Rondreis Luxemburg
Geplaatst: 31 jul 2010, 15:25
22/07/2010
Vandaag vertrekken we richting Luxemburg-stad voor een achtdaagse verkenning van het mooie, maar te onbekende Luxemburg. Al onze verplaatsingen zullen met het openbaar vervoer gebeuren.
Heenreis
Mechelen – Brussel-Noord
Voor de heenreis gaan we gebruik maken van de IC ‘Vauban’. De routeplanner van de NMBS stuurt ons met de P-trein 7211 (vertrek om 7u20 in Mechelen) richting Brussel-Noord, maar omdat we de Vauban zeker niet willen missen, nemen we de IC 4528 van 7.08 uur. Een sleep M6’en (met locomotief achteraan) brengt ons tijdig in Brussel-Noord. Vanop perron 7 zien we dat ook de trein die in Mechelen om 7u20 moest vertrekken, stipt in Brussel-Noord zou aankomen. Deze trein bestaat uit zeven Nederlandse rijtuigen die door twee locs type 28 worden ingesloten. Na een halfuurtje rust in Brussel-Zuid moest deze samenstelling dan opnieuw richting Nederland vertrekken. Toch blijft het bizar, een P-trein Antwerpen-Brussel met Nederlandse rijtuigen.
Brussel-Noord – Libramont
We staan vrij ver vooraan op het perron om te kunnen genieten van een van de twee ligrijtuigen die als versterkingsrijtuig meerijden tot Luxemburg. Het is van het ‘Leve de trein’-evenement geleden dat ik nog in een dergelijk rijtuig heb vertoefd. De ontgoocheling is dan ook groot wanneer de trein aankomt (met loc 2003) en de twee versterkingsrijtuigen I10-rijtuigen blijken te zijn. Tussen de Zwitserse rijtuigen (er blijkt vandaag een extra Zwitsers rijtuig in de samenstelling te zitten), zit wel nog een I6b-rijtuig, waar we een plaatsje vinden. Het rijtuig zit goed vol, maar door goed de reservatiebriefjes te bestuderen vinden we nog een coupé waar geen reservaties gemaakt zijn tot Libramont. Vanaf Ottignies hebben we deze coupé bovendien voor ons alleen.
Als niet-treinspotter heb ik het nummer van het rijtuig niet genoteerd. Maar voor sommigen kan dit geen probleem zijn (kwisvraag): het rijtuig is het (volgens mij enige) I6b-rijtuig in Memling-livrei en met fietsenafdeling. Een rijtuig dat bovendien nood heeft aan modernisering want de zetels zijn vrij hard beschadigd en de deur van onze coupé ging niet meer dicht.
Om de kosten te drukken en om een spoorlijn te ontdekken die we nog niet kennen, hebben we het plan opgevat om af te stappen in Libramont en daar de trein naar Rodange/Athus te nemen. We hebben in Libramont een overstap van 5 minuten (aankomen om 9u46, vertrekken om 9u51). Dat lijkt geen probleem want wanneer we in Namen een steekproef nemen, blijkt onze trein stipt op tijd aan te komen en opnieuw te vertrekken. Toch zijn we om 9u51 nog steeds niet in Libramont (we weten zelf niet waar we de vertraging opgelopen kunnen hebben, bovendien heeft de trein toch een ruime dienstregeling…). Omstreeks 9u55 komen we aan in Libramont, waar de L-trein naar ‘Arlon via Athus’ gelukkig op ons wacht.
Libramont - Rodange
Met een achttal minuten vertraging vertrekt L5959 voor een flirt met de Belgisch-Luxemburgse grens. Het is motorwagen 4162 die vandaag de dienst verzekert. Sommige (lege) zetels vibreren heel hard tijdens de rit, wat niet echt een goede indruk geeft. Ook de treinbegeleider heeft er weinig zin in en komt pas net voor Rodange controle doen. Hij heeft blijkbaar door wat we van plan zijn met ons ticketje Mechelen-Rodange en kan er niet echt mee lachen. (Maar het is perfect legaal om een deel van onze reis niet af te leggen en in het Luxemburgse station Rodange af te stappen.) We hebben een beetje vertraging ingehaald en komen enkele seconden voor 11u in Rodange aan (voorziene aankomst was 10u54).
Rodange-Luxemburg
De trein naar Luxemburg vertrekt om 11u04. Maar omdat we eerst nog onze ticketjes moeten gaan halen voor de rest van de vakantie, maken we geen kans meer voor deze trein die stipt vertrekt. Dan maar de trein van 11u18, eveneens een RegionalBunn, die er wel 22 minuten langer over doet (rijdt via een andere route). CFL 4008 duwt vier dukkeldekrijtuigen richting Luxemburg waar we omstraaks 12u10 aankomen.
