De zomerperiode is weer aangebroken, tijd voor 3 weken vakantie van het werk. En de zomer is een mooie periode om lekker op reis te gaan. De interrail trip van vorig jaar was prima bevallen, ondanks het feit dat we (we waren met 4 personen) best heel veel kilometers gemaakt hebben en weinig tijd gehad hebben om buiten de trein wat te doen. Dit jaar werd anders. Zo zijn we dit jaar met 3 personen op stap gegaan:



Maandag 25 juli, 12.45. Hilversum-Berlijn, nachttrein naar Malmö.
Ik kom samen met Wessel aan in Hilversum, alwaar we wachten op Jurre. Om 13.21 nemen we de IC naar Berlijn. Om een interrail reisdag uit te sparen, hebben we voor deze rit losse tickets gekocht. Omdat we er optijd bij waren met boeken, kosten deze €39 enkele reis. Het is tegen 1en als Jurre ook arriveerd op station Hilversum, samen met z’n vader die hem komt uitzwaaien. Met IC 147 gaan we naar Berlijn, een rit van 7 uur, omdat we vanwege werkzaamheden aan de HSL tussen Hannover en Berlijn omgeleid worden via Magdeburg. Stipt komt de trein aan in Hilversum, maar door drukte vertrekken we met 2 minuutjes vertraging. In Amersfoort aangekomen, blijkt er een verstoring te zijn op het traject tussen Amersfoort en Zwolle, mensen richting Zwolle worden geadviseerd via Deventer te reizen, dat is dus met onze IC. De trein stroomt helemaal vol, veel reizigers met fietsen blijven achter, want het fietsenrijtuig zit helemaal vol. Uit Amersfoort gaan we met 3 minuutjes vertraging weg. We karren goed door en in Deventer kan iedereen de overstap maken op de IC naar Zwolle. Vanaf Deventer zitten er ook alleen nog maar mensen in de trein die op weg zijn naar Duitsland. De locwissel in Bad Bentheim verloopt snel en we rijden de gehele weg stipt. Onderweg doen we een potje kaarten, om de tijd wat te doden. Ook brengen we een bezoekje aan de bordbistro, om de honger te stillen, want tegen de tijd dat we in Berlijn aankomen is het rond half 9 en dan is het allang etenstijd geweest. Ook Magdeburg wordt op tijd achter ons gelaten. Restte ons nog 2 stops: Berlin Südkreuz en Berlin Hbf, maar zodra we rond Berlijn komen, zullen we al snel weten dat het maar bij 1 stop blijft: Berlin Hbf. Südkreuz wordt gewoon overgeslagen. We komen daarom ook 20 minuten te vroeg aan in Berlijn. Nadat we uitgestapt zijn, gaan we eerst wat eten. Na het eten gaan we nog wat inkopen doen en daarna wachten we op de nachttrein naar Malmö. Ondertussen zetten we nog een andere nachttrein op de foto:

Dinsdag 26 juli, 07.00. Malmö en omstreken, nachttrein naar Berlijn.
De conducteur van de nachttrein heeft het wekkersysteem geactiveerd en een irritant piepje schalt door de coupé. Ik druk het systeem uit. We worden van de boot gereden in Trelleborg. Keurig op tijd. De rangeerloc maakt plaats voor een zwarte Rc6 van de SJ. Iets na zevenen vertrekken we en gaan we op weg naar Malmö. Ik neem nog snel een douche en al snel bereiken we de voorsteden van Malmö. Toch moeten we nog 10 minuten wachten voordat we het station binnen mogen komen. Wat later bleek was er een sein en wisselstoring rond Malmö, het treinverkeer was verstroord, met vertragingen uitlopend van 5 tot 45 minuten. Om kwart over 8 mogen we het station dan toch binnen rijden. We stappen uit en gaan op het station het gisteren gekochte ontbijt nuttigen, daarna gaan we Zweedse kronen pinnen. We zouden deze dag gaan spotten in Örtofta, op de lijn tussen Lund en Stockholm. Örtofta ligt een paar kilometer boven Lund en we konden de plaats bereiken met de trein vanaf Malmö. We gaan op zoek naar de Pagatag naar Höor. De lokale treinen rond Malmö zijn, op de dienst naar Ystad na, allemaal vervangen door treinstellen van Alstom type Coradia Nordic. Fraaie treinstellen, comfortabel, snel en ruim. Wij mogen ook met zo’n treinstel mee. Met ietwat vertraging vertrekken we uit Malmö, maar we komen op tijd aan in Örtofta. De spotplek is vlakbij het station. We staan hier een uurtje of 2 en in die tijd passeren er 2 leuke treintjes, naast de gebruikelijke Pagatager en X2000’en. Verder is het er rustig:





