Rondreis Luxemburg

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

22/07/2010
Vandaag vertrekken we richting Luxemburg-stad voor een achtdaagse verkenning van het mooie, maar te onbekende Luxemburg. Al onze verplaatsingen zullen met het openbaar vervoer gebeuren.

Heenreis

Mechelen – Brussel-Noord
Voor de heenreis gaan we gebruik maken van de IC ‘Vauban’. De routeplanner van de NMBS stuurt ons met de P-trein 7211 (vertrek om 7u20 in Mechelen) richting Brussel-Noord, maar omdat we de Vauban zeker niet willen missen, nemen we de IC 4528 van 7.08 uur. Een sleep M6’en (met locomotief achteraan) brengt ons tijdig in Brussel-Noord. Vanop perron 7 zien we dat ook de trein die in Mechelen om 7u20 moest vertrekken, stipt in Brussel-Noord zou aankomen. Deze trein bestaat uit zeven Nederlandse rijtuigen die door twee locs type 28 worden ingesloten. Na een halfuurtje rust in Brussel-Zuid moest deze samenstelling dan opnieuw richting Nederland vertrekken. Toch blijft het bizar, een P-trein Antwerpen-Brussel met Nederlandse rijtuigen.

Brussel-Noord – Libramont
We staan vrij ver vooraan op het perron om te kunnen genieten van een van de twee ligrijtuigen die als versterkingsrijtuig meerijden tot Luxemburg. Het is van het ‘Leve de trein’-evenement geleden dat ik nog in een dergelijk rijtuig heb vertoefd. De ontgoocheling is dan ook groot wanneer de trein aankomt (met loc 2003) en de twee versterkingsrijtuigen I10-rijtuigen blijken te zijn. Tussen de Zwitserse rijtuigen (er blijkt vandaag een extra Zwitsers rijtuig in de samenstelling te zitten), zit wel nog een I6b-rijtuig, waar we een plaatsje vinden. Het rijtuig zit goed vol, maar door goed de reservatiebriefjes te bestuderen vinden we nog een coupé waar geen reservaties gemaakt zijn tot Libramont. Vanaf Ottignies hebben we deze coupé bovendien voor ons alleen.

Als niet-treinspotter heb ik het nummer van het rijtuig niet genoteerd. Maar voor sommigen kan dit geen probleem zijn (kwisvraag): het rijtuig is het (volgens mij enige) I6b-rijtuig in Memling-livrei en met fietsenafdeling. Een rijtuig dat bovendien nood heeft aan modernisering want de zetels zijn vrij hard beschadigd en de deur van onze coupé ging niet meer dicht.

Om de kosten te drukken en om een spoorlijn te ontdekken die we nog niet kennen, hebben we het plan opgevat om af te stappen in Libramont en daar de trein naar Rodange/Athus te nemen. We hebben in Libramont een overstap van 5 minuten (aankomen om 9u46, vertrekken om 9u51). Dat lijkt geen probleem want wanneer we in Namen een steekproef nemen, blijkt onze trein stipt op tijd aan te komen en opnieuw te vertrekken. Toch zijn we om 9u51 nog steeds niet in Libramont (we weten zelf niet waar we de vertraging opgelopen kunnen hebben, bovendien heeft de trein toch een ruime dienstregeling…). Omstreeks 9u55 komen we aan in Libramont, waar de L-trein naar ‘Arlon via Athus’ gelukkig op ons wacht.

Libramont - Rodange
Met een achttal minuten vertraging vertrekt L5959 voor een flirt met de Belgisch-Luxemburgse grens. Het is motorwagen 4162 die vandaag de dienst verzekert. Sommige (lege) zetels vibreren heel hard tijdens de rit, wat niet echt een goede indruk geeft. Ook de treinbegeleider heeft er weinig zin in en komt pas net voor Rodange controle doen. Hij heeft blijkbaar door wat we van plan zijn met ons ticketje Mechelen-Rodange en kan er niet echt mee lachen. (Maar het is perfect legaal om een deel van onze reis niet af te leggen en in het Luxemburgse station Rodange af te stappen.) We hebben een beetje vertraging ingehaald en komen enkele seconden voor 11u in Rodange aan (voorziene aankomst was 10u54).

