cijfers 2010
cijfers 2010
Dag,
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2010.
De stiptheid:
- ik nam in 2010 290 treinen; daarvan reden er 80.7 % stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 8.6 % brachten me ter bestemming met meer dan 10 minuten vertraging. (Mijn jaarrecord werd met 75' gevestigd op 12/10. IC 2108 bracht ons toen zonder al te veel problemen tot Jemelle, maar een seinstoring in Hatrival kwam roet in het eten strooien: de trein werd afgeschaft, en we konden onze eindbestemming Libramont alleen nog per vervangingsbus bereiken, en dat met 75 minuten vertraging. Een taxi bood de enige mogelijkheid om onze dag nog min of meer te redden.) Dat is het slechtste resultaat sinds - zoals men bij het KMI pleegt te zeggen - het begin van de waarnemingen in 1976. Nooit eerder reden de treinen slechter. Dat verklaart ook de terugval van het aantal ritten en van het aantal afgelegde kilometers. Zelfs ik vind reizen per trein geen pretje meer, en dat wil wat zeggen. Koppel daar ook nog de regelrechte blamage door de NMBS van de trouwe reiziger door het afschaffen van de getrouwheidskaart aan, en je begrijpt dat ik deze terugval niet eens betreur: het zal ze leren…;
- ik nam ook 634 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 85.3 % de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 5.5 % reden meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Dat is duidelijk slechter dan het jaar voordien en dat ondanks de aangepaste rittijden van de lijnen die ik het frequentst gebruik. Maar voor de tweede maal in enkele jaren tijd legt Aquafin de Alsembergsesteenweg open, met een vervelende omleiding tot gevolg, en tot overmaat van ramp kunnen de bussen sinds september in Halle niet meer over de Bospoortbrug.
(Toch zijn er nog altijd cracks onder de chauffeurs, en dit is meteen het laatste wapenfeit van ons OV-jaar 2010. Op 31/12 stonden we te wachten op de bus van 9:05. Toen die er om 9:20 nog altijd niet was, contacteerde ik De Lijn. Bleek dat de bus al weg was. Toen ik zei dat die dan minstens 8 minuten te vroeg moest gereden hebben (schatting bij aankomst in Halle 15 minuten!), antwoordde men dat het inderdaad iets in die grootteorde moest zijn en dat de dispatching erop aangedrongen had om klacht in te dienen. Wat ik meteen ook deed. Wat wordt dat als de omleidingen eenmaal achter de rug zijn?
De prijs:
- met de trein legde ik (legden we...) 12406 km af, voor 2122.80 EURO, zijnde 0.17 EURO per km; dat de ge-middelde prijs iets hoger ligt dan in 2009 heeft nog niets te maken met het verdwijnen van de kaart 50%, wel met het niet verkennen van het net met een nettreinkaart, wegens de eerder gemelde onbetrouwbaarheid van de treinen;
- De Lijn ontving 393.57 EURO van ons voor 4721 km, zijnde 0.08 EURO per km; voor het eerst moest ik mijn Omnipas het hele jaar zelf betalen, maar dat werd deels goedgemaakt doordat mijn vrouw er nu ook een heeft, en we veel meer (samen) met de bus zijn gaan rijden dan voordien;
- de TEC kreeg 167.86 EURO voor 810 km, goed voor 0.21 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik minder: 22 km, 11.07 EURO, zijnde 0.50 EURO/km;
- en we hadden ook nog een DB-bus (50 km - € 21.60) en een bus van Hermes (22 km - € 6.00).
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.2 %
M5: 1.2 %
M6: 13.1 %
I11: 21.0 %
I6/I10: 3.3 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 5.3 %
De I11-rijtuigen staan dus enigszins afgetekend aan de leiding: onze vele wandeltochten met voor- en na-tronsport over lijnen 36 en 37 zijn daar niet vreemd aan.
