fotos in het begin van mijn verslag zijn wel weg...)
ik wou al langer eens een berghuttentocht doen, eerst kwam ik op het idee naar Zwitserland te gaan, maar net voor mijn moeder allemaal boeken over zwitserland ging kopen kwam ik plots op het idee naar NOORWEGEN te gaan op berghuttentocht

mijn moeder vond het ook niet mis

na wat met mijn moeder overlegt te hebben, en haar de interrailkaart uitgelegt te hebben gingen we deze zomer op reis met de trein naar daar

dit wouden we doen: lokeren-amsterdam-kopenhagen-stockholm-narvik (noordelijkste station)-bus naar bodoe-trondheim-oslo-kopenhagen-hamburg-hannover-parijs > in brussel springt mijn moeder er uit, maar ik wil nog doorreizen naar parijs.
bij de reserveringen waren alle treinen nog vrij. we moesten wel op trondheim-oslo een zitplaats nemen (nachttrein) omdat de couchettes al vol waren

woensdagmiddag 30/07 begon de reis, om 13:09
we zouden een kaartje kopen naar amsterdam om een interraildag uit te sparen.
goed op tijd waren we op het station lokeren, en maar goed ook

de loketbediende wist niet hoe hij een kaartje voor een jongere uit de printer moest krijgen, hij haalde er wat boekjes bij, maar er kwam altijd een error op.
na een tijdje lukte het hem dan toch.
net op tijd konden we de trein naar antwerpen nemen. we werden hier niet gecontroleerd

in antwerpen nog even wat belwaarde bijgetankt, en wat frisdrank gekocht.
daarna namen we de trein naar amsterdam, voor een keer was die niet in vertraging

tot rotterdam werden we nog niet gecontroleerd, toen ik plots op het idee kwam om uit te stappen, en een gewoon kaartje naar amsterdam te kopen, want ik moet lokeren-amsterdam volgende week nog eens doen, maar dan neem ik de nachttrein naar basel.
in rotterdam stond er een traxx met beneluxtrein stil

na even nog een zak chips in de albert heijn te kopen gingen we dan met een gewone trein naar amsterdam,
het waren 2 IRM's

in amsterdam aangekomen stond er al een nachttrein naar wenen en milaan klaar, maar die moesten wij niet nemen.
er hing wel een speciale CityNightLine loc voor

na nog wat bij de smullers gegeten te hebben, en wat op de NS site zitten in de verkoopterminal was onze trein naar kopenhagen aangekondigt met een vertraging naar moskou op een treinaanwijzer, maar op de andere zonder vertraging (uiteindelijk bleek hij optijd te vertrekken, wel gevaarlijk als je dan denkt dat je trein 50 min te laat is

de trein bestond uit een hele bonte samenstelling van 15 rijtuigen

de twee stroomafnermers stonden trouwens heel de reis op, onderweg werd ik wel bijna onthoofd door een sprinter door mijn hoofd door het raam te steken

na een uurtje kwamen we dan aan in Emmerich, hier was er een locwissel
er was even een parallel tussen de DB en de NS loc

na Emmerich gingen we het saaiere traject in duitsland doen, tot keulen bleef ik nog wakker maar erna ging ik slapen

de slaapwagens waren nogal hard, maar toch kon ik slapen.
s'morgens werd ik even om 4u wakker, we stonden dan in Hamburg hbf
erna ging ik weer wat slapen; er werd nochtans gezegt dat iedereen om 8u gewekt zou worden, maar ik werd niet wakker

uiteindelijk werd ik om 8:30 wakker, we reden dan net over zo'n superlange brug over de oostzee.
eerst een brug, die daarna in een lange tunnel overing tot we weer op het vasteland kwamen.
erna nog een uurtje rijden tot kopenhagen.
het viel mij ook op dat er een deel aan de trein hing dat er ook onderweg is bijgekomen

kopenhagen is een zeer leuke stad, met ook wel rare fietsen enz...