Rodange-Luxemburg

De trein naar Luxemburg vertrekt om 11u04. Maar omdat we eerst nog onze ticketjes moeten gaan halen voor de rest van de vakantie, maken we geen kans meer voor deze trein die stipt vertrekt. Dan maar de trein van 11u18, eveneens een RegionalBunn, die er wel 22 minuten langer over doet (rijdt via een andere route). CFL 4008 duwt vier dukkeldekrijtuigen richting Luxemburg waar we omstraaks 12u10 aankomen.


Het vervolg en enkele foto's volgen nog!
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Henk »

Terminus schreef:22/07/2010
Hij heeft blijkbaar door wat we van plan zijn met ons ticketje Mechelen-Rodange en kan er niet echt mee lachen. (Maar het is perfect legaal om een deel van onze reis niet af te leggen en in het Luxemburgse station Rodange af te stappen.)
Ticketje Mechelen-Athus wellicht?
Overigens spijtig van de houding van de tbg. Er zijn tal van vb. uit het buitenland waar je met een nationaal ticket de grens over kan tot het eerste station of het eerste knooppunt. Ticketjes van de CFL gelden trouwens ook tot Athus.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Mooi verslag, maar ik wil toch even een bedenking maken bij jouw trucje om zonder grenstarief in Luxemburg te geraken.

Bekijk even deze twee regels uit de reizigersvoorwaarden:
Aangerekende reisweg: de prijs van de biljetten wordt berekend volgens de kortste reisweg tussen het vertrek- en het bestemmingsstation.
De reiziger mag afzien van een gedeelte van het traject waarvoor zijn biljet geldig is in een station gelegen op de aangerekende reisweg.
Als je een biljetje Mechelen - Athus gekocht hebt, loopt de kortste reisweg via Arlon, met een verschil van zelfs meer dan 20 km i.v.m. een reisweg langs Virton. Hoewel je uiteraard wel trein 5959 mag nemen (omdat je zo sneller ter plaatse kan zijn dan met de volgende L-trein uit Arlon), mag je je reis op het traject van de 5959 niet onderbreken, omdat deze niet de kortste reisweg volgt. Dat blijkt duidelijk uit bovenstaande artikels, hoewel men er in de praktijk geen probleem van maakt (tenzij je echt een moeilijke TBG treft).

Wat mag dan wel? Een biljetje Mechelen - Aubange, daarmee via Arlon reizen en uitstappen in Rodange. Grenstarief toch vermeden en onmiddellijke aansluiting :wink:

Groeten,
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door treinbruno »

De TBG kan je moeilijk gijzelen als je in Rodange wilt uitstappen :P
Afbeelding
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

Bedankt voor de reacties! We maakten inderdaad gebruik van een ticket Mechelen - Athus (zonder slechte bedoelingen). We hadden trouwens de indruk dat de tbg in het algemeen niet zijn beste dag had, we hebben zijn bedenkelijke blikken dan ook niet te persoonlijk genomen :)
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

23/07

Luxemburg- Sandweiler-Contern & terug.
Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan het stripdorp (= boeken :)) Contern.

Aangekomen in station Luxemburg zien we de nachttrein komende uit Nice (& Cerbère) staan. Als nachttreinliefhebber probeer ik deze op de gevoelige plaat te leggen, maar het lukt me echter niet om snel een goeie plaats te vinden. Opvallend trouwens dat er op de trein koersborden hangen met "Marseille" op en niet Nice of Port Bou/ Cerbère.

We maken gebruik van RegionalBunn 4909 voor dit korte traject (9u52 - 10u00). Deze trein wordt verzekerd door motorstel 2020, wat me doet denken aan het vroegere opsporingsprogramma van VTM, maar dit terzijde. We komen zelfs nog twee minuutjes te vroeg aan in Sandweiler-Contern. Van Sandweiler-Contern (veel Sandweiler, weinig Contern) maken we een wandeling naar het stripdorp. Waar helaas blijkbaar weinig te zien is op dit moment... Om iets voor 12 staan we dan ook terug op het perron van Sandweiler-Contern.