Woensdag 27 juli 5.30, retourtje Forst.
De Zweed is al druk in de weer. Hij heeft net gedoucht. Wessel en Jurre hebben nogal wat opstart problemen, ik heb er weinig moeite mee (door de week sta ik altijd een uur eerder op). We rijden al rond Berlijn en zijn dus ruim op tijd. Om 6 uur rijden we de kelder van Berlijn in. We stappen uit en gaan eerst ontbijt halen. Rustig aan eten we het ontbijt op en ondertussen bedenken we wat we gaan doen voordat we naar het hotel gaan, want om 6 uur ’s ochtends kun je nog niet inchecken. We besluiten om bij de grensovergang Forst de EC naar Krakow te gaan fotograferen. Maar eerst fotograferen we de InterConnex trein naar Leipzig in de kelder:





Donderdag 28 juli 2011, 8.30, Schönefeld Flughafen.
De wekker loopt af. Ik stap onder de douche en tegen 9 uur zit in aan het ontbijt. Wessel en Jurre waren nog aan het slapen. Als ik terug op de kamer kom, zijn ze wakker. Ze vragen tot hoelaat het ontbijt is. Tot 10 uur, dus snel kleden ze zich aan en gaan ze naar het ontbijt, terwijl ik even op internet ga. Als Wessel en Jurre terug komen, springen ze onder de douche. Daarna gaan we kijken wat we gaan doen vandaag. We besluiten om richting Schönefeld Flughafen te gaan, om aldaar het goederenverkeer te gaan bekijken. Dus kopen we een dagkaart voor de S-bahn, U-bahn, bus en trein voor zones ABC. Zo kunnen we gaan en staan waar we willen. Vanaf Charlottenburg gaan we eerst naar Hbf, om aldaar boodschappen te doen. Hierna nemen we de RB naar Schönefeld. Bij elk station waar we stoppen, klinkt eerst een gedeelte van het Duits volkslied(?), waarna het station wordt aangekondigd.
http://www.youtube.com/watch?v=hk4hiOkr ... re=related
Bij Schönefeld Flughafen aangekomen, moeten we toch even geduld hebben, maar na een half uurtje komt het op gang. Hierbij een selectie van de foto’s:




Vrijdag 29 juli, 8.30, Saarmund.
Ook vandaag loopt de wekker om half 9 af en zit ik na een verfrissende douche om 9 uur aan het ontbijt. Het is eigenlijk hetzelfde als gisterenochtend. Het weer is echter wel anders dan gisteren, de regen komt met bakken uit de hemel. We weten niet zo goed wat we vandaag moeten doen. Dus gaan we eerst wat internetten op de kamer en tegen 12 uur besluiten we om eerst maar wat boodschappen te doen op Hbf en daarna naar Saarmund te gaan. Daar kunnen we nog enigzins droog staan en toch treinen spotten. We nemen de S-bahn naar Hbf en gaan boodschappen doen. Vervolgens met de RegionalExpress naar Schönefeld Flughafen en daarna nog met een GTW naar Saarmund. Hieronder de foto’s van Saarmund, waar we tijdens het wachten maar even een potje hebben gevoetbald op de mega-über-veel-te-groot-uitgevallen parkeerplaats bij het station:







