De 2 meest gebruikte types van HST's in China zijn de ICE 3 (type Valero Spanje) & de Shinkhansen (Hitachi-Japan)
Beide fabrikanten hebben de eerste stellen gemaakt in hun eigen fabrieken in Duidsland & Japan.
De rest zijn in China onder licentie gemaakt. De Aziaten zitten dichter bij ons dan verwacht.
De Jappen rijden zelfs al sinds 1964 comerciëel aan hoge snelheid. 1 van die motorrijtuigen is te bezichten in het gratis toegankelijke Nationaal Spoorwegmuseum te York in het VK.
Sedert de nieuwe dienstregeling 13 december ll, verbinden de Hitachi 'Javalin - Class 395' Kent met Londen.
Zo worden 21 steden sneller met elkaar verbonden.
Een eerste lijn vertrekt vanuit Ramsgate, via Margate, Faversham, Rochester, Ebsfleet naar Londen.
Een andere rijdt via Canterburry & Ashford
(& koppelt daar met het treingedeelte uit Dover, Folkstone), Ebsfleet, eveneens naar Londen
Zie elders op dit forum
www.hitachi-rail.com &
www.southeasternrailway.co.uk