Pagina 1 van 2

interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:09
door treinbruno
(ik was het reisverslag eigelijk kwijt, maar heb het blijkbaar toch opgeslaan op mijn computer, dit is dus van vorige zomer in augustus :P
fotos in het begin van mijn verslag zijn wel weg...)

ik wou al langer eens een berghuttentocht doen, eerst kwam ik op het idee naar Zwitserland te gaan, maar net voor mijn moeder allemaal boeken over zwitserland ging kopen kwam ik plots op het idee naar NOORWEGEN te gaan op berghuttentocht :D
mijn moeder vond het ook niet mis :)
na wat met mijn moeder overlegt te hebben, en haar de interrailkaart uitgelegt te hebben gingen we deze zomer op reis met de trein naar daar :D

dit wouden we doen: lokeren-amsterdam-kopenhagen-stockholm-narvik (noordelijkste station)-bus naar bodoe-trondheim-oslo-kopenhagen-hamburg-hannover-parijs > in brussel springt mijn moeder er uit, maar ik wil nog doorreizen naar parijs.
bij de reserveringen waren alle treinen nog vrij. we moesten wel op trondheim-oslo een zitplaats nemen (nachttrein) omdat de couchettes al vol waren :evil:



woensdagmiddag 30/07 begon de reis, om 13:09
we zouden een kaartje kopen naar amsterdam om een interraildag uit te sparen.
goed op tijd waren we op het station lokeren, en maar goed ook :)
de loketbediende wist niet hoe hij een kaartje voor een jongere uit de printer moest krijgen, hij haalde er wat boekjes bij, maar er kwam altijd een error op.
na een tijdje lukte het hem dan toch.
net op tijd konden we de trein naar antwerpen nemen. we werden hier niet gecontroleerd :D
in antwerpen nog even wat belwaarde bijgetankt, en wat frisdrank gekocht.
daarna namen we de trein naar amsterdam, voor een keer was die niet in vertraging :shock:
tot rotterdam werden we nog niet gecontroleerd, toen ik plots op het idee kwam om uit te stappen, en een gewoon kaartje naar amsterdam te kopen, want ik moet lokeren-amsterdam volgende week nog eens doen, maar dan neem ik de nachttrein naar basel.

in rotterdam stond er een traxx met beneluxtrein stil :D

na even nog een zak chips in de albert heijn te kopen gingen we dan met een gewone trein naar amsterdam,
het waren 2 IRM's :twisted:
in amsterdam aangekomen stond er al een nachttrein naar wenen en milaan klaar, maar die moesten wij niet nemen.
er hing wel een speciale CityNightLine loc voor :)

na nog wat bij de smullers gegeten te hebben, en wat op de NS site zitten in de verkoopterminal was onze trein naar kopenhagen aangekondigt met een vertraging naar moskou op een treinaanwijzer, maar op de andere zonder vertraging (uiteindelijk bleek hij optijd te vertrekken, wel gevaarlijk als je dan denkt dat je trein 50 min te laat is :shock: )
de trein bestond uit een hele bonte samenstelling van 15 rijtuigen :D :D :D

de twee stroomafnermers stonden trouwens heel de reis op, onderweg werd ik wel bijna onthoofd door een sprinter door mijn hoofd door het raam te steken :o :mrgreen:

na een uurtje kwamen we dan aan in Emmerich, hier was er een locwissel
er was even een parallel tussen de DB en de NS loc :D

na Emmerich gingen we het saaiere traject in duitsland doen, tot keulen bleef ik nog wakker maar erna ging ik slapen :)
de slaapwagens waren nogal hard, maar toch kon ik slapen.
s'morgens werd ik even om 4u wakker, we stonden dan in Hamburg hbf
erna ging ik weer wat slapen; er werd nochtans gezegt dat iedereen om 8u gewekt zou worden, maar ik werd niet wakker :)
uiteindelijk werd ik om 8:30 wakker, we reden dan net over zo'n superlange brug over de oostzee.
eerst een brug, die daarna in een lange tunnel overing tot we weer op het vasteland kwamen.
erna nog een uurtje rijden tot kopenhagen.
het viel mij ook op dat er een deel aan de trein hing dat er ook onderweg is bijgekomen :D , later bleek dit uit munchen te komen, hier zaten er ook CNL
kopenhagen is een zeer leuke stad, met ook wel rare fietsen enz... :D
en op elke straathoek heb je wel een hamburgerkraam 8)
het viel mij wel op dat de winkels erg duur waren :(
erna nog wat zweedse kronen gewisselt.