en op elke straathoek heb je wel een hamburgerkraam

het viel mij wel op dat de winkels erg duur waren

erna nog wat zweedse kronen gewisselt.
we moesten de trein naar stockholm nemen, de X2000 hogesnelheidstrein.
het was een erg leuke trein en de bar is gewoon zelfbediening

eerst reden we over nog zo'n lange brug, een dubbeldeksbrug:
de treinen rijden onderaan, de auto's bovenaan

ik zag ook dat er wifi in de trein hangt, even een kaartje van een uur gekocht, en wat mailtjes verstuurt.
nadat het uur voorbij was kon ik niet meer op het internet surfen, maar MSN Messenger bleef wel gewoon aanstaan en ik kon verderchatten

het voelde wel erg alsof de trein zweefde, daarom dat er kotszakjes in de trein hangen, maar dat is door de kantelbak denk ik

na 5 uur kwamen we dan in stockholm aan, door vertraging hadden we nog maar 20 minuten overstaptijd op de nachttrein

in stockholm aangekomen
ik mocht nog even een foto van de cabine maken
we moesten een hele weg door het station lopen om op het spoor van de nachttrein naar narvik te komen

onderweg nog even een broodje gekocht.
het broodje koste 53 SEK (ongeveer 6€) en dat voor gewoon een belegd broodje

en 2 croissant 34 SEK (ongeveer €4) echt DUUR
bij de nachttrein bleek dat we een van de voorste rijtuigen hadden

maar we hebben hem gehaald

hij bestond uit oude en gemoderniseerde rijtuigen, wij zaten in een gemorderniseerd

de bar was zeer sfeervol ingericht met stalampen bijvoorbeeld

in gavle passeerden we ook nog bij een spoorwegmuseum
s'avonds om 23u gaan slapen, deze trein lag veel beter als die van de duits

s'morgens werd ik in Boden even wakker toen het deel naar Lulea ontkoppeld
maar erna weer kunnen slapen tot Kiruna.
dit is een grote stad die dagelijks door 4 treinen bedient word

er staan wel zeer veel treinen met kolen uit de mijnen.
ook nog van een paar zweden gehoord dat de mijn ONDER de stad ligt

wat treintjes en landschapfotos onderweg op de lijn:
het typische zweedse landschap in het noorden
hoe verder we gingen, hoe mooier het werd, er kwamen grotere meren en hogere bergen, en na een tijdje zagen we zelfs sneeuw

er kwamen ook alsmaar meer van die sneeuwtunnels, de spoorweg is dan overdekt zodat er in de winter geen sneeuwoverlast is

sneeuwtunnel:

totnu toe is dit een de mooiste spoorwegen ter wereld die ik ooit heb afgelegd, samen met le train jaune, en de brennerlijn
om 14u kwamen we met een vertraging van 30 min in NARVIK aan.
het station, en een steen van ooit de noordelijkste spoorlijn van europa ligt hier (van 1903 tot de spoorlijn naar murmansk en nikel klaar was)

de bestuurder zette de trein wat meer in de zon waardoor ik een mooiere foto kon maken

en buiten zag ik een locomotief staan met maarliefst 32 wielen

dat zal wel nodig zijn om zo'n superlange treinen op de berg te krijgen

later meer fotos hierover.
erna gingen we opzoek naar een slaapplaats, op voorhand niets geplant

wat verder kwamen we nog een redelijk goedkoop hotelletje tegen

hier dan maar 3 nachtjes gereserveerd.
later bleek ook dat ontbijt en internet inbregrepen zat

we zijn er ook heen geweest en hebben een kaartje gekocht. de stoeltjeslift draait tot 1u s'nachts, want donker wordt het hier toch niet

later zag ik ook nog dat het eigelijk een skilift was die ook in de zomer draaide

wat landschapsfotos richting alle hoeken

het water dat je ziet is een fjord.