Voor onze stoptrein richting Luxemburg aankomt, passeert eerst nog een IC-trein uit Duitsland tegen hoge snelheid. Onze stoptrein wordt vervolgens opnieuw verzekerd door motorstel 2020. De twee minuten die de trein eerder die dag teveel had, heeft hij nu te weinig. We rijden het korte traject tot Luxemburg dan ook met twee minuten vertraging.

Luxemburg - Esch-sur-Alzette en terug
Omdat het bezoek aan Contern minder tijd in beslag heeft genomen dan voorzien, gaan we nog eens een kijkje nemen naar de tweede grootste stad in Luxemburg: Esch-sur-Alzette. Door het plotse slechte is er echter zowel in de heen- als de terugrit weinig behoefte om onze trein uitgebreid te bestuderen: tweemaal ging het om een CFL-loc 4000 met 4 Dosto-dubbeldekkers. Opvallend nog is dat de trein naar Esch op hetzelfde perron vertrekt als hetgene waar onze trein uit Sandweiler aankomt. Het is blijkbaar de gewoonte in Luxemburg-station om de perrons nog eens op te delen, iets wat volgens mij ook in Nederland vaker gebeurt.

"Nat tot op ons gat" arriveren we terug in ons hotel...
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

25/07

Luxemburg - Diekirch - Wiltz

Na een treinloze dag trekken we vandaag richting Wiltz. We gaan dit doen via een ommetje in het sympathieke Diekirch.

Op deze zondag is het traject Luxemburg-Diekirch niet rechtstreeks mogelijk en dus moeten we overstappen in Ettelbruck. Onze trein naar Ettelbruck is IR 112 (11u15 - 11u39) die daarna verder rijdt naar België, meer bepaald richting Luik en Liers. Tijdens een wandeling op 24/07 kon ik deze trein al spotten en toen bestond deze uit slechts 3 I10-rijtuigen (dus met middengang). Vandaag trekt CFL 3017 echter de nog steeds voorziene (?) samenstelling van 4 I6-rijtuigen (met zijgang dus). Voor een keer heb ik ook de nummers van de rijtuigen kunnen noteren: 11614 (eerste klasse), 12614, 12643 en 12636 (met fietsenafdeling). We betalen een toeslag van 80 cent en kunnen plaats nemen in het eerste klasse-rijtuig.

Onderweg passeert ons trouwens de eerder vermelde stam met de drie I10-rijtuigen.

In Ettelbruck hebben we een overstap van slechts vier minuten, maar die komt nooit in gevaar. Het is opnieuw stel 2020 dat het korte stukje (5 minuutjes) naar Diekirch aflegt, aankomst 11u48.

Aangezien er jammer genoeg geen mogelijkheid is om onze bagage achter te laten in het station zitten we om 13u12 al opnieuw op de trein naar Ettelbruck. Voor de vierde keer deze vakantie is stel 2020 van dienst.

In Ettelbruck kunnen we nog een stam uit België spotten. Deze bestaat uit vier I10 tweede klasse en 1 I6 eerste klasse. De I10-rijtuigen vormen weer de meerderheid op de lijn Luik-Luxemburg (zal ook later tijdens onze vakantie nog blijken).

Het traject Ettelbruck-Wiltz leggen we zo goed als stipt af met RB3212 die verzekerd wordt door vier dubbeldekkers, geduwd door CFL 4018. Een zeer toepasselijke locomotief want hij is voorzien van het stadsschild van de stad.

(Eerste foto's volgens normaal later vandaag.)
Fles

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Fles »

