal veranderd worden, dan zit alles weer door elkaar ... een station AVG, een station ? en ga zo maar verder.

Zoals je wel ziet ben ik eigenlijk een voorstander van het AVG systeem. En trouwens, er zal in ieder land wel iets zijn met de vertrekprocedure. Overal zullen daar wel ongevallen met gebeuren. Maar wat ik niet begrijp is het feit dat iedereen dan direct vind dat het slecht is.

Ieder systeem heeft z'n pro & contra's.

Greetz 2302
groentje

Bericht door groentje »

Een wel heel simplistische redenering, hoor. Waarom klagen de treinbegeleiders dan steen en been over de AVG? Waarom moet een trein soms nog minutenlang met een open deur aan het perron staan, zonder dat hij er iemand op mag laten? Als we 'de mensen' niet kunnen veranderen, dan moeten we maar de procedure veranderen.
Geef mij dus maar een procedure als bij NS, waar de conducteur op een vertreksein moet wachten vooraleer hij mag sleutelen. Dan bestaat natuurlijk het risico dat de trein zelf nog niet klaar is om te vertrekken, maar het levert volgens mij wel veel minder onveilige situaties op.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:Sukkelt ? Wat is er toch mis met onze vertrek procedure ?
Een procedure die ongevallen in de hand werkt, deugt niet.

Groetjes,
Rian
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:Een wel heel simplistische redenering, hoor. Waarom klagen de treinbegeleiders dan steen en been over de AVG? Waarom moet een trein soms nog minutenlang met een open deur aan het perron staan, zonder dat hij er iemand op mag laten? Als we 'de mensen' niet kunnen veranderen, dan moeten we maar de procedure veranderen.
Geef mij dus maar een procedure als bij NS, waar de conducteur op een vertreksein moet wachten vooraleer hij mag sleutelen. Dan bestaat natuurlijk het risico dat de trein zelf nog niet klaar is om te vertrekken, maar het levert volgens mij wel veel minder onveilige situaties op.
Om te beginnen, als een avg word gedraaid als een sein nog dicht staat ... wat dan wel altijd zo is, dat kan je niet de fout van de NMBS noemen dan. Als een tbg beslist de AVG te draaien als het sein nog dicht staat is dat zijn beslissing en is hij daar verantwoordelijk voor.
Wat ook hier is met de AVG is dat er geen extra stationchefs meer nodig zijn om de trein te controleren tijdens het vertrek, hier controleert de tbg nog het goed sluiten van de deuren, en ook gevaarlijke situatie's ... bv. als de trein aan het vertrekken is en iemand nog zich wil vastklampen, kan de treinbegeleider direct een noodremming bevelen ... een stationchef kan dit niet.

Ons systeem is dan misschien 'onveilig' maar het heeft zeker zijn veilige kanten. Trouwens ... bij de NS zullen er ook genoeg problemen zijn met hun vertreksysteem.

Maar zoals in elke mening zijn er mensen voor & tegen ... en dit is dan natuurlijk mijn mening, ik werk er niet alle dagen met zoals tbg's en tb's ... maar langs de andere kant denk ik dan zo van het bestaat al 30 jaar ... dan was het 10,20 en 30 jaar geleden ook al gevaarlijk ... daarom snap ik niet waarom ze er nu plots zo'n grote problemen van maken.

Greetz 2302
Mikos

Bericht door Mikos »

HLE 2302 schreef:Trouwens ... bij de NS zullen er ook genoeg problemen zijn met hun vertreksysteem.
Zoals? Ik ben nu heel erg benieuwd. :wink:
Plaats reactie