we moesten de trein naar stockholm nemen, de X2000 hogesnelheidstrein.

het was een erg leuke trein en de bar is gewoon zelfbediening :D
eerst reden we over nog zo'n lange brug, een dubbeldeksbrug:
de treinen rijden onderaan, de auto's bovenaan :mrgreen:
ik zag ook dat er wifi in de trein hangt, even een kaartje van een uur gekocht, en wat mailtjes verstuurt.
nadat het uur voorbij was kon ik niet meer op het internet surfen, maar MSN Messenger bleef wel gewoon aanstaan en ik kon verderchatten :o :D :lol:

het voelde wel erg alsof de trein zweefde, daarom dat er kotszakjes in de trein hangen, maar dat is door de kantelbak denk ik :mrgreen:

na 5 uur kwamen we dan in stockholm aan, door vertraging hadden we nog maar 20 minuten overstaptijd op de nachttrein :twisted:
in stockholm aangekomen
ik mocht nog even een foto van de cabine maken

we moesten een hele weg door het station lopen om op het spoor van de nachttrein naar narvik te komen :|
onderweg nog even een broodje gekocht.
het broodje koste 53 SEK (ongeveer 6€) en dat voor gewoon een belegd broodje :o :o :twisted:
en 2 croissant 34 SEK (ongeveer €4) echt DUUR

bij de nachttrein bleek dat we een van de voorste rijtuigen hadden :x we moesten dus de afstand van 14 rijtuigen op 5 minuten lopen :roll:
maar we hebben hem gehaald :D
hij bestond uit oude en gemoderniseerde rijtuigen, wij zaten in een gemorderniseerd :D .
de bar was zeer sfeervol ingericht met stalampen bijvoorbeeld :lol:
in gavle passeerden we ook nog bij een spoorwegmuseum
s'avonds om 23u gaan slapen, deze trein lag veel beter als die van de duits :D
s'morgens werd ik in Boden even wakker toen het deel naar Lulea ontkoppeld
maar erna weer kunnen slapen tot Kiruna.
dit is een grote stad die dagelijks door 4 treinen bedient word :mrgreen:
er staan wel zeer veel treinen met kolen uit de mijnen.
ook nog van een paar zweden gehoord dat de mijn ONDER de stad ligt :shock: :shock: :D
wat treintjes en landschapfotos onderweg op de lijn:
het typische zweedse landschap in het noorden
hoe verder we gingen, hoe mooier het werd, er kwamen grotere meren en hogere bergen, en na een tijdje zagen we zelfs sneeuw :D

er kwamen ook alsmaar meer van die sneeuwtunnels, de spoorweg is dan overdekt zodat er in de winter geen sneeuwoverlast is :mrgreen:
sneeuwtunnel: Afbeelding we waren nog maar net de grens over met noorwegen en het landschap veranderde compleet, 1000x mooier.
totnu toe is dit een de mooiste spoorwegen ter wereld die ik ooit heb afgelegd, samen met le train jaune, en de brennerlijn

om 14u kwamen we met een vertraging van 30 min in NARVIK aan.
het station, en een steen van ooit de noordelijkste spoorlijn van europa ligt hier (van 1903 tot de spoorlijn naar murmansk en nikel klaar was) Afbeelding nog onze trein wat gespot, de locomotief had een ACEC panto én een faively panto :o :shock:
de bestuurder zette de trein wat meer in de zon waardoor ik een mooiere foto kon maken :D Afbeelding wat ik ook nog zag in het station was een hele uitleg over wat locomotieven die met de kolen rijden.

en buiten zag ik een locomotief staan met maarliefst 32 wielen :shock: :shock: :shock:
dat zal wel nodig zijn om zo'n superlange treinen op de berg te krijgen :P
later meer fotos hierover.

