LEIDEN - Braille op trapleuningen, warme perrontegels, en plaatsnaamborden die een kwartslag zijn gedraaid. ProRail gaat de perrons op Leiden Centraal anders inrichten.
Wanneer de proef een succes is, wil de spoorbeheerder de vernieuwingen ook invoeren op de perrons in de grote steden.
Sommige veranderingen betekenen het einde van kleine instituten. Zo wordt overwogen de typische rolodexborden met daarop de bestemmingen te vervangen door moderne digitale informatieborden.
De kwartslagdraai van de blauwe plaatsnaamborden zorgt ervoor dat reizigers van grote afstand zien in welke plaats ze zijn. De borden staan nu nog in het verlengde van de perrons en zijn onleesbaar voor mensen die uit de trein kijken.
ProRail wil in Leiden ook gaan werken met de zogenoemde dynamische treinlengte-info. Die moet duidelijk maken waar de wagons met eerste en tweede klas precies stoppen. Reizigers weten dan vantevoren waar ze op het perron kunnen staan. Nu moeten zij bij aankomst van de trein vaak enkele meters naar links of rechts lopen.
Blinden worden al via geleidestroken naar de treinen geleid. Informatie over perronnummers ontbreekt vooralsnog. Daar moet de braille op de trapleuningen in voorzien.
De verwarmde zuil werkt op zonne-energie. De tegels op de perrons worden verwarmd door aardwarmte. Het station in Bunnik heeft deze tegels al liggen.
De kiosken krijgen een meer open karakter. Klanten kunnen zelf hun product pakken en afrekenen aan de kassa.
Met geluid wil de spoorbeheerder de wachttijd van reizigers veraangenamen. Gedacht wordt aan natuurgeluiden die uit de boxen klinken.
ProRail gaat veel noviteiten eerst op één perron uitproberen en bij gebleken succes ook toepassen op de andere perrons.
Andere experimenten neemt ProRail in overweging. Het gaat dan onder meer om lichtdoorlatende overkappingen met zonnecellen, een oplaadzuilvoor mobiele telefoons en uniforme bakken voor de gratis kranten.
De komst van een trein hoeft niet alleen door een speaker aangekondigd te worden, maar kan ook door licht, door ProRail railalert genoemd. Het betekent dat lampen op het perron feller gaan branden wanneer een trein nadert.
Bron: Algemeen Dagblad
Er zitten zeker goede ideeën tussen, maar zeker evenveel anderen.
BDJ