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 2.0 %
ms 130: 5.6 %
ms 140: 3.9 %
vierledig stel: 6.1 %
ms 80: 14.5 %
ms 96: 18.3 %
Net als vorig jaar kan ik hier schrijven dat het aandeel van de klassieke motorstellen hier toeneemt. Dat is deels te verklaren doordat de stellen meer en meer ingezet worden in de CR-diensten, en ook omdat ik meestal voor de wijnrode stellen kies als dat kan. Ms 96 scoort ook hoog: lijnen 161 en 162 spelen ook een prominente rol in onze verplaatsingen naar het westelijke deel van de Ardennen.
mw 41: 1.9 % - zo weet je meteen ook dat 98.1 % van mijn ritten elektrisch waren. Dat is een serieuze terugval in vergelijking met vorig jaar, maar dat komt volledig door het ontbreken van mijn traditionele jaarlijkse verkenningsritten.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
13 of 30: 26.5 %
20: 5.1 %
21: 7.7 %
23: 0.1 %
26: 0.5 %
27: 10.1 %
28: 0.2 %
Reeks 27 geniet mee van het succes van de M6-rijtuigen, zoveel is duidelijk.
Zoals al vaker gezegd: het aantal ritten is echt te klein om hier veel conclusies uit te trekken. Maar één conclusie heb ik alvast getrokken: het gaat niet zo goed met de stiptheid van de reizigerstreinen, maar dat zal wel niemand verbazen, veronderstel ik. En zeggen dat ik in de jaren 1970 begonnen ben, met het noteren van vertragingen om in discussies te kunnen aantonen dat het allemaal veel beter ging met de stiptheid dan de meeste reizigers meenden aan te voelen...
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2010.
De stiptheid:
- ik nam in 2010 290 treinen; daarvan reden er 80.7 % stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 8.6 % brachten me ter bestemming met meer dan 10 minuten vertraging. (Mijn jaarrecord werd met 75' gevestigd op 12/10. IC 2108 bracht ons toen zonder al te veel problemen tot Jemelle, maar een seinstoring in Hatrival kwam roet in het eten strooien: de trein werd afgeschaft, en we konden onze eindbestemming Libramont alleen nog per vervangingsbus bereiken, en dat met 75 minuten vertraging. Een taxi bood de enige mogelijkheid om onze dag nog min of meer te redden.) Dat is het slechtste resultaat sinds - zoals men bij het KMI pleegt te zeggen - het begin van de waarnemingen in 1976. Nooit eerder reden de treinen slechter. Dat verklaart ook de terugval van het aantal ritten en van het aantal afgelegde kilometers. Zelfs ik vind reizen per trein geen pretje meer, en dat wil wat zeggen. Koppel daar ook nog de regelrechte blamage door de NMBS van de trouwe reiziger door het afschaffen van de getrouwheidskaart aan, en je begrijpt dat ik deze terugval niet eens betreur: het zal ze leren…;
- ik nam ook 634 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 85.3 % de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 5.5 % reden meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Dat is duidelijk slechter dan het jaar voordien en dat ondanks de aangepaste rittijden van de lijnen die ik het frequentst gebruik. Maar voor de tweede maal in enkele jaren tijd legt Aquafin de Alsembergsesteenweg open, met een vervelende omleiding tot gevolg, en tot overmaat van ramp kunnen de bussen sinds september in Halle niet meer over de Bospoortbrug.
(Toch zijn er nog altijd cracks onder de chauffeurs, en dit is meteen het laatste wapenfeit van ons OV-jaar 2010. Op 31/12 stonden we te wachten op de bus van 9:05. Toen die er om 9:20 nog altijd niet was, contacteerde ik De Lijn. Bleek dat de bus al weg was. Toen ik zei dat die dan minstens 8 minuten te vroeg moest gereden hebben (schatting bij aankomst in Halle 15 minuten!), antwoordde men dat het inderdaad iets in die grootteorde moest zijn en dat de dispatching erop aangedrongen had om klacht in te dienen. Wat ik meteen ook deed. Wat wordt dat als de omleidingen eenmaal achter de rug zijn?
