Wat bij een faillisement van de NMBS?
Wat bij een faillisement van de NMBS?
Stel dat de NMBS failliet zou gaan, wat zou er gebeuren?
Zou dat betekenen dat er geen treinen meer zouden rijden?
Indien dat zo zou zijn, dan zou dat een regelrechte ramp zijn, er zou een enorme chaos zijn
Er zouden vele mensen ontslagen worden, in de eerste plaats de NMBS-personeelsleden, maar
ook vele pendelaars die geen auto hebben zouden niet meer op het werk geraken zodat ze
noodgedwongen ontslag moeten nemen met als gevolg een enorme werkloosheid
Kortom heel het land zou ondergedompeld zijn in een enorme chaos
Zou dat betekenen dat er geen treinen meer zouden rijden?
Indien dat zo zou zijn, dan zou dat een regelrechte ramp zijn, er zou een enorme chaos zijn
Er zouden vele mensen ontslagen worden, in de eerste plaats de NMBS-personeelsleden, maar
ook vele pendelaars die geen auto hebben zouden niet meer op het werk geraken zodat ze
noodgedwongen ontslag moeten nemen met als gevolg een enorme werkloosheid
Kortom heel het land zou ondergedompeld zijn in een enorme chaos
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
NMBS is volgens alle boekhoudkundige logica al jaren failliet dus ze kunnen het niet meer gaan....apestaart schreef:Stel dat de NMBS failliet zou gaan, wat zou er gebeuren?
Zou dat betekenen dat er geen treinen meer zouden rijden?
Indien dat zo zou zijn, dan zou dat een regelrechte ramp zijn, er zou een enorme chaos zijn
Er zouden vele mensen ontslagen worden, in de eerste plaats de NMBS-personeelsleden, maar
ook vele pendelaars die geen auto hebben zouden niet meer op het werk geraken zodat ze
noodgedwongen ontslag moeten nemen met als gevolg een enorme werkloosheid
Kortom heel het land zou ondergedompeld zijn in een enorme chaos
Daarom hoeven ze ook niet echt te besparen...alles show.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Voer voor een nieuwe rampenfilm?apestaart schreef:Stel dat de NMBS failliet zou gaan, wat zou er gebeuren?
Zou dat betekenen dat er geen treinen meer zouden rijden?
Indien dat zo zou zijn, dan zou dat een regelrechte ramp zijn, er zou een enorme chaos zijn
Er zouden vele mensen ontslagen worden, in de eerste plaats de NMBS-personeelsleden, maar
ook vele pendelaars die geen auto hebben zouden niet meer op het werk geraken zodat ze
noodgedwongen ontslag moeten nemen met als gevolg een enorme werkloosheid
Kortom heel het land zou ondergedompeld zijn in een enorme chaos

Soit, de regering laat de NMBS niet zomaar failliet gaan,dit zou politieke zelfmoord zijn.
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Ja en nee... Als we met z'n allen het verschil moeten bijpassen net op het moment dat de belastingsbrief binnenkomt, dan staat dat dan ook weer electoraal goed als je als politieker tegen dergelijke verkwisting in wil gaan...dcr schreef:Soit, de regering laat de NMBS niet zomaar failliet gaan,dit zou politieke zelfmoord zijn.