Zaterdag 30 juli, 5.15, EC naar Polen, nachttrein naar Praag.
Na een hele korte nacht spring ik rond kwart over 5 in de douche, om toch nog enigzins wakker te worden. Als ik klaar ben, pak ik m’n koffer in. In de tussentijd pakken Jurre en Wessel ook nog snel een douche en hun tassen in. Om 6 uur zitten we aan het ontbijt en om kwart over 6 stappen we in de S-bahn naar Hbf. Daar doen we nog snel boodschappen en om 6.41 vertrekt onze EC 41 naar Warschau. Deze trein nemen we tot Konin. Voor de verderrest kan ik heel kort zijn over dit gedeelte: we zouden in Konin gaan spotten, omdat daar veel cargo’s zouden komen. Die kwamen niet. Daarnaast is Polen mij gigantisch tegen gevallen qua bevolking en ook de treinen vielen mij mega tegen (net als Jurre en Wessel overigens). Van Konin naar Warschau namen we een TLK die ons met maarliefst 45 minuten vertraging in Warschau af zette. In Warschau vlug gegeten en daarna weer snel naar het perron om onze D-trein naar Praag te halen. De conducteur was ook een mafkees eerste klas, sprak geen Engels of Duits en ik had nog een aanvaring met de man (zie verderop) en de stopcontacten in de coupé werkten ook niet. Ik was nu definitief klaar met Polen!
Zondag 31 juli, 7.00, EC naar Bad Schandau.
We hadden zelf een wekker gezet, omdat we al verwachtten dat de conducteur ons niet zou wekken. En dat was ook zo. Rond kwart over 7 kwam hij onze tickets terug brengen en we konden uit z’n woorden en gebaren opmaken dat we 30 minuten vertraging hadden. Omdat we ons alle drie nog op moesten frissen, waren we daar wel blij mee. MAAR!!! We hadden geen 30 minuten, maar 10 minuten, want toen reed de trein, keurig op tijd dus, Praha hl.n. binnen. En toen begon het gedonder. De conducteur stoof door het rijtuig om iedereen eruit te jagen. Ik vertel hem dat we ons even willen opfrissen. Daar krijgen we geen tijd voor. We moeten snel het rijtuig uit, want de trein moet naar het opstelterrein. Effin, ik was echt heel erg blij dat ik van deze mafkees af was. Mij zul je nooit meer in Polen zien. In Praag gingen we eerst ontbijten, waarna Wessel en Jurre zich in de Burger King zetten om te internetten. Ik ga even wat foto’s maken op het station:



We bleven tot en met 3 augustus in het Elbtal om aldaar wat goederentreinen te fotograferen. Hieronder de foto’s van deze dagen:





De wekker loopt af en ik neem een douche. Daarna pak ik m’n koffer in, terwijl Jurre en Wessel een douche nemen en daarna hetzelfde doen. Om 8 uur zitten we aan het ontbijt. Als we klaar zijn, betalen we en gaan we naar het station. We nemen de trein naar Dresden. Daar kopen we nog snel wat eten en drinken en stappen in de ICE naar Frankfurt. Bij ons in de vierzitter zit een jongen die zich heel raar gedraagd. Helaas reist de jongen ook naar Frankfurt. Als we in Frankfurt aankomen, is het weer er heel erg op achteruit gegaan. We vertrokken met zon, inmiddels komt de regen met bakken uit de hemel. In Frankfurt moeten we 2 uur wachten totdat de ICE naar Nederland vertrekt. Deze wordt een half uur voor vertrek klaar gezet en open gesteld. We zoeken onze plek op en gaan alvast zitten. We vertrekken op tijd uit Frankfurt. Na de stop op Flughafen gaan we de NBS op. Onderweg tikken we heel even de 301 km/h aan, maar de snelheid lag gemiddeld rond de 285 km/h. In Keulen stoppen we kort en dan begint het saaie gedeelte naar Nederland, aan 100 km/h over de lijn naar Mönchengladbach. Vanwege werkzaamheden tot en met 28 augustus rond Arnhem en aan het Duitse traject rondom Wesel worden de ICE’s omgeleid via Mönchengladbach en Venlo. In Venlo worden we binnen genomen op een van de goederensporen. Na een snelle spanningswissel vertrekken we weer in Venlo. We zijn ruim op tijd en in Deurne mogen we voor de stoptrein uit naar Eindhoven, waar we 10 minuten te vroeg aankomen. Vanaf hier scheiden onze wegen. Ik ga naar Breda, terwijl Wessel en Jurre naar Zaltbommel respectivelijk Hilversum moeten. Ik mag in ICRm naar Breda en nog een stukje met de bus naar huis.
Dit is deel 1 van mijn interrail verslag, op zondag ben ik alleen nog op interrail gegaan, daarvan volgt zsm ook nog een verslag.