De prijs:
- met de trein legde ik (legden we...) 12406 km af, voor 2122.80 EURO, zijnde 0.17 EURO per km; dat de ge-middelde prijs iets hoger ligt dan in 2009 heeft nog niets te maken met het verdwijnen van de kaart 50%, wel met het niet verkennen van het net met een nettreinkaart, wegens de eerder gemelde onbetrouwbaarheid van de treinen;
- De Lijn ontving 393.57 EURO van ons voor 4721 km, zijnde 0.08 EURO per km; voor het eerst moest ik mijn Omnipas het hele jaar zelf betalen, maar dat werd deels goedgemaakt doordat mijn vrouw er nu ook een heeft, en we veel meer (samen) met de bus zijn gaan rijden dan voordien;
- de TEC kreeg 167.86 EURO voor 810 km, goed voor 0.21 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik minder: 22 km, 11.07 EURO, zijnde 0.50 EURO/km;
- en we hadden ook nog een DB-bus (50 km - € 21.60) en een bus van Hermes (22 km - € 6.00).
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.2 %
M5: 1.2 %
M6: 13.1 %
I11: 21.0 %
I6/I10: 3.3 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 5.3 %
De I11-rijtuigen staan dus enigszins afgetekend aan de leiding: onze vele wandeltochten met voor- en na-tronsport over lijnen 36 en 37 zijn daar niet vreemd aan.
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 2.0 %
ms 130: 5.6 %
ms 140: 3.9 %
vierledig stel: 6.1 %
ms 80: 14.5 %
ms 96: 18.3 %
Net als vorig jaar kan ik hier schrijven dat het aandeel van de klassieke motorstellen hier toeneemt. Dat is deels te verklaren doordat de stellen meer en meer ingezet worden in de CR-diensten, en ook omdat ik meestal voor de wijnrode stellen kies als dat kan. Ms 96 scoort ook hoog: lijnen 161 en 162 spelen ook een prominente rol in onze verplaatsingen naar het westelijke deel van de Ardennen.
mw 41: 1.9 % - zo weet je meteen ook dat 98.1 % van mijn ritten elektrisch waren. Dat is een serieuze terugval in vergelijking met vorig jaar, maar dat komt volledig door het ontbreken van mijn traditionele jaarlijkse verkenningsritten.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
13 of 30: 26.5 %
20: 5.1 %
21: 7.7 %
23: 0.1 %
26: 0.5 %
27: 10.1 %
28: 0.2 %
Reeks 27 geniet mee van het succes van de M6-rijtuigen, zoveel is duidelijk.
Zoals al vaker gezegd: het aantal ritten is echt te klein om hier veel conclusies uit te trekken. Maar één conclusie heb ik alvast getrokken: het gaat niet zo goed met de stiptheid van de reizigerstreinen, maar dat zal wel niemand verbazen, veronderstel ik. En zeggen dat ik in de jaren 1970 begonnen ben, met het noteren van vertragingen om in discussies te kunnen aantonen dat het allemaal veel beter ging met de stiptheid dan de meeste reizigers meenden aan te voelen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: cijfers 2010
Prachtige cijfers! Hier kijk ik altijd opnieuw naar uit!
Maar je weet ook dat ik het meer voor de auto heb he
De cijfers zijn bij mij over iets meer dan een jaar (van 18-12-2009 tot 29-12-2010)
Op die tijd reed ik (nuja, mijn vader ook een klein deel) 23677 km, met een gemiddeld verbruik van 5,18l/100km
Ik kom uit op een gemiddelde van 0,13 cent/km, hierin inbegrepen: 1227 liter benzine, mijn verzekering (wat toch voor een groot deel van het bedrag zorgt), en een onderhoud van 15000 km.
Dus tegenover jou komt het nu iets goedkoper uit, maar als ik aan de 30000 km zit, dan zit ik met een groot onderhoud dus zal het even duur of misschien zelfs iets duurder uitkomen.