Terminus schreef: Rodange-Luxemburg

De trein naar Luxemburg vertrekt om 11u04. Maar omdat we eerst nog onze ticketjes moeten gaan halen voor de rest van de vakantie, maken we geen kans meer voor deze trein die stipt vertrekt. Dan maar de trein van 11u18, eveneens een RegionalBunn, die er wel 22 minuten langer over doet (rijdt via een andere route). CFL 4008 duwt vier dukkeldekrijtuigen richting Luxemburg waar we omstraaks 12u10 aankomen.
Je had gewoon in die trein alle kaartjes kunnen kopen die je gewild had hoor, in Luxemburg werkt dat NOG iets relaxter dan in België :)
rvdborgt
Berichten: 4675
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Fles schreef:
Terminus schreef:Rodange-Luxemburg
De trein naar Luxemburg vertrekt om 11u04. Maar omdat we eerst nog onze ticketjes moeten gaan halen voor de rest van de vakantie, maken we geen kans meer voor deze trein die stipt vertrekt. Dan maar de trein van 11u18, eveneens een RegionalBunn, die er wel 22 minuten langer over doet (rijdt via een andere route). CFL 4008 duwt vier dukkeldekrijtuigen richting Luxemburg waar we omstraaks 12u10 aankomen.
Je had gewoon in die trein alle kaartjes kunnen kopen die je gewild had hoor, in Luxemburg werkt dat NOG iets relaxter dan in België :)
Zoiets wou ik ook al zeggen. Als je uit het buitenland komt, hoef je volgens mij nooit de boordtoeslag te betalen.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

Station Luxemburg: Afbeelding De Vauban op 25-07 met een vijftal minuten vertraging: Afbeelding Opvallend: in Brussel-Noord werd de trein omgeroepen als 'Eurocity', in de Zwitserde rijtuigen zag ik koersborden waarop stond 'IC-IR' en in Luxemburg sprak men van een 'Train Express'.

De nachttrein uit het Zuiden van Frankrijk wou niet op de foto, deze TGV komende uit Parijs wel:
Afbeelding
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

26-07 WILTZ-MICHELAU
GOEBELSMUHLE-WILTZ

Vandaag trekken we vanuit onze nieuwe uitvalsbasis, Wiltz, naar het kleine Michelau. Daar start CFL-wandeling 32 (uit de CFL-uitgave "Bahn, Wandern, Radfahren"). Een wandeling van 6,7 km naar Goebelsmuhle met het nodige klim- en daalwerk, via het kasteel van Bourscheid. Dit boekje/mapje met wandelingen is trouwens een aanrader: het gaat o.a. om wandelingen van station X naar station Y via de dingen die je moet gezien hebben. Geïllustreerd, duidelijk beschreven en in drie talen: Duits, Frans en Engels.

In Wiltz maken we gebruik van RB 3236. Deze is op zijn voorziene vertrekuur (11u05) nog steeds niet aangekomen (voorziene aankomst van de heenrit: 10u57), wat weinig goeds beloofd. Enkele minuten later komt motorstel 2004 er dan toch door. Onmiddellijk keren en vertrekken zit er echter niet in: het lijkt er sterk op dat de pantograaf niet tegen de bovenleiding wil blijven. We horen heel veel lawaai en de lichten vallen steeds weer uit. Net als we denken "dit wordt niets", vertrekken we met een 13tal minuten vertraging. Daar komen er nog 3 bij wanneer we in Goebelsmuhle een andere trein moeten kruisen.

De wandeling is zeker een aanrader. Jammer genoeg begint het wel te regenen wanneer we hoogstens een halve kilometer ver zijn. Om niet meer op te houden. We arriveren dan ook drijfnat in kasteel Bourscheid.

Onderweg is het ook nog gelukt om twee "internationale" treinen Luxemburg-België te spotten. Eenmaal ging het om een CFL 30 met 3 I10-rijtuigen, eenmaal om een CFL 30 met 4 I10-rijtuigen. Zoals eerder gezegd: de I10'en zijn weer helemaal terug op deze Luxemburglijn.

Wanneer de zon zich uiteindelijk toont zijn we al bijna in Goebelsmuhle, waar we de trein naar Wiltz zullen nemen. RB3215 (16u38 - 16u57), verzekerd door motorstel 2010, brengt ons met enkele minuten vertraging (wegens het kruisen van andere treinen in vertraging?) opnieuw naar Wiltz.
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

27-07

Vandaag staat een uitstap naar Vianden op het programma. Een trein stopt er niet, vanaf Ettelbruck gaan we met de bus. En dit voor de eerste keer deze vakantie.

WILTZ-VIANDEN

We vertrekken 's morgens met de trein van 9u05 richting Ettelbruck. Deze bestaat niet uit een motorstel ( de meeste treinen in Wiltz lijken tijdens de werkweek met motorstellen verzekerd te worden), maar uit vijf Dosto-dubbeldekkers. Vooraan hangt een locomotief die opvallend veel op een Belgische loc lijkt, maar het is wel degelijk de CFL 3013. Geen rode 4000 dus, maar een Luxemburgs broertje van onze locs 13.

