Rondrit 2 di 31/08/2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Trammist

Rondrit 2 di 31/08/2010

Bericht door Trammist »

RONDRIT 2 DI 31 AUGUSTUS 2010
AANGEDANE LIJNEN: 59-75-75A-94-78-97-118-112-130-125-34-35-16-15-27

OORSPRONKELIJKE PLANNING:
IC 709 Antw-Berchem 09:10 - Mouscron (Moeskroen) 10:33
IC 1910 Mouscron 10:39 - Tournai (Doornik) 10:54
IC 910 Tournai 11:03 - Liège/Luik-Guillemins 13:13
IR 5013 Liège-G 13:33 - Pepinster 13:51
L 5464 Pepinster 14:10 - Spa-Geronstere 14:33
L 5285 Spa-Geronstere 14:48 - Pepinster 15:09
L 5285 Pepinster 15:24 - Liège-G 15:50
IR 2938 Liège-G 16:18 - Antw-Berchem 18:24

WERKELIJK AFGELEGD TRAJECT:
IC 709 Antw-Berchem 09:10 +10' - Mouscron (Moeskroen) 10:33 +26'
IR 3110 Mouscron 11:03 - Tournai (Doornik) 11:20
IC 911 Tournai (Doornik) 12:03 - Liège/Luik-Guillemins 14:13
IR 2936 Liège-G 14:18 - Antw-Berchem 16:29 +23'


Om de vakantie mooi af te sluiten, had ik enkele dagen geleden een leuke rondrit bedacht. Het bedachte tracé kunt u hierboven bekijken. Het leek waterdicht, maar koperdieven op L59 gooiden roet in het eten!

Enkele minuten vòòr 09:10 kwam ik station Antwerpen-Berchem binnengewandeld. Ik kon nog net een krant kopen bij Relay. Want L59, die heb ik al zo vaak gedaan en het stuk tussen Antwerpen en Gent-SP duurt toch wel drie kwartier. Twee minuten voor vertrektijd stond ik op perron 6 van het station, waar de stam MS96's reeds klaarstond. Vreemd, dacht ik. Treinen komen wel vaker 2 minuten voor vertrektijd aan in Berchem, maar deze trein stond er kennelijk reeds enkele minuten. Railtime leerde me spoedig dat de vorige dienst van deze stam beperkt was tot Berchem...
Ik was trouwens blij dat ik perron 6 op tijd bereikt had, want net toen ik - twee minuten voor vertrektijd - in de tunnel stond, kwam er een hele kudde mensen van de trap naar spoor 6. Gelukkig is er nog de roltrap aan de rechterkant van de gang!
Bon, ik was dus op tijd en installeerde me in een zetel van MS96 n° 481. Pas vijf minuten later gingen de deuren dicht. Het zien van een varkensneus richting Puurs op spoor 7 (verspoord) belooft weinig goeds.
Enfin, eindelijk rijden we weg om 09:20. Tien minuten vertraging, en we zijn nog niet vertrokken. Van de koperdiefstal wist ik toen nog niks. Gelukkig licht onze TBG de ganse trein in. Tussen Lokeren en Gent-Dampoort staan we tweemaal volledig stil. Gans de spoorlijn ziet ondertussen geel van de fluojasjes. Infrabel-mensen moeten met de hand vertrekpermissies geven.
Het hoeft niet te verwonderen dat de vertraging tussen Lokeren en Gent-Dampoort aangedikt werd met nog eens 10 minuten, en ook het gedeelte tussen Gent-SP en Moeskroen kan geen soelaas meer brengen. Ergens tussen Deinze en Waregem staan we zelfs eventjes helemaal stil. Totale vertraging bij aankomst in Moeskroen: 26 minuten. Mijn spinnenweb van aansluitingen kan ik vergeten. Ik neem dan maar IR 3110, verzekerd door Break 335, naar Tournai (Doornik). Daar zien we dan wel weer verder... Zo gezegd, zo gedaan. Om 11:20 sta ik in het (imposant groot) station van Doornik. Na een korte sanitaire stop heb ik nog een halfuur voordat mijn volgende trein gaat... Dus ga ik even het fraaie stadje in. Eerst vraag ik bij het loket een stadsplannetje, dat ik meteen krijg van de vriendelijke lokettist, maar het loket zelf is er één van de allerergste soort. Een dikke laag verduisterd glas met een 'schuifje' eronder, en zonder 'parlofoon'. We zijn toch laag gezonken...

Bon, na mijn wel héél korte citytrip ben ik op een haaryje na op tijd in het station, en ik installeer me in een - nagenoeg lege - MS96 n° ... 481. Blijkbaar zit ik in hetzelfde motorstel als daarstraks op de Antwerpen - Moeskroen !
De conductrice zien we regelmatig langskomen, ik denk dat er in totaal 4 keer gecontroleerd is.
Onderweg maak ik een aantal denkoefeningen - met behulp van GPRS - maar ik kies ervoor om het 'staartje' naar Spa te laten vallen en in Luik onmiddellijk op de IR naar Antwerpen te stappen.