erna gingen we opzoek naar een slaapplaats, op voorhand niets geplant :oops: :P
wat verder kwamen we nog een redelijk goedkoop hotelletje tegen :D
hier dan maar 3 nachtjes gereserveerd.
later bleek ook dat ontbijt en internet inbregrepen zat :D Afbeelding na onze bagage achtergelaten te hebben zag ik een stoeltjeslift en die wou ik wel eens nemen :D
we zijn er ook heen geweest en hebben een kaartje gekocht. de stoeltjeslift draait tot 1u s'nachts, want donker wordt het hier toch niet :P
later zag ik ook nog dat het eigelijk een skilift was die ook in de zomer draaide :D Afbeelding hier nog zo'n baantje, waarmee er montainbikers naar beneden gaan :? Afbeelding boven was het uitzicht SUPERMOOI:
wat landschapsfotos richting alle hoeken 8)
het water dat je ziet is een fjord. Afbeelding boven in het restaurant ook nog een pak friet bestelt :P maar je krijgt zo'n bord met een soort gekrulde frieten in :mrgreen: maar wel zeer lekker :D
na twee uurtjes boven te kijken weer de lift naar beneden genomen.
en weer naar het hotel.

daar wachtte ik op de middernachtzon, om 2u snachts is het daar gewoon licht .

een dag later gingen we eens rond narvik gaan kijken.
we zijn nog even naar een winkelcentrum (ze kennen dat daar zelfs :D ) geweest, en daar heb ik een noorse vlag gekocht :D
ik wou ook de luchthaven van de stad nog eens zien :)
dit stelt het voor: Afbeelding Afbeelding elke dag vertrekken hier nog minder als 5 passagiersvliegtuigen ofzo :D
aan de luchthaven ligt het koper voor het rapen :P Afbeelding daarna nog even aan de andere kant van de stad gaan zien, daar is het uitzicht zo: Afbeelding de volgende ochtend werdt er kaviaar bij het ontbijt geserveerd :roll: dit moet een dure vergissing zijn :D , maar ik lust het toch niet graag Afbeelding later die dag hebben ook nog een wandeling gedaan op het pad naast de spoorweg,
want om de spoorweg aan te leggen moest er een weg voor de werkmannen zijn :D
eerst gingen we met de trein naar bjornfjell, een grensstation met zweden. Afbeelding Afbeelding zo een typisch noors stationsgebouw :D
in dat gebouw hangt er gewoon een duur plasmascherm, onbeschermt, er is een loket, maar daar zit (gelukkig) niemand.
en er zijn ook nog superpropere toiletten, de noorse bevoling is echt braaf.
overwegen kennen ze niet, want je mag zomaar de sporen oversteken :P
het enige wat er staat is: leg uw oor op de rails, als u het hoort ruisen is er een trein op komst.
omdat de wandeling voor een groot stuk naast de spoorweg is kon ik nog wat zware ertstreinen spotten: Afbeelding Afbeelding sterkste loc te wereld :D Afbeelding Afbeelding ze hebben ook een andere koppeling, die ertswaggons.
tijdens de wandeling: Afbeelding Afbeelding Afbeelding na een halve dag wandelen in katterat aangekomen,
hier zelfde verhaal, peperduur LCD scherm, proper station, propere WC.
hier op onze trein wachten, door dat LCD scherm kon ik weten dat de trein 25 min vertraging had :)
uiteindelijk kwam hij dan: Afbeelding in narvik: Afbeelding normaal wou ik de nachttrein uit malmö nog spotten, maar van een spoorwegmedewerker hoorde ik dat die door een bus vervangen was :twisted:
nog een ertstrein in narvik: Afbeelding het was allesinds een zeer leuke wandeling in een zeer leuke streek, na elke hoek veranderd het uitzicht weer :O

dat was de laatste dag in narvik.
de volgende morgen namen we de bus naar Bodo
s'morgens vroeg opstaan en ontbijten, om 7u is de bus
om 6u30 vertrokken richting busstation waar we een kwartier voor het vertrek aankwamen.
we kochten een buskaaartje, de buschauffeur vroeg spontaan of we een interrail of scanrail hadden.
we kregen 50% korting :D, dat wist ik zelfs niet :P
een beetje verder ging de bus ook nog op de boot voor een half uurtje omdat de fjord te breed was :D Afbeelding Afbeelding Afbeelding een noors verkeersbord
rond de middag kwamen we aan het station van fauske, hier gingen de meeste die de trein moesten nemen uitstappen, maar wij gingen eerst nog naar bodoe.
om 13u kwamen we dan eindelijk aan in bodoe :D