na twee uurtjes boven te kijken weer de lift naar beneden genomen.
en weer naar het hotel.
daar wachtte ik op de middernachtzon, om 2u snachts is het daar gewoon licht .
een dag later gingen we eens rond narvik gaan kijken.
we zijn nog even naar een winkelcentrum (ze kennen dat daar zelfs

ik wou ook de luchthaven van de stad nog eens zien

dit stelt het voor:

aan de luchthaven ligt het koper voor het rapen

want om de spoorweg aan te leggen moest er een weg voor de werkmannen zijn

eerst gingen we met de trein naar bjornfjell, een grensstation met zweden.

in dat gebouw hangt er gewoon een duur plasmascherm, onbeschermt, er is een loket, maar daar zit (gelukkig) niemand.
en er zijn ook nog superpropere toiletten, de noorse bevoling is echt braaf.
overwegen kennen ze niet, want je mag zomaar de sporen oversteken

het enige wat er staat is: leg uw oor op de rails, als u het hoort ruisen is er een trein op komst.
omdat de wandeling voor een groot stuk naast de spoorweg is kon ik nog wat zware ertstreinen spotten:

tijdens de wandeling:

hier zelfde verhaal, peperduur LCD scherm, proper station, propere WC.
hier op onze trein wachten, door dat LCD scherm kon ik weten dat de trein 25 min vertraging had

uiteindelijk kwam hij dan:

nog een ertstrein in narvik:

dat was de laatste dag in narvik.
de volgende morgen namen we de bus naar Bodo
s'morgens vroeg opstaan en ontbijten, om 7u is de bus
om 6u30 vertrokken richting busstation waar we een kwartier voor het vertrek aankwamen.
we kochten een buskaaartje, de buschauffeur vroeg spontaan of we een interrail of scanrail hadden.
we kregen 50% korting

een beetje verder ging de bus ook nog op de boot voor een half uurtje omdat de fjord te breed was

rond de middag kwamen we aan het station van fauske, hier gingen de meeste die de trein moesten nemen uitstappen, maar wij gingen eerst nog naar bodoe.
om 13u kwamen we dan eindelijk aan in bodoe

het busstation is naast de haven, er vertrekken wel veel leuke boten naar allerlei bestemmingen, maar DUUR :@
we gingen op zoek naar een plaats om te slapen, alles zat vol, zelfs de duurste hotels :S.
nadat ik in het station gezien heb dat er trillende TALENT'S :O naar trondheim reden als dagtrein had ik geen zin om er 10u in te zitten :S

het loket was al gesloten, dus we moesten hopen dat er nog plaats was.
we wouden eerst in een couchette slapen maar noorse nachttreinen hebben geen couchettes :@ ; alleen slaapplaatsen en zitplaatsen.
we wouden eerst een slaapplaats nemen maar die zaten allemaal vol.
dan maar een zitplaats, gelukkig kregen we een NSB slaappakket met: slaapmasker, oordopjes, opblaasbaar kussen en deken.
we vertrokken om 21:10 in bodoe.
de trein:

toch heb ik die nacht niet zo goed kunnen slapen.
de volgende ochtend om 7:40 kwamen we dan aan in trondheim.
nog een foto van de trein:

weer begonnen aan een reis van 7 uur

het waren nieuwe rijtuigen, met ook een kinderspeelhoekje

jammer zat de NSB comfort al vol, want we wouden nog wat slapen.

ik wou de lijn naar bergen eens doen.
we zijn dan eerst de nachttrein gaan reserveren en hebben dit keer een slaapwagen genomen

in oslo hebben we eerst de hogesnelheidstrein naar de luchthaven eens genomen. die is toch 20 min onderweg, want het is een traject van 60km
de flytoget:

dan maar teruggekeerd met een gewone trein.

