TEAM schreef:Alle treinmanagers Thalys hebben in het kader van de oprichting van "Railteam" instructies ontvangen welke reizigers in welke gevallen zij mogen meenemen zonder extra kosten. Deze instructies werden door de verschillende leden van het "Railteam-netwerk" onderling bepaald. Zoals ik al eerder vermelde is één van de vereisten dat een deel van de reis uit een hogesnelheidstraject bestaat, een Benelux-traject valt hier helaas niet onder. Voor de treinmangers Thalys is het dus belangrijk dat het betrokken biljet ofwel een stempel "Railteam" bevat of een geschreven opmerking van de boordchef van de vertraagde trein! Indien de reiziger niet over voldoende tijd of mogelijkheden beschikt om zijn biljet te laten waarmerken dan kan hij zich voor het vertrek bij de boordchef Thalys aanmelden dewelke op zijn beurt zich zal informeren over de beweringen van de reiziger! Jullie begrijpen dat het voor een boordchef zeer moeilijk is , zonder enige aanduiding op een biljet, het onderscheid te maken tussen reizigers die effectief wegens vertraging een trein gemist hebben of deze die zomaar willekeurig een andere vervoerder kiezen!
Als ik op een trein zit die zoveel vertraging heeft dat ik mijn aansluiting ga missen dan ga ik altijd proberen daarvan een vermelding op mijn biljet te krijgen. Dat is meestal ook geen enkel probleem, de boordchef is dit immers verplicht. Maar anders is er ook nog de treinstempel op mijn biljet, en de treinmanager kan altijd wel even bellen. Ik ben best bereid het de treinmanagers makkelijk te maken, en de juiste procedures te volgen, maar niet als ik daardoor nog een aansluiting zou missen.
Wat nu echter de regel betreft dat "een hogesnelheidstraject" deel moet zijn van de reis. Het is inderdaad zo dat volgens de CIV een biljet dat geldig is voor een bepaalde trein de toegelaten reisweg beperkt is tot het traject van die trein. Je kan bij vertraging dus enkel op treinen stappen die via hetzelfde traject gaan. Je kan dus Parijs - Brussel via de HSL enkel maar doen als je een ticket hebt dat voor een trein op de HSL geldig is. Je kan niet overstappen van een klassieke trein op een HSL omdat die verschillende routes volgen.
Echter, wat nu bij een reis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Antwerpen. Daar zit geen hogesnelheidstraject bij, ook niet als je met de Thalys gaat... En wat met Brussel - Luik. Dat is wel een hogesnelheidstraject, zelfs al neem je de IC A...
Binnen Duitsland is het natuurlijk wel zo dat je niet zomaar een trein in een hogere tariefklasse mag nemen. Dus je mag in Aachen niet op de Thalys als je de IR naar Luik gemist hebt. Wel echter als je een ICE biljet hebt, en je de ICE gemist hebt.
Ik denk dat dus op Amsterdam - Antwerpen ik maar de Thalys ga nemen als nog eens de Benelux uitvalt... De Thalys en de Benelux rijden immers over dezelfde route.