Maar je weet ook dat ik het meer voor de auto heb he

De cijfers zijn bij mij over iets meer dan een jaar (van 18-12-2009 tot 29-12-2010)
Op die tijd reed ik (nuja, mijn vader ook een klein deel) 23677 km, met een gemiddeld verbruik van 5,18l/100km
Ik kom uit op een gemiddelde van 0,13 cent/km, hierin inbegrepen: 1227 liter benzine, mijn verzekering (wat toch voor een groot deel van het bedrag zorgt), en een onderhoud van 15000 km.
Dus tegenover jou komt het nu iets goedkoper uit, maar als ik aan de 30000 km zit, dan zit ik met een groot onderhoud dus zal het even duur of misschien zelfs iets duurder uitkomen.
Re: cijfers 2010
Je vergeet je aankoopprijs, je autobelasting...trainfreak schreef:Prachtige cijfers! Hier kijk ik altijd opnieuw naar uit!
Maar je weet ook dat ik het meer voor de auto heb he![]()
De cijfers zijn bij mij over iets meer dan een jaar (van 18-12-2009 tot 29-12-2010)
Op die tijd reed ik (nuja, mijn vader ook een klein deel) 23677 km, met een gemiddeld verbruik van 5,18l/100km
Ik kom uit op een gemiddelde van 0,13 cent/km, hierin inbegrepen: 1227 liter benzine, mijn verzekering (wat toch voor een groot deel van het bedrag zorgt), en een onderhoud van 15000 km.
Dus tegenover jou komt het nu iets goedkoper uit, maar als ik aan de 30000 km zit, dan zit ik met een groot onderhoud dus zal het even duur of misschien zelfs iets duurder uitkomen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: cijfers 2010
De aankoopprijs moet je spreiden op al die jaren dat je die hebt he.
En belasting heb ik nog niet gekregen, dus dat bedrag kan ik ook niet meerekenen...
En belasting heb ik nog niet gekregen, dus dat bedrag kan ik ook niet meerekenen...
Re: cijfers 2010
Uiteraard, maar laat dat nu net vaak de zwaarste kost zijn. Wat je kunt doen: het eerste jaar de volledige aankoopprijs incalculeren; dan zal de prijs per km geleidelijk jaar na jaar zakken. Op het einde kun je dan ook weer de verkoopprijs inbrengen of wat je krijgt van de verzekering na total loss. Pas zo krijg je een totaalbeeld van de kostprijs van je wagen, al moet je voor de echte prijs wachten tot hij einde loopbaan is. Andere kosten moet je trouwens ook inbrengen: carwash of autoshampoo etc.trainfreak schreef:De aankoopprijs moet je spreiden op al die jaren dat je die hebt he.
En belasting heb ik nog niet gekregen, dus dat bedrag kan ik ook niet meerekenen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: cijfers 2010
Ja, maar carwash en shampoo enzo zijn bijna niets.
Samen met het parkeergeld kom ik aan 30 euro ofzo..
Dus op dat bedrag gaat dat nu niet veel uitmaken..
We zullen nog eens kijken wanneer ik de 30000 km heb
Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt in de berekeningen.
Als ik eens tijd heb (vandaag niet meer...) zal ik ze aanpassen!
Samen met het parkeergeld kom ik aan 30 euro ofzo..
Dus op dat bedrag gaat dat nu niet veel uitmaken..
We zullen nog eens kijken wanneer ik de 30000 km heb

Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt in de berekeningen.
Als ik eens tijd heb (vandaag niet meer...) zal ik ze aanpassen!
Re: cijfers 2010
Woow, zo gedetailleerd.
een beetje freaky:p, ma swat, ge moet het toch maar kunnen, proficiat!! ik vraag me wel af, hoe die aantal kilometers weet? Google maps mss, maar dat is (zeker met de bus, dat is zijstraatje in, zijstraatje uit) nogal onzuiver om de preciese route te meten.

