Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door treinbruno »

Vandaag ben ik even samen met Sander14 naar noord frankrijk gegaan.
Sander vertrok s'morgens om breda, ging met de benelux naar antwerpen en nam dan de trein richting gent. Ik sprong er in lokeren bij.
Eerst gingen we met een worst naar gent. Daar aangekomen nog even wat eten gaan halen. En dan wachten op de trein naar De Panne.
Ondertussen passeerde er ook nog een ICT met DMS pakwagen en I10.
Uiteindelijk kwam dan onze trein aan, gelukkig was het een AM96, en geen break :D .
het was maar een worst :o werd dus proppen. direct voor een plaats gevochten en we hadden gelukkig een plaatsje met stopcontact waardoor we op de lange reis tot de panne trein simulator konden spelen :) .
na iets meer als een uur kwamen we aan in de panne, daar stond de bus(krot) naar duinkerke al klaar :D. Afbeelding Afbeelding ik vond ze wel leuk, maar sander niet :mrgreen:
na 40 min in die bus kwamen we aan in duinkerken.
we wouden eerst een kaartje gaan kopen, blijkt dat al die automaten defect zijn dus we moesten wel naar het loket waar er al een lange wachtrij stond :twisted:
na een tijdje aan te schuiven konden we eindelijk een kaartje naar lille kopen. eerst gingen we met de TGV tot hazebrouck en daarna met een TER naar lille flandres...
buiten stond de TGV al klaar :D het was TGV PSE 98 Afbeelding daarna al even gaan rondkijken in de TGV :P (had ik eerder ook wel al gedaan, maar toen kon ik geen fotos maken omdat hij erg vol zat :) )
le bar TGV, die gewoon open stond :x Afbeelding en de zo comfortabele 1e classe waarin ik ook al eens een halve dag in heb gezeten. Afbeelding erna gingen we de trein uit lille spotten.
dat was nu eens echt EEN KROT (maar toch wel zalig treintje 8) ) Afbeelding Afbeelding en vanbinnen zijn ze echt aftands maar comfortabel :lol: Afbeelding we moesten weer direct naar buiten, de TGV ging aankomen.
jammer zat het licht op de neus van de TGV :( Afbeelding een beetje verder stond er ook nog zo'n raar dieseltje (bijnaam: dildo :mrgreen: ) Afbeelding en er kwam ook nog zo'n AGC (autorail grande capacité) binnen uit lille. best leuke dingen, ik zou ook wel graag eens zo'n BGC zien, die kan op diesel EN op electriciteit rijden :o :D Afbeelding en toen moesten we naar de TGV die ging vertrekken...
sander ging al binnen gaan zitten maar ik ging nog even achter een cabineritje vragen :D en het mocht.
zo kon ik eens meerijden in de stuurpost van een TGV tot hazebrouck, we konden 160 rijden, maar zo'n TGV PSE schud nogal :o . Afbeelding helaas, mooie liedjes duren niet lang, en we waren zo in hazebrouck :( na even de machinist te bedanken ging ik weer naar sander. op het spoor naast ons stond er een dubbeldekker naar duinkerke klaar. Afbeelding en die naar arras Afbeelding in hazebrouck passeerde er ook wat cargo :D Afbeelding Afbeelding Afbeelding ik wou ook nog even een ticket gaan kopen voor de trein van lille naar comines.
eerst even aan het loket vragen, die vroeg 6€ voor dat kaartje terwijl het bij de automaat, die eerst mijn maestro kaart weigerde, maar 4€ kost :twisted:
dat hebben we vrolijk geweigerd :mrgreen: .