het busstation is naast de haven, er vertrekken wel veel leuke boten naar allerlei bestemmingen, maar DUUR :@
we gingen op zoek naar een plaats om te slapen, alles zat vol, zelfs de duurste hotels :S.
nadat ik in het station gezien heb dat er trillende TALENT'S :O naar trondheim reden als dagtrein had ik geen zin om er 10u in te zitten :S Afbeelding en mijn mama was het gelukkig ook al beu om te zoeken naar slaapplaatsen hebben we de nachttrein genomen. Afbeelding de trein met leuke dieselloc Afbeelding slaapwagen Afbeelding onze zitwagen Afbeelding interrieur van een coupé, maar wij hadden gelukkig een open zaal, de stoelen zijn daar veel beter.
het loket was al gesloten, dus we moesten hopen dat er nog plaats was.
we wouden eerst in een couchette slapen maar noorse nachttreinen hebben geen couchettes :@ ; alleen slaapplaatsen en zitplaatsen.
we wouden eerst een slaapplaats nemen maar die zaten allemaal vol.
dan maar een zitplaats, gelukkig kregen we een NSB slaappakket met: slaapmasker, oordopjes, opblaasbaar kussen en deken.
we vertrokken om 21:10 in bodoe.
de trein: Afbeelding Afbeelding nog eens de middernachtzon.
toch heb ik die nacht niet zo goed kunnen slapen.
de volgende ochtend om 7:40 kwamen we dan aan in trondheim.
nog een foto van de trein: Afbeelding omdat we allebei te moe waren hadden we geen zin om de stad te bezoeken en hebben we maar direct de trein naar oslo genomen.
weer begonnen aan een reis van 7 uur :P
het waren nieuwe rijtuigen, met ook een kinderspeelhoekje :P
jammer zat de NSB comfort al vol, want we wouden nog wat slapen. Afbeelding trein naar trondheim, de loc lijkt veel op de RE460 van de SBB-CFF-FFS. Afbeelding noorse hogesnelheidstrein naar trondheim in oslo Afbeelding om 15u kwamen we eindelijk aan in oslo.
ik wou de lijn naar bergen eens doen.
we zijn dan eerst de nachttrein gaan reserveren en hebben dit keer een slaapwagen genomen :D

in oslo hebben we eerst de hogesnelheidstrein naar de luchthaven eens genomen. die is toch 20 min onderweg, want het is een traject van 60km
de flytoget: Afbeelding in oslo luchthaven aangekomen wouden we wat eten maar er was niet veel te eten of het was zeeer duur.
dan maar teruggekeerd met een gewone trein. Afbeelding Afbeelding er passeerde nog zo'n leuke werktrein.
(filmpje hiervan ook op mijn youtube account)
in oslo hebben we dan maar gaan eten, we hebben nog eens in zo'n megagroot winkelcentrum gekeken, en met de lift naar de hoogste toren van noorwegen gegaan :D Afbeelding Afbeelding Afbeelding we zagen hier de avond vallen
je kunt daar het station ook goed zien :P
daar zijn we maar gebleven tot ik zag dat de nachttrein was aangekomen :P

erna zijn we weer naar beneden gegaan richting station.
om 23:10 vertrok de nachttrein.
onze slaapplaats was nog op slot dus ik moest eerst de sleutelkaart gaan halen bij de conducteur, maar daar stond er een lange wachtrij :@
uiteindelijk had ik toch 2 kaarten gekregen en konden we in onze couchette :D
we hadden een rolstoelcouchette, dus extra veel ruimte :D
we zijn maar direct in ons bed gekropen en hebben goed geslapen.
na een nacht goed te slapen kwamen we s'morgens aan in bergen. ik had volgens veel de mooiste spoorlijn ter wereld dus afgelegd maar er niets van gezien :D
wat ik niet wist was dat er geen wekdienst was.
om 6:50 kwamen we normaal aan.
we hoorden plots door de omroep in het engels: dat we zodadelijk aankwamen in BERGEN :O
gelukkig dat het het eindstation was, anders hadden we nooit kunnen uitstappen, de trein stond toch al een tijdje stil.
onze slaapplaatssleutels werd niet naar gevraagd, dus ik heb die maar bijgehouden :D Afbeelding interrieur comfortabele slaapwagen Afbeelding onze trein in bergen.

in bergen even de stad in gaan kijken, ze hebben daar speciale huisjes :D
daarna weer naar het station gegaan want we waren maar kort in bergen.

we namen de trein naar finse, ik had gehoord dat er een spoorwegmuseum was, de trein was een noorse hogesnelheidstrein :P
de reis was zeer mooi, tussen sneeuw en fjorden. de flamsbana, en kilometerslange tunnels.
in finse aangekomen was het erg koud, er waren ook veel toeristen, allemaal met de trein. Afbeelding finse Afbeelding het hoogste station van noorwegen.

