Ik ben een regelmatige reiziger op de Beneluxtrein (1 tot 2 keer per week), en wetend dat ie waarschijnlijk wordt afgeschaft als de Fyra/V250 er is, vroeg ik mij af:
Zou het aantrekkelijk zijn voor een commercieel bedrijf de Beneluxtrein route uit te baten, wanneer de NS en NMBS hem hebben afgeschaft?
Er lijken mij wel een aantal pro's te zijn:
- Het is een van de drukste lijnen in de Benelux,
- Hij is al goed ingeburgerd na meer dan 50 jaar, en als je de invoer goed kan timen kan je heleboel klanten overnemen.
- 1 operator ipv 2 die moeten samenwerken, dus minder administratiekosten
- Het is de enigste internationale route in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht (als ik goed heb)
- Goedkoper dan Fyra en Thalys (?)
Welke wagons en locomotieven zijn er nu op de commerciele markt die de Beneluxroute kunnen rijden?
Misschien kan de route nog wat efficienter of korter maar met meer stopplaatsen:
Brussel Noord-Mechelen-A'pen Berchem-A'pen Centraal-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam CS
Brussel Zuid kan er wel uit omdat je toch genoeg verbindingen hebt tussen Brussel Zuid, Centraal en Noord.
Welke stations zouden er nog bijkunnen (Belgie en Nederland?)
Korter en meer stopplaatsen zorgen ervoor dat het aantal vertragingen kan verminderd worden, die de huidige Beneluxtrein zo plagen. (Zijn er nog andere oplossingen voor de vertragingen?)
De stoelindeling kan misschien ook beter, een gedeelte zonder stoelen als staanplaasten, ruimte voor bagage en fietsen, kleinere (klap)zeteltjes dus minder comfort maar meer zitplaatsen.
Welke problemen zou je tegenkomen als je de Beneluxtrein samen met de Fyra wil laten rijden?
Ik ben nog nieuw hier, dus ik ken nog niet zoveel van treinen als de meeste hier en ik kan misschien al domme dingen hebben geschreven enzo, maar ik ben hier om te leren

Hopelijk wordt dit een leuke topic