We zijn blijkbaar niet gehaast want we vertrekken met een minuutje of drie vertraging en komen met evenveel minuten in Ettelbruck aan (9u35 i.p.v. 9u32). Onderweg kregen we controle van een treinbegeleider in stage, in het gezelschap van zijn opleider. Het is me nog steeds niet duidelijk of de Luxemburgse treinbegeleiders ook allemaal over een controletang beschikken (ik had tot dan toe nog geen stempel verzameld op een van mijn papieren ticketjes), maar van de stagiair krijgen we alvast voor de eerste maal een CFL-controlemerk (op onze Luxemburg-card).

De kleine vertraging brengt onze aansluiting met de bus van lijn 570 alvast niet in gevaar (vertrek: 9u45). De rit van een dikke 20 minuten verloopt zoals de treinrit: met enkele minuutjes vertraging, maar geen haan die er naar kraait.

De bussen in Luxemburg doen ons overigens meer denken aan touringcars dan aan een lijnbus. De dubbele deur in het midden en de klapstoeltjes in de onmiddellijke omgeving overtuigen ons dat het toch maar een gewone bus is. Voor de rest ben ik (helaas) onvoldoende buskenner om veel interessants hierover te zeggen. Opvallend is wel dat er naast CFL-bussen ook vele privé-maatschappijen het busvervoer verzorgen, zo ook op deze lijn 570.

In Vianden maken we ten volle gebruik van de voordelen van onze Luxemburg-card: het huis van Victor Hugo, de stoeltjeslift, het cartoonmuseum en het kasteel vereren we met een bezoekje. En af en toe ook een goed terrasje natuurlijk, op deze eerste dag van onze vakantie dat de zon haar werk doet (!)

VIANDEN - WILTZ
Na een lekker avondmaal nemen we omstreeks kwart voor acht de bus richting Ettelbruck. De aankomst daar is 'zo goed als' stipt (voorziene aankomst: 20u12).

Om 20u28 is er aansluiting met de RegionalBunn richting Wiltz, die ruim op tijd het station binnen rijdt en nu wel uit een motorstel (2022) bestaat. We nemen plaats in het kleine coupeetje tweede klasse achteraan de trein (8 zitplaatsen + wat klapstoeltjes en mogelijkheden om je fiets op te hangen), zodat we een rustige terugreis hebben naar Wiltz.

(Het probleem van de luide mp3's en iPod leek me trouwens nog erger in Luxemburg dan bij ons. Maar dat is natuurlijk subjectief en op basis van momentopnames.)
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

28-07

WILTZ-ECHTERNACH

De voorlaatste dag in het Groot Hertogdom besteden we aan Echternach. Hopelijk verloopt de trein- en busreis vlotter dan de gelijknamige processie...

Net zoals gisteren moeten we met de trein naar Ettelbruck en vandaar de CFL-bus op.
De heenrit doen we, eveneens zoals gisteren, met de trein van 9u05. Net zoals gisteren 5 dosto's met een loc type 30 (opnieuw de 3013? Geen idee, aangezien we in het vierde rijtuig opstappen). Ook de kleine vertraging bij vertrek is een exacte kopie van de voorgaande dag. Die kleine vertraging wordt een vertraging van 12-13 minuten omdat we in Kautenbach de IR Liers-Luxemburg in vertraging moeten laten voorgaan. De samenstelling van deze trein is opnieuw CFL loc type 30 + 2 x I10 tweede klasse + 1x I10 eerste klasse. Net voor het binnenrijden van Ettelbruck passeert zijn 'tegenligger' richting Liers met... 4 Luxemburgse Corail-rijtuigen!

Het is net geen kwart voor tien wanneer we in Ettelbruck arriveren. De bus naar Vianden staat alvast vertrekkensklaar, maar lijkt te wachten op treinreizigers (Aribus-achtig systeem?). Maar vandaag hebben we deze bus niet nodig, maar deze naar Echternach-Gare, voorzien vertrek om 10u.