het enige wat er in dat dorpje is is een hotel, winkeltje, noodpost, en een trekkershut, er wonen ook wat mensen.
finse is bijna alleen maar met de trein te bereiken, er is wel een weg, maar die is heel lang.
we zijn in finse even naar het spoorwegmuseum gegaan.
voor het spoorwegmuseum staan nog wat oude treintjes, gewoon open, en je mag erin.
ze zijn in zeer goede staat en totaal niet vernielt, grafitti kennen ze daar gewoon niet :D
in de trein nog wat gekeken, er staan daar allemaal onderhoudskisten enz. maar niets verdwijnt daar, ook al zijn het peperdure dingen :O
het eerste treintje is een net een jettrain :D
in het echt is het een sneeuwruimtreintje uit 1970, nog niet zo oud dus :D
erachter staan er nog wat dingen.

daarna naar het spoorwegmuseum gegaan, er staat een blaadje met de prijs en je moet het gewoon in een potje gooien.
maar iedereen doet dat :O
we zijn daarna het museum gaan bezoeken.

na het museum te bezoeken nog even naar bovenop de berg gewandeld...
terug gekomen in het dorp nog even naar het containerpark gekeken.
dat staat gewoon op goederenwagens, omdat het via de weg bijna onmogelijk om in het dorp te komen.
wel grappig om zien :D Afbeelding daarna weer naar het station, nog een reservering gaan maken voor de trein naar oslo.
omdat we daar toch een hele namiddag inzaten en ik een afiche van NSB comfort gezien :D
hebben we dat maar genomen, het is zoals 1e classe hier, maar veel goedkoper, kost ong 10€ extra per enkele reis per persoon.
je hebt dan wel betere zetels, stopcontacten, en gratis onbeperkt drinken enz :D
was wel handig omdat mijn GSM, batterijen en laptop op moesten laden
daarna nog op de trein wachten.
die was 20 min te laat.
uiteindelijk kwam hij dan. Afbeelding Afbeelding het was een comfortabele getrokken trein :D
na even achter ons plaatsje te zoeken hebben we het dan gevonden :D
we hadden een vis à vis :D
4 stopcontacten, net genoeg dus :D
het was weeral een supermooie rit :D Afbeelding antieke noordem

na een hele namiddag kwamen we aan in oslo met nog 10 min vertraging.
we waren hier 2 uur voordat de trein naar malmo vertrok.
de stad hadden we al bezocht dus ik bleef maar in het station :D
in de burgerking had ik een affiche gezien van: gratis wifi :D
daar dan maar gegeten en een uurtje op internet gezeten.
daarna moesten we richting onze nachttrein. Afbeelding Afbeelding onze nachttrein naar malmö

de nachttrein stond al klaar, het was gelukkig een trein van de zweedse spoorwegen SJ (dus couchettes)
het waren wel oudere rijtuigen als bij de reis naar Narvik.
na een comfortabele nacht kwamen we s'morgens aan in malmo.
daar zoals veel andere reizigers uit de nachttrein gingen we naar de pendeltrein naar kopenhagen, die gaat om de 20 min.
dit was een deense neus
wel leuk: de bestuurder was zijn beschermkap over de stuurpost vergeten :D Afbeelding in de trein zaten ook veel pendelaars, omdat het tolgeld over de oeresund brug 30€ is :S
na een half uurtje kwamen we aan in kopenhagen.
de reis was weeral over de speciale oeresund dubbeldeksbrug :D
beneden de trein, boven de autos.
in kopenhagen aangekoen zagen we de dieselICE naar berlijn vertrekken.
2 uur later ging onze trein.
we zijn maar in het station gebleven.

