Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Op maandagavond 10.11.2008 zat er in het programma “Schweiz Aktuell” van de Zwitserse televisie een bijdrage over de “Lötschberg Basis Tunnel”. De Lötschberg Basis Tunnel is, voor diegene die er niet bekent mee zijn, voor een deel enkelsporig en deels dubbelsporig uitgevoerd. Je kunt je het tracé voorstellen als een Y. Ergens in het midden van de tunnel is een hogesnelheidsoverloopwissel gelegd, die nu onverwacht vroeg kleine haarscheurtjes vertoont. Goed één jaar na de opening van de Lötschberg Basis Tunnel wordt moet de hogesnelheidsoverloopwissel nu al vervangen worden, omdat de verantwoordelijke elk risico uit willen sluiten.
http://www.sf.tv/sf1/schweizaktuell/ind ... d=20081110
BDJ
http://www.sf.tv/sf1/schweizaktuell/ind ... d=20081110
BDJ
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
zo'iets wil je niet meemaken, zeker niet in het midden van de tunnel...
zie eens dat een trein in brand vliegt, mag je eerst 14 kilomter te voet afleggen, tenzij er echte nooduitgangen tussenzitten, maar die heb ik niet opgemerkt toen ik er vorige zomer doorreed, het is daar ook pikkedonker...
hoelang gaat de tunnel daarvoor dicht?, want zo'n wisseltje in zo'n lange tunnel aanleggen lijkt me niet heel erg makkelijk
zie eens dat een trein in brand vliegt, mag je eerst 14 kilomter te voet afleggen, tenzij er echte nooduitgangen tussenzitten, maar die heb ik niet opgemerkt toen ik er vorige zomer doorreed, het is daar ook pikkedonker...
hoelang gaat de tunnel daarvoor dicht?, want zo'n wisseltje in zo'n lange tunnel aanleggen lijkt me niet heel erg makkelijk


Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
in de kanaaltunnel doen ze zoiets over 1 nachttreinbruno schreef: hoelang gaat de tunnel daarvoor dicht?, want zo'n wisseltje in zo'n lange tunnel aanleggen lijkt me niet heel erg makkelijk

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Maak je maar niet ongerust. Moet je midden in de tunnel de trein verlaten dan ga je via een van de vele dwarsverbindingen naar de naastegelegen tunnel en wacht daar op evacuatie.treinbruno schreef: zie eens dat een trein in brand vliegt, mag je eerst 14 kilomter te voet afleggen, tenzij er echte nooduitgangen tussenzitten, maar die heb ik niet opgemerkt toen ik er vorige zomer doorreed, het is daar ook pikkedonker...
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Ga er maar van uit dat de BLS dit ook efficient aanpakt. Waarschijnlijk hoeft niet eens de hele wissel vervangen te worden.Shrek schreef:in de kanaaltunnel doen ze zoiets over 1 nachttreinbruno schreef: hoelang gaat de tunnel daarvoor dicht?, want zo'n wisseltje in zo'n lange tunnel aanleggen lijkt me niet heel erg makkelijk
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Volgens de tv-uitzending werd de wissel ook op 1 nacht vervangen.K V B schreef:Ga er maar van uit dat de BLS dit ook efficient aanpakt. Waarschijnlijk hoeft niet eens de hele wissel vervangen te worden.Shrek schreef:in de kanaaltunnel doen ze zoiets over 1 nachttreinbruno schreef: hoelang gaat de tunnel daarvoor dicht?, want zo'n wisseltje in zo'n lange tunnel aanleggen lijkt me niet heel erg makkelijk
Het gaat hier om de langste wissel in Zwitserland.
Gelukkig had men op al voorhand een reservewissel besteld, anders had men 6 tot 8 maanden moeten wachten en had de tunnel ook zo lang dicht geweest.
Men gaat nu onderzoeken of het een materiaalfout is en of men de waarborg van de fabrikant kan inroepen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Men spreekt van "wissel" maar het is mij niet duidelijk waar de haarscheurtjes zich voordoen. Hetzelfde voor vervangen wat gaan ze juist vervangen ? welke naalden enz.
Wat het meest voorkomt zijn de de scheurtjes in het "hart" van de wissel(coeur d'aiguille) Dit is de zwakste en meest belaste plaats van de wissel. Dit is hol en moet op geregelde tijdsstippen "herladen worden" met laagjes extra hard metaal. Het herladen door een gespecialisseerde lasser neemt soms 1 nacht in beslag (laden ,harden ,slijpen,metn en terug opnieuw).
Deze "wisselharten" heeft elk spoorbedrijf in stock,per type wissel om te vervangen.Bestellingstermijn is 6 weken.
1 wisselhart vervangen is 4 railsnedes en terug 4 lassen.
In vele gevallen controle noodzakelijk om het uur met speciale roze"verf" uit 2 verschillende spuitbussen,die in het metaal dringt en zo de evolutie en breuklijn visualiseert(langs of dwars en hoeveel mm)
Het kan ook slijtage zijn door betonstof,dit hebben ze voor gehad in de schipholtunnel.
Wat het meest voorkomt zijn de de scheurtjes in het "hart" van de wissel(coeur d'aiguille) Dit is de zwakste en meest belaste plaats van de wissel. Dit is hol en moet op geregelde tijdsstippen "herladen worden" met laagjes extra hard metaal. Het herladen door een gespecialisseerde lasser neemt soms 1 nacht in beslag (laden ,harden ,slijpen,metn en terug opnieuw).
Deze "wisselharten" heeft elk spoorbedrijf in stock,per type wissel om te vervangen.Bestellingstermijn is 6 weken.
1 wisselhart vervangen is 4 railsnedes en terug 4 lassen.
In vele gevallen controle noodzakelijk om het uur met speciale roze"verf" uit 2 verschillende spuitbussen,die in het metaal dringt en zo de evolutie en breuklijn visualiseert(langs of dwars en hoeveel mm)
Het kan ook slijtage zijn door betonstof,dit hebben ze voor gehad in de schipholtunnel.
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Op de film kan je zien waar de scheurtjes waren.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
ja we zgagen beschadeging van het loopvlak van de rail.Adler schreef:Op de film kan je zien waar de scheurtjes waren.
En dit is te wijten aan juist die betonschade tussen de rail en de wielband,daarom net worden betontunnels gestofzuigd en gereinigd om dit fenomeen tegen te gaan.
Ik werk er niet en was niet bij de reportage om te getuigen dat dit net de scheurtjes waren die de oorzaak waren of zijn van de wissel vervanging.
Lijkt me onlogisch te spreken van haarscheurtjes die met het blote oog en zonder chemisch produkt zichtbaar zijn.
Maar alles is mogelijk.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 13 nov 2008, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Misschien kunnen ze best al een volgende bestellenAdler schreef: Volgens de tv-uitzending werd de wissel ook op 1 nacht vervangen.
Het gaat hier om de langste wissel in Zwitserland.
Gelukkig had men op al voorhand een reservewissel besteld, anders had men 6 tot 8 maanden moeten wachten en had de tunnel ook zo lang dicht geweest.
Men gaat nu onderzoeken of het een materiaalfout is en of men de waarborg van de fabrikant kan inroepen.