na nog eens bij de automaat te proberen wou hij mijn pas opeens wel. en zo hadden we toch een kaartje van lille naar comines :) .
even later kwam dan onze trein naar lille aan 8)
het was ook zo'n dubbeldekker van 2 rijtuigen, dat werd proppen, gelukkig hadden wij een plaatsje :D
een half uurtje later kwamen we in lille aan; we hadden maar een overstap van 5 minuten, er stonden wat worsten naast ons, maar wij gingen gewoon langs comines naar belgie, grenstarief ontweken...
dat was nu nog eens een krotje, met zo'n grote vette dieselloc achteraan :D
eerst gingen we nog even over de gewone lijn, maar daarna kwamen we op zo'n klein lijntje waar maar een paar treinen per dag rijden :x :o .
zo zag het treintje eruit... Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding zo zag het lijntje er uit... Afbeelding Afbeelding en zo zag een station er uit... Afbeelding na een halfuurtje kwamen we in comines aan. een heel afgelegen station.
WAT BLIJKT; ER IS DAAR EEN LOKET :o :o :o :o :o en er vertrekken op een weekdag daar maar 3 treinen :mrgreen:
het station: Afbeelding Afbeelding Afbeelding het loket is open op zaterdag, maar er komt daar dan geen enkele trein :mrgreen: Afbeelding daarna moesten we te voet van comines FR naar comines BE. de grensbordjes: Afbeelding Afbeelding en dan nog zo'n zeer amatoristisch dieselstation :mrgreen: :mrgreen: Afbeelding Afbeelding en uiteindelijk bereikten we het station van komen... het is daar tweetalig. Afbeelding Afbeelding voor fles 8)
we zochten een frituur, maar ze waren allemaal gesloten :twisted:
daarom namen we maar de trein naar ieper, daar was er wel een frituur :D. wel jammer dat die I5 rijtuigen weg zijn...

uiteindelijk moesten we dan terug richting kortrijk.
wat kwam er :o geen break, maar 2 klassiekjes :) .
we zaten een half uurtje in die sauna :roll: .

in kortrijk wouden we dan de M4 naar gent nemen.
In gent aangekomen stond er op het TV'tje: STROOMSTORING TUSSEN SINT-NIKLAAS EN ANTWERPEN, treinen vertraagt.
in de trein werdt er dan omgeroepen dat er een bovenleidinsbreuk was in belsele. dat ligt niet tussen sint-niklaas en antwerpen, maar tussen lokeren en sint niklaas :roll: :roll:
in gent dampoort werden we dan ook nog eens opgehouden voor onbepaalde duur omdat de treinen over enkelspoor gingen.
er kwam ook nog zo'n man met een trekzak muziek spelen in de trein, en daarna centjes vragen :mrgreen:

In lokeren aangekomen kon ik uitstappen, maar sander moest nog tot breda.
in lokeren was dit het vertrekbord :mrgreen: :mrgreen: :twisted: Afbeelding toen ik even later met mijn fiets over het stationsplein reed, stond de trein naar antwerpen er nog altijd :| .
als ik thuis was kreeg ik gelukkig nog een SMS'je dat het probleem was veroorzaakt door een AM75, en dat hij bijna in berchem is. zijn trein wordt wel beperkt tot berchem.

en dat was dan het einde van een leuke dag :D
Laatst gewijzigd door treinbruno op 11 jul 2008, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Accelerat »

Leuk verslag! :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Joris »

Hallo,
Mooie foto's!
Eigenlijk wel dom dat die schakel van een paar km er niet is, van komen Fr naar Komen Be...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Sander14

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Sander14 »

Hier mijn gedeelte. Ik moest dus na Lokeren, waar Bruno er af ging, nog verder richting Antwerpen. Na een lange stop in Lokeren en Sint-Niklaas ging de trein met een slakkengangetje verder. Uitendelijk passeerde we het schuldige treinstel, een AM 75, alias varkensneus. Deze had de complete bovenleiding mee naar beneden genomen, zo erg zelf dat een zijruit van de cabine eruit was geslagen. In de trein kregen wij ondertussen te horen dat de trein beperkt werd tot Antwerpen Berchem. Aangekomen in Antwerpen Berchem, inmiddels met +45, werd iedereen de trein uit gejaagd en weer een trein in, 2 klassiekjes naar Antwerpen Centraal. Dat was even proppen, maar uiteindelijk bereikte ik Antwerpen Centraal met +50. Toen moest ik nog een sprintje trekken om mijn Beneluxtrein te halen, dat sprintje was voor niks, de trein reed met +8. Uiteindelijk maar een uurtje later thuis dan geplant. Foto's van mij komen morgen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door HLE 2302 »

