Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
BRUSSEL - De volledige liberalisering van het goederenvervoer per spoor sinds 2007 heeft nog niet voor een aardverschuiving gezorgd. B-Cargo, de goederenvervoerder van de NMBS, heeft nog altijd 94 procent van de cargotrafiek op het Belgische spoor in handen. Maar elk jaar verliest de historische operator een beetje marktaandeel aan de andere spelers.
'Eind vorig jaar had B-Cargo een marktaandeel van zowat 94 procent. Elk jaar halen de andere operatoren een iets groter marktaandeel', zegt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Infrabel heeft ondertussen vijf klanten naast B-Cargo. Van die vijf is Dillen & Le Jeune Cargo de grootste, met naar eigen zeggen een marktaandeel van zowat 4 procent. Zij zijn ook al sinds 2002 operationeel op het Belgische spoorwegnet.
De andere operatoren zijn veel recenter. Het gaat om het Duits-Belgische TrainsporT, de goederentransporteur van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Fret en de Nederlandse bedrijven Rail4Chem en ERS Railways.
Alle goederenvervoerders samen waren in 2007 goed voor gemiddeld 7.000 trajecten per week (tegenover 30.000 voor het reizigersverkeer).
Ook de volgende jaren zal het marktaandeel van B-Cargo verder afkalven. Het Nederlandse ACTS en het Luxemburgse CFL Cargo hebben hun veiligheidscertificaten al en zijn in onderhandeling met Infrabel voor contracten, aldus Petit. Het Franse Veolia en Railion (Deutsche Bahn) zijn nog een stap minder ver, maar zullen binnen afzienbare tijd ook op de Belgische rails te zien zijn.
Dillen & Le Jeune Cargo is niet helemaal tevreden met de liberalisering. 'We kunnen niet gelijk concurreren met B-Cargo', zo luidt het. DLC klaagt onder meer aan dat B-Cargo 'nog altijd zeggenschap heeft over de eindbestemmingen, de goederenstations, en dat er sprake is van belangenvermenging omdat Infrabel en de NMBS samen onder dezelfde koepel (NMBS-Holding) zitten'.
Europa stelde eerder al dat de manier waarop de NMBS-structuren georganiseerd zijn, niet strookt met de EU-regels. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) kondigde daarop maatregelen aan.
Het internationale goederenvervoer is sinds begin 2006 volledig geliberaliseerd in België. Een jaar later volgde het nationale goederenvervoer. Vanaf 2010 wordt ook het internationale reizigersverkeer in Europa geliberaliseerd.
kld (BELGA)
Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
Re: Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
Wat bedoelt men met het internationale reizigersvervoer wordt geliberaliseerd in 2010 ?
Er zijn nu toch al internationale treinen op het Belgische net die niet van de NMBS zijn (ICE, Thalys en Eurostar) ?
Er zijn nu toch al internationale treinen op het Belgische net die niet van de NMBS zijn (ICE, Thalys en Eurostar) ?
Re: Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
Thalys en Eurostar zijn wel "van de NMBS", het zijn producten waar de NMBS in participeert. Bij de ICE is de NMBS ook betrokken, vaak zit er zelfs een Belgische machinist op, en dat al vanaf Keulen.Adler schreef:Wat bedoelt men met het internationale reizigersvervoer wordt geliberaliseerd in 2010 ?
Er zijn nu toch al internationale treinen op het Belgische net die niet van de NMBS zijn (ICE, Thalys en Eurostar) ?
Vanaf 2010 zal het echter mogelijk zijn om zonder medewerking van de NMBS in België met internationale treinen te rijden. Dat is nu nog niet het geval. Ik hoop dat dan oa. CNL meer treinen naar België laat rijden.
Re: Goederenvervoer per spoor blijft vooral zaak van NMBS
in 2010 zou het eens kunnen gedaan zijn met de huidige werking thalys en eurostar, dan zouden het eens volwaardige bedrijven kunnen worden, ipv de structuur die ze heden ten dage kennen.