(filmpje hiervan ook op mijn youtube account)
in oslo hebben we dan maar gaan eten, we hebben nog eens in zo'n megagroot winkelcentrum gekeken, en met de lift naar de hoogste toren van noorwegen gegaan

je kunt daar het station ook goed zien

daar zijn we maar gebleven tot ik zag dat de nachttrein was aangekomen

erna zijn we weer naar beneden gegaan richting station.
om 23:10 vertrok de nachttrein.
onze slaapplaats was nog op slot dus ik moest eerst de sleutelkaart gaan halen bij de conducteur, maar daar stond er een lange wachtrij :@
uiteindelijk had ik toch 2 kaarten gekregen en konden we in onze couchette

we hadden een rolstoelcouchette, dus extra veel ruimte

we zijn maar direct in ons bed gekropen en hebben goed geslapen.
na een nacht goed te slapen kwamen we s'morgens aan in bergen. ik had volgens veel de mooiste spoorlijn ter wereld dus afgelegd maar er niets van gezien

wat ik niet wist was dat er geen wekdienst was.
om 6:50 kwamen we normaal aan.
we hoorden plots door de omroep in het engels: dat we zodadelijk aankwamen in BERGEN :O
gelukkig dat het het eindstation was, anders hadden we nooit kunnen uitstappen, de trein stond toch al een tijdje stil.
onze slaapplaatssleutels werd niet naar gevraagd, dus ik heb die maar bijgehouden

in bergen even de stad in gaan kijken, ze hebben daar speciale huisjes

daarna weer naar het station gegaan want we waren maar kort in bergen.
we namen de trein naar finse, ik had gehoord dat er een spoorwegmuseum was, de trein was een noorse hogesnelheidstrein

de reis was zeer mooi, tussen sneeuw en fjorden. de flamsbana, en kilometerslange tunnels.
in finse aangekomen was het erg koud, er waren ook veel toeristen, allemaal met de trein.

het enige wat er in dat dorpje is is een hotel, winkeltje, noodpost, en een trekkershut, er wonen ook wat mensen.
finse is bijna alleen maar met de trein te bereiken, er is wel een weg, maar die is heel lang.
we zijn in finse even naar het spoorwegmuseum gegaan.
voor het spoorwegmuseum staan nog wat oude treintjes, gewoon open, en je mag erin.
ze zijn in zeer goede staat en totaal niet vernielt, grafitti kennen ze daar gewoon niet

in de trein nog wat gekeken, er staan daar allemaal onderhoudskisten enz. maar niets verdwijnt daar, ook al zijn het peperdure dingen :O
het eerste treintje is een net een jettrain

in het echt is het een sneeuwruimtreintje uit 1970, nog niet zo oud dus

erachter staan er nog wat dingen.
daarna naar het spoorwegmuseum gegaan, er staat een blaadje met de prijs en je moet het gewoon in een potje gooien.
maar iedereen doet dat :O
we zijn daarna het museum gaan bezoeken.
na het museum te bezoeken nog even naar bovenop de berg gewandeld...
terug gekomen in het dorp nog even naar het containerpark gekeken.
dat staat gewoon op goederenwagens, omdat het via de weg bijna onmogelijk om in het dorp te komen.
wel grappig om zien

omdat we daar toch een hele namiddag inzaten en ik een afiche van NSB comfort gezien

hebben we dat maar genomen, het is zoals 1e classe hier, maar veel goedkoper, kost ong 10€ extra per enkele reis per persoon.
je hebt dan wel betere zetels, stopcontacten, en gratis onbeperkt drinken enz

was wel handig omdat mijn GSM, batterijen en laptop op moesten laden
daarna nog op de trein wachten.
die was 20 min te laat.
uiteindelijk kwam hij dan.

na even achter ons plaatsje te zoeken hebben we het dan gevonden

we hadden een vis à vis

4 stopcontacten, net genoeg dus

het was weeral een supermooie rit

na een hele namiddag kwamen we aan in oslo met nog 10 min vertraging.
we waren hier 2 uur voordat de trein naar malmo vertrok.
de stad hadden we al bezocht dus ik bleef maar in het station

in de burgerking had ik een affiche gezien van: gratis wifi

daar dan maar gegeten en een uurtje op internet gezeten.
daarna moesten we richting onze nachttrein.