na een tijdje gingen we dan naar onze trein, hij stond er nog niet.
de trein kwam pas 5 minuten voor vertrek binnen :S
het was een diesel DEENSE NEUS van de DSB
we gingen ons plaatsje zoeken, er waren gelukkig stopcontacten voor mijn laptop, want het was maar een saai stukje.
de trein was ook erg comortabel :D Afbeelding na een paar uurtjes kwamen we aan in rodby, hier ging onze trein op de veerboot :D
we moesten nog even wachten, daarna gingen we op de veerboot, om erop te gaan werdt er gewoon een rijstrook voor de autos afgesloten
maar de andere bleef open, we reden dus samen met de autos de veerboot op.
uiteindelijk stonden we gewoon tussen de autos geparkeerd :D Afbeelding[/img]

iedereen moest uit de trein, voor het geval de boot zou zinken ofzo.
we moesten met een trapje naar boven.
boven was het heel ruim op die veerboot, er was een supermarkt, cafe, bistro, restaurant, snoepwinkel, ijsjeswinkel :D Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding maar wel redelijk duur.
ook makkelijk dat je met euros en met DKK kunt betalen :)
nog even op het dek gaan zitten, daar kwamen we de tegenboot tegen: Afbeelding na 45 min kwamen we in puttgarden, iedereen moest weer de trein in en we gingen de boot weer af.
daarna was er nog het saaie stuk tot hamburg.
het was hier allemaal diesel.
in hamburg aangekomen maar even een reservatie gaan maken voor de ICE van keulen naar brussel. Afbeelding Afbeelding hamburg
de Sbahn in hamburg rijdt ook op diesel :O
na 10 min wachten kwam onze trein naar keulen dan.
deze zat erg vol, gelukkig was er nog plaats in het stuurrijtuig :D
en daar waren ook stopcontacten.
na een tijdje kwam onze trein aan in bremen :D
daarna ging hij aan 200kmh richting osnabruck, en daarna munster, gelsenkirchen, duisburg, dusseldorf en keulen.
in keulen nog wat gaan eten, er is daar ook zo een leuk worstenkraampje, verkoopt 4 soorten worst, en neits anders :)
daar heeft mijn moeder een brattwurst gekocht :)
erna gingen we naar het perron.
daar aangekomen werd er plots omgeroepen dat onze trein 20 min vertraging had, wat niet zo goed was,
want in brussel hadden we maar 30 min om de laatste trein naar lokeren te halen.

op het vertrekbord bleek dat alle treinen wel een grote vertraging hebben :S
er moet dus iets gebeurt zijn daar, maar gelukkig was er geen ICE op de brug ontspoort. Afbeelding 20 min later kwam onze ICE binnen.
hij bleef nog eens 10 min staan dus we vertrokken met 30 min vertraging, als die bleef hadden we onze laatste trein naar lokeren gemist.
maar hij haalde zijn vertraging goed in, in aachen waren het nog 20 min, in luik 15
en uiteindelijk kwam hij in brussel met 10 min vertraging aan, niet veel dus :D
nog even voor mijn moeder een kaartje naar lokeren gaan kopen tegen 50% korting :D
(ik heb mijn campuskaart)
en zo kwamen we uiteindelijk om 23:15 aan in lokeren
MOE EN TEVREDEN :D

in de krokusvakantie ga ik weer terug naar noorwegen 8)
eens zien hoe het daar dan is :D

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:15
door Steven
die loks die je gezien hebt zijn inderdaad een kopie van de Re460 van de SBB

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:29
door Accelerat
Wow het landschap is daar echt schitterend zeg! :D

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:36
door Sander14
je hebt nogal wat kilometers gemaakt zeg :D Leuk verslag(je) hoor :D

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 31 jan 2009, 23:33
door dentheo
treinbruno schreef:(ik was het reisverslag eigelijk kwijt, maar heb het blijkbaar toch opgeslaan op mijn computer, dit is dus van vorige zomer in augustus :P
fotos in het begin van mijn verslag zijn wel weg...)
SNIP SNIP

in de krokusvakantie ga ik weer terug naar noorwegen 8)
eens zien hoe het daar dan is :D
Prachtig, ik heb uw rondrit in twee stukken gemaakt, Zweden + Narvik, tien jaar geleden in september.
Toen zaten die duitse panorama rijtuigen nog in de Nachttrein van Stockholm naar Narvik, ik denk dat het cobnnection was, nu anders.

Waar je in het begin nog paar maal een koolmijn vermoed in Kiruna moet het toch echt altijd ERTS zijn. Het erts wordt gebroken en tot uniforme knikkers gesmolten in Kiruna naast de mijn, staat hier nog potje op de kast.. :)

Je kan met een bus naar onder rijden in de mijn....Eerste blauwe lok stond toen in werkplaats (goed ontvangen !!)

