Pakistan has begun its first international freight train service from Islamabad to Istanbul. The 6,500km (4,040 mile) trial service via the Iranian capital, Tehran, is a pilot project of the regional Economic Co-operation Organisation. Officials expect it to boost Pakistan's trade with Turkey and Iran - currently estimated at $1bn - by as much as 50%. There are also hopes the route will eventually provide a link to Europe and Central Asia, and carry passengers.
Bron en meer
Er is een spoorverbinding Islamabad - Teheran - Istanbul (6.500 km) geopend. De verwachting is dat de internationale handel van Pakistan met Iran en Turkije (momenteel ca. 1 miljard dollar) met ongeveer de helft zal groeien. Er is ook hoop dat de lijn doorgetrokken kan worden naar Europa en Centraal-Azië, en dat er reizigersverkeer op zal kunnen gaan plaatsvinden.
treinbruno schreef:Zou zalig zijn een koersrijtuig islammabad-Istanbul, en als de tunnel open is misschien nog verder
Blijft nog enkel een klein detail: het verschil in spoorbreedte tussen Iran (1435 mm) en Pakistan (1600 mm). Het zal dus we overstappen worden.
'k wil niet muggeziften, maar het is 1676mmm (net als in India). Ik meen echter dat men de verbinding met Iran wel geheel op standaard spoorbreedte wil brengen.
treinbruno schreef:Zou zalig zijn een koersrijtuig islammabad-Istanbul, en als de tunnel open is misschien nog verder
Blijft nog enkel een klein detail: het verschil in spoorbreedte tussen Iran (1435 mm) en Pakistan (1600 mm). Het zal dus we overstappen worden.
Nog nooit van een omspoorinstallatie of de bogies verwisselen gehoord ?
Pakistan wil op de lange termijn een rol spelen in het spoorverkeer tussen China en het Midden - Oosten en Europa. Vandaar dat een verbinding met China geplant is. Daar China ook op normaalspoor rijd wil men op termijn de vebinding met Iran ook op normaalspoor brengen. Maar dat is allemaal toekomstmuziek.
Hoe dan ook, 1676 mm en 1435 liggen ver genoeg uit elkaar dat gemengd spoor ook mogelijk is.
In Spanje heeft één of andere firma een systeem ontwikkeld dat al rijdend van spoorbreedte kan wisselen. Die verschillende spoorbreedten zijn in de 21e eeuw dus niet echt een probleem meer.
Hogersluys schreef:In Spanje heeft één of andere firma een systeem ontwikkeld dat al rijdend van spoorbreedte kan wisselen. Die verschillende spoorbreedten zijn in de 21e eeuw dus niet echt een probleem meer.
Toch plant ook spanje een 3de rail op enkele belangrijke assen Dat systeem van spoorbreedte wisselen is enkel handig op passagierstreinen (en zelfs daar is het maar een overgangsfase). De goederentreinen worden nog steeds overgeladen tot er 3de rails liggen in spanje
Hogersluys schreef:In Spanje heeft één of andere firma een systeem ontwikkeld dat al rijdend van spoorbreedte kan wisselen. Die verschillende spoorbreedten zijn in de 21e eeuw dus niet echt een probleem meer.
Toch plant ook spanje een 3de rail op enkele belangrijke assen Dat systeem van spoorbreedte wisselen is enkel handig op passagierstreinen (en zelfs daar is het maar een overgangsfase). De goederentreinen worden nog steeds overgeladen tot er 3de rails liggen in spanje
Ook bij goederentreinen wordt er ook omgespoort, meestal door het uitwisselen van assen. Niet alles laat zich immers makkelijk overladen.
Transfesa is een bedrijf dat zich hier mee bezig houd. Die hebben in Cerbère een grote installatie waar bij goederenwagons de assen uitgewisseld worden.
ook de moeite om eens te zien in port bo
als je het vraagt aan de stationschef als je daar op de talgo zit mag je in het saske waar de spoor verbreding /verkleining plaats vindt eens uitstappen om te kijken hoe dit in zijn werk gaat met die bougie's
vriendelijke mensen trouwens daar