De bus komt reeds omstreeks 9u50 aangereden. Om 10u, het vertrekuur, komen nog enkele oudere reizigers 'aangelopen' voor onze bus, nadat ze eerst enkele meters verder al minutenlang staan te 'schilderen'. Ik zou er als buschauffeur niet mee kunnen lachen, maar onze chauffeur van vandaag maakt er geen probleem van. Om 10u46 bereiken we Echternach-Gare, twee minuten later dan het voorziene aankomstuur...

Echternach - Wilz
Na een leuke dag in dit stadje (abij, park, meer, Romeinse villa, toeristentreintje, ...) staan we ruim op tijd klaar om de bus van 16u46 naar Ettelbruck te nemen. Dankzij enkele laatkomende reizigers vertrekken we opnieuw met enkele minuutjes vertraging.

De CFL-bus (lijn 500) komt normaal gezien om 17u30 in Ettelbruck aan, waar we om 17u39 de IR naar Kautenbach kunnen nemen, waar dan weer onmiddellijke aansluiting is met een 'piekuurstoptrein naar Wiltz'.

Het is helaas 17u38 wanneer we aan Ettelbruck-station aankomen. Een spurtje dan maar naar het perron van onze IR (die verder rijdt naar België), maar deze is nog niet aangekomen. Ik verheug me al op de rit want als ik goed heb gerekend (4 stammen in omloop) is het de stam met de Luxemburgse Corail-rijtuigen die deze dienst zal verzekeren. Ik kijk er al naar uit om deze rijtuigen eens grondig te inspecteren.

Met zes minuten vertraging komt de trein IR 118 aangereden. CFL 3005 op kop met ... Belgische rijtuigen: 1 I6 eerste klasse + 3 I6 tweede klasse + 1 I10 tweede klasse. Jammer, maar helaas geen Luxemburgse rijtuigen (die trouwens te koop staan, dus wsl krijgen we geen kans meer om deze rijtuigen nog eens te testen). De Belgische stam is trouwens dezelfde als deze van 25-07, enkel versterkt met een I10 tweede klasse. Wij nemen plaats in een coupé in rijtuig 12643, bij een Luxemburgse schone die ons amper opmerkt omdat ze zich verdiept in een of ander literair meesterwerk.

Onze IR moet normaal aankomen in Kautenbach om 17u52. De RegionalExpress 3367 naar Wiltz vertrekt dan om 17u54. Maar nu onze IR 118 met zes minuten vertraging rijdt, vragen we ons af of we ons zorgen moeten maken. Ik vermoed van niet, aangezien het me logisch lijkt dat de RE 3367 vooral gevuld zal zijn met reizigers die van de IR uit Luxemburg komen...

Dat blijkt ook het geval te zijn. De CFL 2017 wacht wel degelijk op de IR met vertraging. Een snelle blik in de trein doet me vermoeden dat de trein anders zonder reizigers zou gereden hebben.

Het traject Kautenbach-Wiltz is enkelspoor. Normaal gezien komt de trein waarin we ons bevinden in Wiltz aan om 18u05. Dan kan in station Wiltz de normale RB naar Luxemburg vertrekken. Door onze vertraging (wegens de aansluiting) lappen we de RB ook meteen enkele minuten aan zijn broek.

Aangezien de RB naar Luxemburg (zoals voorzien) perronspoor 1 bezet, komen we voor de eerste keer aan op het korte perronspoor 2 (zie foto). Moe, maar voldaan, gaan we verder ter plaatse genieten van onze laatste avond in Wiltz.

De RegionalExpress (in dit geval: een soort piekuurtreintje) komt aan op spoor 2. In de verte zie je de RegionalBunn (de stoptrein die elk uur rijdt) met zijn dubbeldekrijtuigen vertrekken richting Luxemburg:
Afbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door bobke »

Zie ik nu niet goed of wel, maar het lijkt net dat die perrons enorm laag zijn?
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rondreis Luxemburg

Bericht door Terminus »

bobke schreef:Zie ik nu niet goed of wel, maar het lijkt net dat die perrons enorm laag zijn?
Klopt. Op de perrons van station Luxemburg na, hebben we volgens mij enkel lage perrons gezien.
Plaats reactie