Re: cijfers 2010
Destijds zaten er kilometertabellen in de busboekjes; die gebruik ik nog in de mate van het mogelijke. En anders is het uitmeten op de digitale kaarten van het NGI. Het volstaat de reisweg er op aan te brengen, en het programma doet de rest.bobke schreef:Woow, zo gedetailleerd.een beetje freaky:p, ma swat, ge moet het toch maar kunnen, proficiat!! ik vraag me wel af, hoe die aantal kilometers weet? Google maps mss, maar dat is (zeker met de bus, dat is zijstraatje in, zijstraatje uit) nogal onzuiver om de preciese route te meten.
Het lijkt freaky, dat geef ik toe, maar ik heb altijd het OV verdedigd, en ik zat dus altijd klaar met harde cijfers als men weer maar eens een cliché over het OV verkondigde. En als je een keer bezig bent, is het echt niet moeilijk meer om alles bij te houden - dag na dag. Ik denk dat het me hoop en al 20 minuten tijd kost om op 31/12 de gegevens af te lezen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: cijfers 2010
Bedankt voor je cijfers, Vic. Het is opnieuw een schitterend overzicht, en een dwarsdoorsnede van het Belgische net.
Hoeveel schadevergoeding heb je gekregen voor je vertragingen?
Hoeveel schadevergoeding heb je gekregen voor je vertragingen?
Re: cijfers 2010
Ik heb al een keer 2 lijntjes op een Railpass teruggekregen (verbroken aansluiting in Liège met de IR naar Luxemburg) en ik hoop nog eens 2 lijntjes terug te krijgen voor de 75' in Jemelle (maar die Railpass is nog niet vol). En ik heb ook nog eens een vergoeding gekregen na een klacht over het ontbreken van een eersteklasrijtuig in de Benelux. En dat allemaal in de periode van 1 jaar. Liever had ik gehad dat alles gewoon vlot verlopen was, want zelfs het totaal van wat ik terugkrijg volstaat nog niet voor de taxi die we hebben moeten van Libramont naar Lescheret.groentje schreef:Bedankt voor je cijfers, Vic. Het is opnieuw een schitterend overzicht, en een dwarsdoorsnede van het Belgische net.
Hoeveel schadevergoeding heb je gekregen voor je vertragingen?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: cijfers 2010
Dat moet je niet in rekening brengen omdat er erg weinig treingangers zijn die geen auto hebben.overweg13 schreef: Je vergeet je aankoopprijs, je autobelasting...
Re: cijfers 2010
Jawel, want als je jaarlijks tienduizenden km's aflegt met de auto koop je een heel ander type auto dan als je die enkel gebruikt om een hele dag op een stationsparking te staan (en slechts enkele km's te rijden)Hogersluys schreef:Dat moet je niet in rekening brengen omdat er erg weinig treingangers zijn die geen auto hebben.overweg13 schreef: Je vergeet je aankoopprijs, je autobelasting...
Tevens zijn er zeker wel mensen die die auto niet hebben of die anders een 2de auto moeten kopen, vooral in de grote centrumsteden.
Re: cijfers 2010
Die redenering snap ik niet. Je hebt de uitgave toch gemaakt? Voor mij is geld dat ik uitgegeven heb (cash, overschrijving, hoe dan ook) een uitgave.Hogersluys schreef:Dat moet je niet in rekening brengen omdat er erg weinig treingangers zijn die geen auto hebben.overweg13 schreef: Je vergeet je aankoopprijs, je autobelasting...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: cijfers 2010
Ik heb het vorige jaar 3141 km met De Lijn gereden
Buzzy-Pass kost €166
is €0,05/km
Met de trein heb ik het nog niet bijgehouden
Buzzy-Pass kost €166
is €0,05/km
Met de trein heb ik het nog niet bijgehouden
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: cijfers 2010
'Stiptheid NMBS was nog nooit zo slecht'
* maandag 03 januari 2011
*
* Auteur: Koen Baumers
*
EDM
* Vorige
* 1 van 1
* Volgende
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Alles over
*
Bedrijven
Officiële cijfers over de stiptheid van de treinen in 2010 zijn er nog niet, maar Steven 'Spoorvreter' De Schuiteneer uit Geraardsbergen weet uit ervaring dat het niet goed is. Elke dag noteert hij exact hoeveel vertraging zijn treinen hebben. Resultaat: in 2010 reed amper 69,2 procent van zijn treinen met minder dan 6 minuten vertraging. In 2009 was dat nog 81,9 procent.