Sander14 schreef:Hier mijn gedeelte. Ik moest dus na Lokeren, waar Bruno er af ging, nog verder richting Antwerpen. Na een lange stop in Lokeren en Sint-Niklaas ging de trein met een slakkengangetje verder. Uitendelijk passeerde we het schuldige treinstel, een AM 75, alias varkensneus. Deze had de complete bovenleiding mee naar beneden genomen, zo erg zelf dat een zijruit van de cabine eruit was geslagen. In de trein kregen wij ondertussen te horen dat de trein beperkt werd tot Antwerpen Berchem. Aangekomen in Antwerpen Berchem, inmiddels met +45, werd iedereen de trein uit gejaagd en weer een trein in, 2 klassiekjes naar Antwerpen Centraal. Dat was even proppen, maar uiteindelijk bereikte ik Antwerpen Centraal met +50. Toen moest ik nog een sprintje trekken om mijn Beneluxtrein te halen, dat sprintje was voor niks, de trein reed met +8. Uiteindelijk maar een uurtje later thuis dan geplant. Foto's van mij komen morgen.
amai
ocharme die treinbestuurder

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
BR143

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door BR143 »

Mooie fotoreportage :D
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2086
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door FLV-FGSP »

Voor wie in een weekend nog eens wil rondcrossen in Nord-Pas de Calais zijn de aanbiedingen
Ter Mer en Ter Vert interessant:
http://www.ter-sncf.com/nord_pas_de_cal ... cm:9-46121
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door nighttrain »

FLV-FGSP schreef:Voor wie in een weekend nog eens wil rondcrossen in Nord-Pas de Calais zijn de aanbiedingen
Ter Mer en Ter Vert interessant:
http://www.ter-sncf.com/nord_pas_de_cal ... cm:9-46121
Opgepast voor de liefhebbers want je moet eerst een formulier invullen met pasfoto om een PASS aan te kopen aan 5€ i.p.v.7€.Dit kan wel onmiddelijk aan het guichet.
Dus het is dus niet zo dat je bij aankomst gewoon een biljet TER-mer(6 stations) of TER-vert (5 stations) kunt kopen.
Met de TER-mer heb je ook nog de busdienst inbegrepen naar de stranden.
Sander14

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Sander14 »

