Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
Geplaatst: 05 aug 2008, 01:58
Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
BRUSSEL - De volledige liberalisering van het goederenvervoer per spoor sinds 2007 heeft nog niet voor een aardverschuiving gezorgd. B-Cargo, de goederenvervoerder van de NMBS, heeft nog altijd 94 procent van de cargotrafiek op het Belgische spoor in handen. Maar elk jaar verliest de historische operator een beetje marktaandeel aan de andere spelers.
'Eind vorig jaar had B-Cargo een marktaandeel van zowat 94 procent. Elk jaar halen de andere operatoren een iets groter marktaandeel', zegt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Infrabel heeft ondertussen vijf klanten naast B-Cargo. Van die vijf is Dillen & Le Jeune Cargo de grootste, met naar eigen zeggen een marktaandeel van zowat 4 procent. Zij zijn ook al sinds 2002 operationeel op het Belgische spoorwegnet.
De andere operatoren zijn veel recenter. Het gaat om het Duits-Belgische TrainsporT, de goederentransporteur van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Fret en de Nederlandse bedrijven Rail4Chem en ERS Railways.
Alle goederenvervoerders samen waren in 2007 goed voor gemiddeld 7.000 trajecten per week (tegenover 30.000 voor het reizigersverkeer).
Ook de volgende jaren zal het marktaandeel van B-Cargo verder afkalven. Het Nederlandse ACTS en het Luxemburgse CFL Cargo hebben hun veiligheidscertificaten al en zijn in onderhandeling met Infrabel voor contracten, aldus Petit. Het Franse Veolia en Railion (Deutsche Bahn) zijn nog een stap minder ver, maar zullen binnen afzienbare tijd ook op de Belgische rails te zien zijn.
Dillen & Le Jeune Cargo is niet helemaal tevreden met de liberalisering. 'We kunnen niet gelijk concurreren met B-Cargo', zo luidt het. DLC klaagt onder meer aan dat B-Cargo 'nog altijd zeggenschap heeft over de eindbestemmingen, de goederenstations, en dat er sprake is van belangenvermenging omdat Infrabel en de NMBS samen onder dezelfde koepel (NMBS-Holding) zitten'.
Europa stelde eerder al dat de manier waarop de NMBS-structuren georganiseerd zijn, niet strookt met de EU-regels. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) kondigde daarop maatregelen aan.
Het internationale goederenvervoer is sinds begin 2006 volledig geliberaliseerd in België. Een jaar later volgde het nationale goederenvervoer. Vanaf 2010 wordt ook het internationale reizigersverkeer in Europa geliberaliseerd.
kld (BELGA)
BRUSSEL - De volledige liberalisering van het goederenvervoer per spoor sinds 2007 heeft nog niet voor een aardverschuiving gezorgd. B-Cargo, de goederenvervoerder van de NMBS, heeft nog altijd 94 procent van de cargotrafiek op het Belgische spoor in handen. Maar elk jaar verliest de historische operator een beetje marktaandeel aan de andere spelers.
'Eind vorig jaar had B-Cargo een marktaandeel van zowat 94 procent. Elk jaar halen de andere operatoren een iets groter marktaandeel', zegt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Infrabel heeft ondertussen vijf klanten naast B-Cargo. Van die vijf is Dillen & Le Jeune Cargo de grootste, met naar eigen zeggen een marktaandeel van zowat 4 procent. Zij zijn ook al sinds 2002 operationeel op het Belgische spoorwegnet.
De andere operatoren zijn veel recenter. Het gaat om het Duits-Belgische TrainsporT, de goederentransporteur van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Fret en de Nederlandse bedrijven Rail4Chem en ERS Railways.
Alle goederenvervoerders samen waren in 2007 goed voor gemiddeld 7.000 trajecten per week (tegenover 30.000 voor het reizigersverkeer).
Ook de volgende jaren zal het marktaandeel van B-Cargo verder afkalven. Het Nederlandse ACTS en het Luxemburgse CFL Cargo hebben hun veiligheidscertificaten al en zijn in onderhandeling met Infrabel voor contracten, aldus Petit. Het Franse Veolia en Railion (Deutsche Bahn) zijn nog een stap minder ver, maar zullen binnen afzienbare tijd ook op de Belgische rails te zien zijn.
Dillen & Le Jeune Cargo is niet helemaal tevreden met de liberalisering. 'We kunnen niet gelijk concurreren met B-Cargo', zo luidt het. DLC klaagt onder meer aan dat B-Cargo 'nog altijd zeggenschap heeft over de eindbestemmingen, de goederenstations, en dat er sprake is van belangenvermenging omdat Infrabel en de NMBS samen onder dezelfde koepel (NMBS-Holding) zitten'.
Europa stelde eerder al dat de manier waarop de NMBS-structuren georganiseerd zijn, niet strookt met de EU-regels. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) kondigde daarop maatregelen aan.
Het internationale goederenvervoer is sinds begin 2006 volledig geliberaliseerd in België. Een jaar later volgde het nationale goederenvervoer. Vanaf 2010 wordt ook het internationale reizigersverkeer in Europa geliberaliseerd.
kld (BELGA)