Treinen op tijd of met minder dan 6 minuten vertraging in 2010: 69,2 procent. In 2009: 81,9 procent. In 2008: 84,5 procent. In 2007: 78,9 procent. En in 2006: 87,5 procent. Voor het vijfde jaar op rij heeft Steven De Schuiteneer, die elke dag van Geraardsbergen naar Antwerpen pendelt en als Spoorvreter een blog bijhoudt over zijn wedervaren, van elke trein de officiële vertraging genoteerd. Hij stapt elk jaar zeven- à achthonderd keer op de trein omdat hij in Brussel een overstap moet maken, dus hij weet waarover hij spreekt.
'Het is nog nooit zo slecht geweest', oordeelt Steven De Schuiteneer. 'Ik pendel al sinds 1999. En al hield ik toen geen cijfers bij, ik ben ervan overtuigd dat het toen beter was. Gevoelig beter zelfs. De slogan van de NMBS, bestemming beter, gaat echt niet op.'
Niet overdreven kritisch
En dan is De Schuiteneer nog lief: hij noteerde alleen de officiële vertraging van de treinen en telde niet de tijd mee die hij verloor als hij door vertraging zijn aansluiting miste. 'Op de terugweg zou ik sneller zijn via Gent, want daar heb ik een schitterende aansluiting. Maar ik kan er niet meer op gokken, want tussen Antwerpen en Gent loopt de trein bijna altijd vertraging op.' Bovendien gebruikte hij de normen die ook spoorwegnetbeheerder Infrabel hanteert. Een trein met minder dan 6 minuten vertraging telt ook Steven als 'op tijd'. 'Ik lig er ook niet van wakker als ik vijf minuten te laat ben. Ik ben streng, maar niet overdreven kritisch.'
De 726 treinen die Steven De Schuiteneer in 2010 heeft gebruikt, liepen in totaal 3.447 minuten of bijna 58 uur vertraging op. 'Dat is een cijfer om iemand mee dood te kloppen hé. Het ergste vind ik dat de bazen bij de NMBS zeggen dat we pas eind 2013 verbetering gaan zien. Momenteel rijden ze zich vast in het vaststellen van oorzaken, maar er wordt niet aan oplossingen gedacht.'
Opsplitsing als oorzaak
'Volgens mij is de oorzaak te zoeken bij de opsplitsing tussen de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding. Alles is gecentraliseerd, waardoor de stationschefs er zelf machteloos bij staan. Met het personeel waar ik mee te maken krijg, heb ik nog nooit problemen gehad. Het probleem ligt bij het beleid, dat op te grote afstand wordt gevoerd.'
Het verschil met de officiële cijfers van Infrabel is volgens Steven De Schuiteneer te verklaren door het uur waarop hij reist. 'Op werkdagen en in het spitsuur. Maar zijn dat niet net de momenten waarop het meeste mensen reizen?'
Bij Infrabel geven ze toe dat het 'zeker geen goed jaar' was, maar beloven ze beterschap. 'We kunnen er nog niet veel over zeggen, maar we hebben enkele actiepunten om de stiptheid te verbeteren in 2011', zegt woordvoerder Frédéric Petit. 'De cijfers zijn maar cijfers, het is het belangrijkste dat de reiziger zijn trein met zo weinig mogelijk vertraging kan nemen. Het moet beter en daar gaan we keihard aan werken.'