De foto's en het verslag van mij:
De tweede dag van mijn Benelux Tourrail was 11-07. De reisplanning was als volgt: Breda-Roosendaal-Antwerpen-Gent St-Pieters-De Panne-Dunkerque-Hazebrouck-Lille Flandres-Comines-Komen-Kortrijk-Gent St-Pieters-Antwerpen-Roosendaal-Breda.
Het stuk tot Antwerpen ga verliep normaal. In Antwerpen had ik ruim de tijd om over te stappen op de IC die mij naar Gent St-Pieters zou brengen. Ik maakte dus even een foto van 2 Klassiekjes die klaar stonden om te vertrekken als L-trein naar Puurs: Afbeelding Toen liep ik naar het spoor waar mijn IC zou vertrekken. De trein werd gereden met 3 stellen AM 96. In Lokeren kwam Bruno, mijn reisgenoot voor de dag, erbij. Aangekomen in Gent St-Pieters moesten we overstappen op de IR trein naar De Panne. Die werd gereden met 1 stel AM 96, wat een beetje krap was. Aangekomen in De Panne moesten we weer overstappen, dit keer op een oude, verrotte bus, die ons naar Dunkerque zou brengen. Ach, voor €2.70 valt het nog mee. Voordat we zouden vertrekken maakte ik een foto van de kusttram: Afbeelding Toen vertrok de bus en na 50 minuten waren we in Dunkerque. Hier moesten we een uur wachten. Vanaf hier namen we de TGV naar Hazebrouck. Eerst maar eens wat foto's gemaakt: Afbeelding Treinstel X73770 staat lekker te zonnen in Dunkerque Afbeelding Franse TER dubbeldekkers komen aan als TER uit Lille Flandres Afbeelding TGV PSE 81 komt aan in Dunkerque Afbeelding TER AGC komt aan in Dunkerque
Hierna stapten we op de TGV naar Hazebrouck. Reserveren voor deze trein kun je ter plaatse doen. Na een rit van dik 20 minuten waren we in Hazebrouck. Daar stapten we weer over op een TER naar Lille. Ondertussen weer foto's gemaakt: Afbeelding TER Dubbeldekker 558 staat klaar om richting Dunkerque te vertrekken Afbeelding Goederen komen er ook zat, zowat om de 5 minuten. Dit is de 427177 van SNCF Fret.
Daarna gingen we verder richting Lille Flandres. In Lille Flandres aangekomen stapten we snel over op een zeer oude trein. In Comines kon ik pas een foto van de loc, het was een duw-trekstam, maken, die de trein duwde: Afbeelding Vanaf Comines kun je naar het Belgische station lopen. Het is een kleine 20 minuutjes lopen door een zeer leuk dorpje. In Komen, zoals het Belgische deel heet, stapten we maar op de trein naar Ieper, omdat we anders te lang moesten wachten. In Ieper hebben we een goed pak frieten gekocht en in de trein richting Kortrijk opgegeten. In Kortrijk overgestapt op de trein naar Gent St-Pieters, gereden met M4. In Gent weer overgestapt op de trein naar Antwerpen. Helaas begon het gedonder in Gent. Onze trein werd aangekondigd met +5. Dat is niet zo erg, maar als je dan hoor dat er bij Besele een draadbreuk is en dat je trein met minimaal +45 aankomt in Antwerpen, dan sta je toch wel even te kijken. De trein halteerde in Gent Dampoort en Lokeren zo'n 10 minuten. Bruno ontvluchte alles in Lokeren, hij was immers thuis. Ik verder richting Antwerpen. Haltering in Sint-Niklaas duurde 15 minuten. Toen reden we met een gangetje van 50 km/h richting Antwerpen Berchem. Onderweg zagen we de boosdoener van de vertragingen, een AM 75 had de bovenleiding naar beneden gehaald en dat was zo hard gegaan dat een zijruit van de cabine eruit was geslagen. Ondertussen kregen we in de trein te horen dat de trein tot Antwerpen Berchem beperkt zou worden. Eenmaal in Antwerpen werd iedereen de trein uitgejaarg en zo snel ook weer 2 Klassiekjes in gejaagd, die reden richting Centraal. Uiteindelijk kwam ik met +50 aan in Antwerpen Centraal. En alsof dat nog niet erg genoeg was, de beneluxtrein reed ook nog eens met +10. En zo was ik een uur later thuis dan gepland. Maar dat maakte de dag niet minden leuk. Woensdag 16-07 weer een dagje met de Tourrail, waarheen weet ik nog niet.

Groetjes en © Sander van Gool
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Patrick »

Jakkes, frietjes eten IN de trein. Mmmm, een lekkere vetgeur in het ganse rijtuig :lol:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door treinbruno »

de conducteur zei nog: smakelijk 8)
Afbeelding
Dietrich

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Dietrich »

Heb ik ook al gedaan, telkens buiten de spits, alleen of quasi alleen in een coupé, nooit geen last gehad van teveel geur hoor, en nooit heeft een TBG er iets op gezegd.
am62
Berichten: 841
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door am62 »

Ik ben er niet voor zeker niet in airco-rijtuigen/treinen, maar van de NMBS mag het wel, dus geen probleem...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door msts.be »

Ik ben gisteren in Lille geweest, en kan Bruno en Sander vertellen dat het aftands materieel naar Comines vervangen is door een Diesel-AGC. Of het nu op alle treinen is weet ik niet, maar het is toch alleszins een verbetering..

Mijn reportage van mijn uitstap gisteren komt nog voor wie het afvraagt..
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door treinbruno »

ah da's jammer :evil:

gelukkig komen die krotten nog altijd in BELGIE :D (quevy-maubeuge/aulnoye)
Afbeelding
Plaats reactie