True, lui overheidsvolk binnen en buiten de NMBS zal wel tegen je stemmen, maar ik denk niet dat een gemiddelde liberaal solliciteert voor dergelijke stemmen...
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Tot 2016 kan de NMBS niet echt verdwijnen.
Maar als de liberalisering in zicht komt word dat helaas iets gevaarlijker.
Meer dan afwachten kunnen we niet doen.
Greetz 2302.
Maar als de liberalisering in zicht komt word dat helaas iets gevaarlijker.
Meer dan afwachten kunnen we niet doen.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Infrabel zal altijd "staat "blijven, misschien geregionaliseerd zoals het wegennet, dus allemaal snel naar Infrabel.HLE 2302 schreef:Tot 2016 kan de NMBS niet echt verdwijnen.
Maar als de liberalisering in zicht komt word dat helaas iets gevaarlijker.
.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Er mag 'bij ons' ook nog wel wat volk verdwijnen, hoor. Administratie is een noodzakelijk kwaad, maar het is aan de IJzeren Weg tot kunstvorm verheven.
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Een faillissement betekent niet dat er geen treinen meer zouden rijden. Ook in de privé gebeurt het dat een bedrijf dat failliet is desondanks gewoon doordraait. Tenzij de vakbonden dat beletten, natuurlijk, maar dat is een andere diskussie.apestaart schreef:Stel dat de NMBS failliet zou gaan, wat zou er gebeuren?
Zou dat betekenen dat er geen treinen meer zouden rijden?
Om even een paar voorbeelden te geven:
- In 1970 ging in de VS de "Penn Central" failliet. Dit is wat in de VS tot de oprichting van Amtrak geleid heeft. Penn Central bleef echter nog tot 1976 rijden...
- In Zwitserland ging in 2003 de MittelThurgaubahn failliet. De activa en het personeel werden grotendeels door de SBB overgenomen, die hiervoor een dochterbedrijf oprichtte. op geen enkel moment hielden de treinen op met rijden overigens.
- in het VK ging in 2006 "Sea Containers" failliet, het moederbedrijf van de "Great North Easter Railway". GNER bleef wel rijden, onder een speciaal "management contract" met de overheid. Daarna ging de franchise naar National Express. "National Express East Coast" raakte dan vervolgens ook in de problemen, en sinds november vorig jaar wordt de lijn weer (indirect) door de overheid uitgebaat. Het is de bedoeling dat de lijn weer geprivatiseerd wordt.
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Wat bij een faillisement bij de NMBS? Dan blijven er treinen rijden, maar niet meer van de NMBS. Ik heb een heel sterk voorgevoel dat - als er zoiets zou gebeuren - er uit de buurlanden (of misschien zelfs uit eigen land) wel iemand klaar staat om met treintjes te bollen over de Belgische sporen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Penn central - Amtrak is hierbij wel een slecht voorbeeld:
Men heeft Amtrak opgericht met als doel dat het snel zou verdwijnen, helaas voor de politici,
was deze vorm van vervoer toch iets populairder dan gedacht.
Treinvervoer (passengers) in de VS is momenteel heel minimalistisch,
denk in Belgie dat alleen de assen Oostende - Luik, en Antwerpen-Charleroi zouden overblijven...
Wie zou in Belgie de NMBS-lijnen overnemen? De Lijn?
Men heeft Amtrak opgericht met als doel dat het snel zou verdwijnen, helaas voor de politici,
was deze vorm van vervoer toch iets populairder dan gedacht.
Treinvervoer (passengers) in de VS is momenteel heel minimalistisch,
denk in Belgie dat alleen de assen Oostende - Luik, en Antwerpen-Charleroi zouden overblijven...
Wie zou in Belgie de NMBS-lijnen overnemen? De Lijn?
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Dat zou wel sterk zijn, kostendekking van de lijn is 15-18 % ??? kostendekking NMBS 23-28 % ???dcr schreef:
Wie zou in Belgie de NMBS-lijnen overnemen? De Lijn?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Het is een stuk complexer natuurlijk. Pen Central is onder andere failliet gegaan omdat het van de overheid geen verlieslatende treinen mocht schrappen. Zodra Amtrak reed was het eerste wat Amtrak deed juist die treinen schrappen die Penn Central eigenlijk zelf al had willen stilleggen... Ik ken het hele verhaal best goed (bezit een aantal goede boeken die het in detail uit de doeken doen). In een twee drie is dat niet gezegd...dcr schreef:Penn central - Amtrak is hierbij wel een slecht voorbeeld:
Men heeft Amtrak opgericht met als doel dat het snel zou verdwijnen, helaas voor de politici,
was deze vorm van vervoer toch iets populairder dan gedacht.
Mogelijks de Lijn. Of iemand anders. Of de Lijn verpacht ze.Treinvervoer (passengers) in de VS is momenteel heel minimalistisch,
denk in Belgie dat alleen de assen Oostende - Luik, en Antwerpen-Charleroi zouden overblijven...
Wie zou in Belgie de NMBS-lijnen overnemen? De Lijn?
Zelf denk ik dat het best mogelijk moet zijn om het kern IC net winstgevend uit te baten. De rest gaat dan naar de gewesten die kunnen beslissen wat er mee gebeurt.
Een beetje zoals het nu in Zwitserland is. In dat land zijn de bevoegdheden voor het OV ook over verschillende niveaus verspreid, dus de manier waarop men het daar opgelost heeft kan naar mijn mening best België tot inspiratie dienen.
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Mocht de NMBS failliet gaan, dan verwacht ik eigenlijk dat NS en SNCF de boel overnemen. Dit zal wel de nodige hervormingen met zich meebrengen, waaronder minder vakbondsinvloeden.
Ik verwacht niet dat de treinen zullen stoppen met rijden, NMBS is van strategisch belang voor de Belgische mobiliteit.
Ik verwacht niet dat de treinen zullen stoppen met rijden, NMBS is van strategisch belang voor de Belgische mobiliteit.
Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Als de nmbs failliet gaat gaan de vakbonden staken, dus rijdt er sowieso niets 

Re: Wat bij een faillisement van de NMBS?
Minder vakbondsinvloed bij de SNCF ? Denk het niet.AlexNL schreef:Mocht de NMBS failliet gaan, dan verwacht ik eigenlijk dat NS en SNCF de boel overnemen. Dit zal wel de nodige hervormingen met zich meebrengen, waaronder minder vakbondsinvloeden.
Groeten,