Pagina 1 van 4

Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 15:43
door Dieselfreak
Toen ik op nieuwjaarsdag in Amsterdam de Benelux nam bestond die niet uit de gebruikelijke rijtuigen, maar uit I6-en. Gisteren ben ik naar Kalmthout geweest, daar heb ik bijna een uur op het perron gestaan en diverse treinen zien passeren. Waaronder ook een met I6-en die in de richting van Nederland reed en niet stopte in het station, ik neem dus aan dat het de Benelux was:
Afbeelding Later kwam er nog een Beneluxtrein uit de andere richting, die uit de gebruikelijke rijtuigen bestond.

Is het nieuw dat er voor de trein Brussel-Amsterdam I6-rijtuigen worden gebruikt? En wat is de reden hiervoor?

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 16:04
door AlexNL
NS Hispeed heeft voor de Fyra-dienst een aantal ICRm-Prio-rijtuigen nodig, dezelfde als die op de Benelux rijden. Deze zijn o.a. voorzien van een bioreactor en de 'juiste' livrei. Omdat er dan niet genoeg treinstellen overbleven om de Benelux uit te kunnen voeren, heeft men de NMBS gevraagd om een stam te voorzien van I6/I10-rijtuigen.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 16:23
door Dieselfreak
Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 16:30
door rvdborgt
AlexNL schreef:NS Hispeed heeft voor de Fyra-dienst een aantal ICRm-Prio-rijtuigen nodig, dezelfde als die op de Benelux rijden. Deze zijn o.a. voorzien van een bioreactor en de 'juiste' livrei. Omdat er dan niet genoeg treinstellen overbleven om de Benelux uit te kunnen voeren, heeft men de NMBS gevraagd om een stam te voorzien van I6/I10-rijtuigen.
Dat is maar de helft van het verhaal: er waren alleen maar te weinig rijtuigen omdat er sinds september ook in Brussel lang gekeerd wordt en waarvoor dus een extra stam voor de Benelux nodig is.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 17:18
door overweg13
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 19:11
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen.
:?: :?

Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 19:16
door Steven
overweg13 schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
zowel in eerste als in tweede klasse hebben de i6 rijtuigen per compartiment maar zes zitplaatsen.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 20:09
door treinbruno
De 1e classe I6 is wel wat ruimer, in 1e classe zijn er 10 compartimenten van 6, in 2e classe zijn er 11 compartimenten van 6

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 jan 2010, 21:48
door overweg13
Steven schreef:
overweg13 schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
zowel in eerste als in tweede klasse hebben de i6 rijtuigen per compartiment maar zes zitplaatsen.
Klopt. Sorry! Het verschil zit in het aantal coupés, en dus in de beenruimte.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 00:29
door dentheo
Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen.
:?: :?

Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
Meestal één, alhoewel er is ooit naar het schijnt met twee gereden, ergens in de sneeuwproblemen weken.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 00:31
door Steven
Die trein bestaande uit I6 en I10 doet normaal 2x/dag heen en terug Brussel Amsterdam.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 04:26
door AlexNL
Ik heb 'm wel eens gehad, maar ik zit toch liever in ICRm. Want dan zit je tenminste niet tegenover elkaar, en je kunt de armleuning wegdoen. :D

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 09:30
door rvdborgt
Dieselfreak schreef:Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
2 van de 17 treinparen. Vanaf april waarschijnlijk 2 van de 16 treinparen.

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 10:11
door Steven
AlexNL schreef:Ik heb 'm wel eens gehad, maar ik zit toch liever in ICRm. Want dan zit je tenminste niet tegenover elkaar, en je kunt de armleuning wegdoen. :D
Je kan op de Belgische rijtuigen ook de armleuningen wegdoen maar niet op allemaal natuurlijk, op de i10 niet maar in de i6 wel.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:02
door dentheo
rvdborgt schreef:
Dieselfreak schreef:Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
2 van de 17 treinparen. Vanaf april waarschijnlijk 2 van de 16 treinparen.

Groetjes,
Rian
Hé, valt er een treinpaar weg ?