Het vervolg en enkele foto's volgen nog!
Vandaag vertrekken we richting Luxemburg-stad voor een achtdaagse verkenning van het mooie, maar te onbekende Luxemburg. Al onze verplaatsingen zullen met het openbaar vervoer gebeuren.
Heenreis
Mechelen – Brussel-Noord
Voor de heenreis gaan we gebruik maken van de IC ‘Vauban’. De routeplanner van de NMBS stuurt ons met de P-trein 7211 (vertrek om 7u20 in Mechelen) richting Brussel-Noord, maar omdat we de Vauban zeker niet willen missen, nemen we de IC 4528 van 7.08 uur. Een sleep M6’en (met locomotief achteraan) brengt ons tijdig in Brussel-Noord. Vanop perron 7 zien we dat ook de trein die in Mechelen om 7u20 moest vertrekken, stipt in Brussel-Noord zou aankomen. Deze trein bestaat uit zeven Nederlandse rijtuigen die door twee locs type 28 worden ingesloten. Na een halfuurtje rust in Brussel-Zuid moest deze samenstelling dan opnieuw richting Nederland vertrekken. Toch blijft het bizar, een P-trein Antwerpen-Brussel met Nederlandse rijtuigen.
Brussel-Noord – Libramont
We staan vrij ver vooraan op het perron om te kunnen genieten van een van de twee ligrijtuigen die als versterkingsrijtuig meerijden tot Luxemburg. Het is van het ‘Leve de trein’-evenement geleden dat ik nog in een dergelijk rijtuig heb vertoefd. De ontgoocheling is dan ook groot wanneer de trein aankomt (met loc 2003) en de twee versterkingsrijtuigen I10-rijtuigen blijken te zijn. Tussen de Zwitserse rijtuigen (er blijkt vandaag een extra Zwitsers rijtuig in de samenstelling te zitten), zit wel nog een I6b-rijtuig, waar we een plaatsje vinden. Het rijtuig zit goed vol, maar door goed de reservatiebriefjes te bestuderen vinden we nog een coupé waar geen reservaties gemaakt zijn tot Libramont. Vanaf Ottignies hebben we deze coupé bovendien voor ons alleen.
Als niet-treinspotter heb ik het nummer van het rijtuig niet genoteerd. Maar voor sommigen kan dit geen probleem zijn (kwisvraag): het rijtuig is het (volgens mij enige) I6b-rijtuig in Memling-livrei en met fietsenafdeling. Een rijtuig dat bovendien nood heeft aan modernisering want de zetels zijn vrij hard beschadigd en de deur van onze coupé ging niet meer dicht.
Om de kosten te drukken en om een spoorlijn te ontdekken die we nog niet kennen, hebben we het plan opgevat om af te stappen in Libramont en daar de trein naar Rodange/Athus te nemen. We hebben in Libramont een overstap van 5 minuten (aankomen om 9u46, vertrekken om 9u51). Dat lijkt geen probleem want wanneer we in Namen een steekproef nemen, blijkt onze trein stipt op tijd aan te komen en opnieuw te vertrekken. Toch zijn we om 9u51 nog steeds niet in Libramont (we weten zelf niet waar we de vertraging opgelopen kunnen hebben, bovendien heeft de trein toch een ruime dienstregeling…). Omstreeks 9u55 komen we aan in Libramont, waar de L-trein naar ‘Arlon via Athus’ gelukkig op ons wacht.
Libramont - Rodange
Met een achttal minuten vertraging vertrekt L5959 voor een flirt met de Belgisch-Luxemburgse grens. Het is motorwagen 4162 die vandaag de dienst verzekert. Sommige (lege) zetels vibreren heel hard tijdens de rit, wat niet echt een goede indruk geeft. Ook de treinbegeleider heeft er weinig zin in en komt pas net voor Rodange controle doen. Hij heeft blijkbaar door wat we van plan zijn met ons ticketje Mechelen-Rodange en kan er niet echt mee lachen. (Maar het is perfect legaal om een deel van onze reis niet af te leggen en in het Luxemburgse station Rodange af te stappen.) We hebben een beetje vertraging ingehaald en komen enkele seconden voor 11u in Rodange aan (voorziene aankomst was 10u54).
Rodange-Luxemburg
De trein naar Luxemburg vertrekt om 11u04. Maar omdat we eerst nog onze ticketjes moeten gaan halen voor de rest van de vakantie, maken we geen kans meer voor deze trein die stipt vertrekt. Dan maar de trein van 11u18, eveneens een RegionalBunn, die er wel 22 minuten langer over doet (rijdt via een andere route). CFL 4008 duwt vier dukkeldekrijtuigen richting Luxemburg waar we omstraaks 12u10 aankomen.
Het vervolg en enkele foto's volgen nog!