Noorwegen vorig jaar Maart,
Göteborg, Oslo, Stavanger,boot Bergen, uitstap Flam, terug Oslo, Trondheim, doorsteek naar Zweden en dan met inlandsbana (NOHAB) naar het zuiden...dan weer Gothenborg, Kopenhagen Hamburg Amsterdam.

In Finse meer dan een meter sneeuw....groots plateau daar...

Volgens mij zijn zweedse en noorse couchettes toch stukje groter dan europese, wagens breder ?
Maar toch ook frequent problemen met water in douches en toiletten... :( :(

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 01 feb 2009, 18:22
door Adler
Steven schreef:die loks die je gezien hebt zijn inderdaad een kopie van de Re460 van de SBB
Inderdaad, de NSB heeft 22 van deze loks EL 18 en ook Finland heeft 20 zo'n loks (Sr2).
Er zijn enkele kleine verschillen tussen de Re 460 en de EL 18:
max. snelheid van de EL 18 is 200 km/h, max snelheid Re 460: 230 km/h,
vermogen EL 18: 5880 kW, Re 460: 6100 kW.
Bij de Re 460 staat de zetel van de TB links, bij de EL 18 rechts.
Verder heeft de EL 18 ook nog sneeuwruimers en een externe aansluiting voor toevoer van energie als de lok staat afgesteld.

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 01 feb 2009, 18:25
door groentje
Schitterende reis. Spijtig van de verloren foto's, maar uiteindelijk reis je in de eerste plaats voor jezelf. En dan heb je aan je herinnering al een schitterend souvenir, nietwaar?

Nog een paar maand, en ik ga naar Kopenhagen, Malmö en Göteborg, en als ik kan, brei ik er nog een stukje Jutland aan. Vooral Aarhus wil ik terugzien.

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 01 feb 2009, 18:50
door timothy_Vermeulen
schitternd verslagje Bruno.
Bezorg ons nog meer van al dat Scandinavise mooie bergen en treinen!

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 01 feb 2009, 21:42
door treinbruno
bedankt :)

oja, voor alle duidelijkheid, ik ben die andere foto's niet KWIJT, maar ze staan gewoon niet meer op mijn photobucket :P zal ze misschien later wel nog eens uploaden...

wel een probleempje voor volgende interrail, k'ben mijn portefeuille met paspoort enzo kwijt, nu hopen dat lokeren binnen de 2 weken mij een nieuw paspoort kan geven :!:

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 01 feb 2009, 22:57
door Joris
Hallo,
Mooie foto's!
Ziet er een zeer toffe reis uit!
Groeten,
Joris De Mol

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 02 feb 2009, 12:36
door HLE 2302
een prachtige reportage !
van zoiets kan ik alleen maar dromen :cry:

greetz 2302

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 02 feb 2009, 14:35
door Stevie Wonder
Mooi reis verslag.

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 07 feb 2009, 19:47
door Fles
Pfff goed verhaal :D

Mis alleen nog wat bordjes ;)

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 07 feb 2009, 20:22
door Trammist
Zeer mooi reisverslag, Bruno. Aangezien ik er familie heb wonen, kom ik om de paar jaar wel eens in Zweden. Welliswaar met de wagen, maar die fraaie bruggen over de Öresund en het Kattegat heb ik ook wel gedaan (vanboven dan :P )
En ja, Zweden (eigenlijk gans Scandinavië) staat bekend om de onberispelijke hygiëne.
Toch heb ik ong. 5 jaar geleden wel eens een reisje gemaakt met een fraaie en onberispelijk probere ( :o ) SJ-trein (Eskilstuna-Stockholm-Eskilstuna).
En die boten Rodby-Puttgarden ken ik ook (heb er uren, op moeten wachten). Wat ik me herinner is dat je ongelofelijk veel KWALLEN in de zee kan zien zwemmen! KWALLEN ongelofelijk :o

Re: interrail scandinavie vorige zomer

Geplaatst: 24 feb 2009, 12:05
door treinbruno
hallo
k'heb de eerste fotos van deze interrail al geupload. dit zijn de fotos tot de aankomst in narvik
http://nl.netlog.com/interrail2009

zit nu in zweden tussen goteborg en malmo in de X2000. k'kom uit noorwegen en daar lag er redelijk wat sneeuw tot 5 meter soms, hoger als de trein :roll:
straks ga ik naar kopenhagen, daar is sncf-sncb ook, en dan gaan we samen naar sicilie...

als ik nog eens internet heb zal ik nog wat fotos bijplaatsen...