de nachttrein stond al klaar, het was gelukkig een trein van de zweedse spoorwegen SJ (dus couchettes)
het waren wel oudere rijtuigen als bij de reis naar Narvik.
na een comfortabele nacht kwamen we s'morgens aan in malmo.
daar zoals veel andere reizigers uit de nachttrein gingen we naar de pendeltrein naar kopenhagen, die gaat om de 20 min.
dit was een deense neus
wel leuk: de bestuurder was zijn beschermkap over de stuurpost vergeten

na een half uurtje kwamen we aan in kopenhagen.
de reis was weeral over de speciale oeresund dubbeldeksbrug

beneden de trein, boven de autos.
in kopenhagen aangekoen zagen we de dieselICE naar berlijn vertrekken.
2 uur later ging onze trein.
we zijn maar in het station gebleven.
na een tijdje gingen we dan naar onze trein, hij stond er nog niet.
de trein kwam pas 5 minuten voor vertrek binnen :S
het was een diesel DEENSE NEUS van de DSB
we gingen ons plaatsje zoeken, er waren gelukkig stopcontacten voor mijn laptop, want het was maar een saai stukje.
de trein was ook erg comortabel

we moesten nog even wachten, daarna gingen we op de veerboot, om erop te gaan werdt er gewoon een rijstrook voor de autos afgesloten
maar de andere bleef open, we reden dus samen met de autos de veerboot op.
uiteindelijk stonden we gewoon tussen de autos geparkeerd

iedereen moest uit de trein, voor het geval de boot zou zinken ofzo.
we moesten met een trapje naar boven.
boven was het heel ruim op die veerboot, er was een supermarkt, cafe, bistro, restaurant, snoepwinkel, ijsjeswinkel

ook makkelijk dat je met euros en met DKK kunt betalen

nog even op het dek gaan zitten, daar kwamen we de tegenboot tegen:

daarna was er nog het saaie stuk tot hamburg.
het was hier allemaal diesel.
in hamburg aangekomen maar even een reservatie gaan maken voor de ICE van keulen naar brussel.

de Sbahn in hamburg rijdt ook op diesel :O
na 10 min wachten kwam onze trein naar keulen dan.
deze zat erg vol, gelukkig was er nog plaats in het stuurrijtuig

en daar waren ook stopcontacten.
na een tijdje kwam onze trein aan in bremen

daarna ging hij aan 200kmh richting osnabruck, en daarna munster, gelsenkirchen, duisburg, dusseldorf en keulen.
in keulen nog wat gaan eten, er is daar ook zo een leuk worstenkraampje, verkoopt 4 soorten worst, en neits anders

daar heeft mijn moeder een brattwurst gekocht

erna gingen we naar het perron.
daar aangekomen werd er plots omgeroepen dat onze trein 20 min vertraging had, wat niet zo goed was,
want in brussel hadden we maar 30 min om de laatste trein naar lokeren te halen.
op het vertrekbord bleek dat alle treinen wel een grote vertraging hebben :S
er moet dus iets gebeurt zijn daar, maar gelukkig was er geen ICE op de brug ontspoort.

hij bleef nog eens 10 min staan dus we vertrokken met 30 min vertraging, als die bleef hadden we onze laatste trein naar lokeren gemist.
maar hij haalde zijn vertraging goed in, in aachen waren het nog 20 min, in luik 15
en uiteindelijk kwam hij in brussel met 10 min vertraging aan, niet veel dus

nog even voor mijn moeder een kaartje naar lokeren gaan kopen tegen 50% korting

(ik heb mijn campuskaart)
en zo kwamen we uiteindelijk om 23:15 aan in lokeren
MOE EN TEVREDEN

in de krokusvakantie ga ik weer terug naar noorwegen

eens zien hoe het daar dan is