* maandag 03 januari 2011
*
* Auteur: Koen Baumers
*
EDM
* Vorige
* 1 van 1
* Volgende
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Alles over
*
Bedrijven
Officiële cijfers over de stiptheid van de treinen in 2010 zijn er nog niet, maar Steven 'Spoorvreter' De Schuiteneer uit Geraardsbergen weet uit ervaring dat het niet goed is. Elke dag noteert hij exact hoeveel vertraging zijn treinen hebben. Resultaat: in 2010 reed amper 69,2 procent van zijn treinen met minder dan 6 minuten vertraging. In 2009 was dat nog 81,9 procent.
Treinen op tijd of met minder dan 6 minuten vertraging in 2010: 69,2 procent. In 2009: 81,9 procent. In 2008: 84,5 procent. In 2007: 78,9 procent. En in 2006: 87,5 procent. Voor het vijfde jaar op rij heeft Steven De Schuiteneer, die elke dag van Geraardsbergen naar Antwerpen pendelt en als Spoorvreter een blog bijhoudt over zijn wedervaren, van elke trein de officiële vertraging genoteerd. Hij stapt elk jaar zeven- à achthonderd keer op de trein omdat hij in Brussel een overstap moet maken, dus hij weet waarover hij spreekt.
'Het is nog nooit zo slecht geweest', oordeelt Steven De Schuiteneer. 'Ik pendel al sinds 1999. En al hield ik toen geen cijfers bij, ik ben ervan overtuigd dat het toen beter was. Gevoelig beter zelfs. De slogan van de NMBS, bestemming beter, gaat echt niet op.'
Niet overdreven kritisch
En dan is De Schuiteneer nog lief: hij noteerde alleen de officiële vertraging van de treinen en telde niet de tijd mee die hij verloor als hij door vertraging zijn aansluiting miste. 'Op de terugweg zou ik sneller zijn via Gent, want daar heb ik een schitterende aansluiting. Maar ik kan er niet meer op gokken, want tussen Antwerpen en Gent loopt de trein bijna altijd vertraging op.' Bovendien gebruikte hij de normen die ook spoorwegnetbeheerder Infrabel hanteert. Een trein met minder dan 6 minuten vertraging telt ook Steven als 'op tijd'. 'Ik lig er ook niet van wakker als ik vijf minuten te laat ben. Ik ben streng, maar niet overdreven kritisch.'
De 726 treinen die Steven De Schuiteneer in 2010 heeft gebruikt, liepen in totaal 3.447 minuten of bijna 58 uur vertraging op. 'Dat is een cijfer om iemand mee dood te kloppen hé. Het ergste vind ik dat de bazen bij de NMBS zeggen dat we pas eind 2013 verbetering gaan zien. Momenteel rijden ze zich vast in het vaststellen van oorzaken, maar er wordt niet aan oplossingen gedacht.'
Opsplitsing als oorzaak
'Volgens mij is de oorzaak te zoeken bij de opsplitsing tussen de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding. Alles is gecentraliseerd, waardoor de stationschefs er zelf machteloos bij staan. Met het personeel waar ik mee te maken krijg, heb ik nog nooit problemen gehad. Het probleem ligt bij het beleid, dat op te grote afstand wordt gevoerd.'
Het verschil met de officiële cijfers van Infrabel is volgens Steven De Schuiteneer te verklaren door het uur waarop hij reist. 'Op werkdagen en in het spitsuur. Maar zijn dat niet net de momenten waarop het meeste mensen reizen?'
Bij Infrabel geven ze toe dat het 'zeker geen goed jaar' was, maar beloven ze beterschap. 'We kunnen er nog niet veel over zeggen, maar we hebben enkele actiepunten om de stiptheid te verbeteren in 2011', zegt woordvoerder Frédéric Petit. 'De cijfers zijn maar cijfers, het is het belangrijkste dat de reiziger zijn trein met zo weinig mogelijk vertraging kan nemen. Het moet beter en daar gaan we keihard aan werken.'
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html