Kwestie van binnen 1 jaar die al op stock tiggen te hebben, met die lange levertermijnen


Effe serieus nu. Dit wordt een serieus engineering werkje om de ware toedracht te achterhalen tegen de tijd dat de volgende versleten is, en dan maar hopen dan het dan wel in orde is.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Opgelet natuurlijk! in de cross over zijn er 4 wissels met 4 wisselharten,en inderdaad dit duurt 6 à 7 uur om 1 wisselhart te vervangen!Shrek schreef:in de kanaaltunnel doen ze zoiets over 1 nachttreinbruno schreef: hoelang gaat de tunnel daarvoor dicht?, want zo'n wisseltje in zo'n lange tunnel aanleggen lijkt me niet heel erg makkelijk
Maar om de eigenlijke kruising van 4 sporen dus 8 rails te vervangen hebben we 48 uur nodig omdat deze in de beton zelf zijn geplaatst gezien er een stalen deur van 90T erover heen moet rijden.
Dus de vervanging en het drogen van het kunsthars neemt zeer veel tijd in beslag.
0,250kubieke meter of 30kg kunsthars moet minstens 2 uur drogen om zijn weerstandskarakterestieken te bereiken.
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Gaan ze dan niet met lage snelheid over die wissel rijden dan?Adler schreef:Volgens de tv-uitzending werd de wissel ook op 1 nacht vervangen.
Het gaat hier om de langste wissel in Zwitserland.
Gelukkig had men op al voorhand een reservewissel besteld, anders had men 6 tot 8 maanden moeten wachten en had de tunnel ook zo lang dicht geweest.
Men gaat nu onderzoeken of het een materiaalfout is en of men de waarborg van de fabrikant kan inroepen.
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Het gaat over een wissel die in normale dienst niet gebruikt wordt. Slechts indien er halverwege de tunnel van koker gewisseld moet worden, wordt er over gereden.
Ondertussen is de wissel vervangen, maar er wordt dus een onderzoek ingesteld naar de oorzaak.
BDJ
Ondertussen is de wissel vervangen, maar er wordt dus een onderzoek ingesteld naar de oorzaak.
BDJ
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Die wissel wordt wel in de normale dienst gebruikt. De Lötschbergtunnel is deels enkelsporig, en in de overgang van het enkelsporige naar het dubbelsporige deel zit de wissel waar we het over hebben.Bartjedj schreef:Het gaat over een wissel die in normale dienst niet gebruikt wordt. Slechts indien er halverwege de tunnel van koker gewisseld moet worden, wordt er over gereden.
Ondertussen is de wissel vervangen, maar er wordt dus een onderzoek ingesteld naar de oorzaak.
Laatst gewijzigd door K V B op 17 nov 2008, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid
Ah, ok. Excuseer
Ik dacht bij een overloopwissel aan het systeem Eurotunnel.
BDJ

Ik dacht bij een overloopwissel aan het systeem Eurotunnel.
BDJ