Ook op IR 2936 worden we niet gespaard van vertragingen. De stilstand in Hasselt duurt eindeloos lang. Na zeker 10 minuten zwaaien de deuren dicht... Maar we vertrekken niet. De TBG brabbelt iets over "blablabla het rollend materieel...." in de intercom en de deuren vliegen allemaal weer open. Een aantal reizigers stapt in, en enkele minuten later geraken we dan toch weg... maar de Break rijdt verdomme terug richting Diepenbeek! De TBG roept om dat we eventjes achteruit moeten rijden om via een ander spoor Hasselt uit te rijden. Na enkele honderden meters stopt de trein met achteruitrijden en zetten we weer koers in de juiste richting, en we rijden opnieuw doorhen Station Hasselt... via een ander perronspoor. Aan het perron waar wij een tijdje hebben gestaan staat er nog een Break... 99% waarschijnlijk afgekoppeld van onze trein. Het hele gedoe levert ons 23' vertraging op in Diest. Na Diest gaat alles prima en ook de frontwissel in Aarschot verloopt vlot.

We komen aan in Berchem met dezelfde 23' vertraging... het is inmiddels 16:52. Al een geluk dat er met 'mijn' tram niets mis was. Spijtig genoeg las ik vandaag op GVA.be dat er weeral een agressiegeval tegen een chauffeur en een vechtpartij op een bus gebeurd waren...


Ik hoop dat ik u niet teveel stress bezorgd heb met dit verhaal,
Trammist
Laatst gewijzigd door Trammist op 31 aug 2010, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Rondrit 2 di 31/08/2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,
Ik hoop dat ik u niet teveel stress bezorgd heb met dit verhaal
We zijn de laatste maanden jammer genoeg al wel één en ander gewoon. Misschien is het een magere troost dat de NMBS er deze keer zelf niets aan kan doen...

Op het moment dat je de vertraging van IC C 709 zo hoog zag oplopen, was de aangewezen manier om je staartje naar Spa te redden misschien de volgende geweest: uitstappen in Kortrijk, van daaruit met IC L 2310 naar Brussel-Zuid, waar je dan nog IC O 462 haalde en dus vanaf Luik weer op schema zat. Op die manier moest je de Waalse as dan natuurlijk wel laten schieten voor de lijnen 89, 50A, 36N en 2, die je echter - als ik alle verslagjes aandachtig gelezen heb - ook nog niet verkend hebt. Maar ja, achteraf is het natuurlijk makkelijk gezegd. In zulke situaties vind ik persoonlijk het papieren spoorboekje onontbeerlijk.
AANGEDANE LIJNEN: ...-130-288-125-...
Lijn 288 is een niet-geëlektrificeerd goederenlijntje dat aftakt in Floreffe. De IC D blijft daar uiteraard gewoon op lijn 130 rijden.

Voor de rest: moedig verslag, na zoveel tegenslag!

Groeten,
Trammist

Re: Rondrit 2 di 31/08/2010

Bericht door Trammist »

Molenbruch Y. schreef:Op het moment dat je de vertraging van IC C 709 zo hoog zag oplopen, was de aangewezen manier om je staartje naar Spa te redden misschien de volgende geweest: uitstappen in Kortrijk, van daaruit met IC L 2310 naar Brussel-Zuid, waar je dan nog IC O 462 haalde en dus vanaf Luik weer op schema zat. Op die manier moest je de Waalse as dan natuurlijk wel laten schieten voor de lijnen 89, 50A, 36N en 2, die je echter - als ik alle verslagjes aandachtig gelezen heb - ook nog niet verkend hebt. Maar ja, achteraf is het natuurlijk makkelijk gezegd. In zulke situaties vind ik persoonlijk het papieren spoorboekje onontbeerlijk.
Dat is zo, en ik heb ook dergelijke ideeën gehad, maar ik achtte de prioriteit van de Waalse As hoger dan het lijntje naar Spa, want dat valt makkelijk in te passen in een andere "spoordag".
Lijn 288 is een niet-geëlektrificeerd goederenlijntje dat aftakt in Floreffe. De IC D blijft daar uiteraard gewoon op lijn 130 rijden.
Gecorrigeerd! Het staat erg onduidelijk op mijn (nochtans officiële) Infrabel-kaart...
Voor de rest: moedig verslag, na zoveel tegenslag!
Dank je. Het is van juli vorig jaar geleden dat ik nog en reis heb gemaakt die bij de rampzaligheid van vandaag in de buurt kwam, toen die hoogspanningsmast op L13 gevallen was, weet je wel... En dat was uiteindelijk minder frustrerend dan dit hier. Want toen was het onmiddellijk duidelijk dat het simpelweg 'wachten op de volgende' was, dit keer moest ik halsoverkop op geïmproviseerde wijze dienstregelingen raadplegen... En ik heb geen spoorboekje, enkel zo'n magere IC/IR folder.
Plaats reactie