De kosten van een tunnel onder Weert voor de IJzeren Rijn worden geraamd op 500 miljoen euro. Dat heeft onderzoek in opdracht van de gemeente Weert uitgewezen. De gemeente bood donderdag samen met twee buurgemeenten een eisenpakket aan minister Eurlings aan over de aanleg van de IJzeren Rijn.
Hierin is onder meer de tunnel onder de stad opgenomen. Deze moet zo'n 4 kilometer lang worden. Het gemeentebestuur wil geen overlast van goederentransporten door de stad en liet de minister eerder weten dat er een tunnel moest komen. Op zijn verzoek is er een haalbaarheidsstudie gedaan. In het najaar 2008 wordt het resultaat verwacht van de onderhandelingen over de IJzeren Rijn tussen België, Nederland en Duitsland.
Bron: L1
Er komt beweging in het dossier...
BDJ
Tunnel onder Weert voor IJzeren Rijn kost 500 miljoen
Re: Tunnel onder Weert voor IJzeren Rijn kost 500 miljoen
Waarom moet er in hemelsnaam een tunnel komen? Er rijden nu toch al goederentreinen door Weert en die zullen toch ook wel niet geruisloos rijden. En als ze dan toch bezig zijn moeten ze maar gelijk alle vrachtwagens verbieden of de A2-snelweg (Eindhoven - Maastricht) die niet zover van de stad loopt ook maar in een tunnel leggen.Bartjedj schreef:De kosten van een tunnel onder Weert voor de IJzeren Rijn worden geraamd op 500 miljoen euro. Dat heeft onderzoek in opdracht van de gemeente Weert uitgewezen. De gemeente bood donderdag samen met twee buurgemeenten een eisenpakket aan minister Eurlings aan over de aanleg van de IJzeren Rijn.
Hierin is onder meer de tunnel onder de stad opgenomen. Deze moet zo'n 4 kilometer lang worden. Het gemeentebestuur wil geen overlast van goederentransporten door de stad en liet de minister eerder weten dat er een tunnel moest komen. Op zijn verzoek is er een haalbaarheidsstudie gedaan. In het najaar 2008 wordt het resultaat verwacht van de onderhandelingen over de IJzeren Rijn tussen België, Nederland en Duitsland.
Bron: L1
Er komt beweging in het dossier...
BDJ
L'union fait la force.
Re: Tunnel onder Weert voor IJzeren Rijn kost 500 miljoen
Ergens kan ik ze wel begrijpen. Als de IJ. R. heropend wordt, spreken we over een (geplande) grote goederencorridor. Om toekomstige problemen te vermijden, kan het inderdaad beter zijn om nu ineens te investeren in die tunnel. Bovendien zijn er dan ook geen overwegen edg. meer, wat natuurlijk ook een voordeel is (zei de overwegen-liefhebber
)
BDJ

BDJ
Re: Tunnel onder Weert voor IJzeren Rijn kost 500 miljoen
Duitse regering wil oude tracé IJzeren Rijn
De Duitse regering zou niet voelen voor een alternatief tracé van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn. Dat meldt de Duitse TV- en radiozender WDR. Het alternatieve tracé loopt ten noorden van Roermond langs de Duitse BAB-52 autoweg. De deelstaat Noord-Rijn Westfalen is voorstander van dat tracé. Ook CDA-minister Camiel Eurlings ziet het wel zitten.
Maar de regering in Berlijn zou het alternatieve tracé te duur vinden en daarom toch willen kiezen voor het opknappen van het historisch tracé. Dat loopt door nationaal park De Meinweg en door Wegberg. De IJzeren Rijn is de goederenspoorlijn die de haven van Antwerpen - via Weert en Roermond - verbindt met het Duitse Ruhrgebied.
Bron: L1
De Duitse regering zou niet voelen voor een alternatief tracé van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn. Dat meldt de Duitse TV- en radiozender WDR. Het alternatieve tracé loopt ten noorden van Roermond langs de Duitse BAB-52 autoweg. De deelstaat Noord-Rijn Westfalen is voorstander van dat tracé. Ook CDA-minister Camiel Eurlings ziet het wel zitten.
Maar de regering in Berlijn zou het alternatieve tracé te duur vinden en daarom toch willen kiezen voor het opknappen van het historisch tracé. Dat loopt door nationaal park De Meinweg en door Wegberg. De IJzeren Rijn is de goederenspoorlijn die de haven van Antwerpen - via Weert en Roermond - verbindt met het Duitse Ruhrgebied.
Bron: L1
Re: Tunnel onder Weert voor IJzeren Rijn kost 500 miljoen
Minister wil meebetalen aan Duits alternatief tracé
CDA-minister Camiel Eurlings wil meebetalen aan het alternatieve trace van de IJzeren Rijn op Duits grondgebied. Volgende week donderdag overlegt hij in Berlijn over de goederenspoorlijn die Antwerpen - via Weert en Roermond - verbindt met het Duitse Ruhrgebied.
Eurlings hoopt daar de dreigende impasse in het dossier te doorbreken. Vorige week werd bekend dat de regering in Berlijn het alternatieve trace van de IJzeren Rijn veel te duur vindt. Dat nieuw aan te leggen spoor loopt ten noorden van Roermond langs de N280 en de A52-autoweg naar de haven van Duisburg. Het heeft de voorkeur van de Tweede Kamer en minister Eurlings omdat het historisch trace door nationaal Park De Meinweg dan vermeden wordt. Ook Noord-Rijn Westfalen is er voorstander van.
Bron: L1(link)
CDA-minister Camiel Eurlings wil meebetalen aan het alternatieve trace van de IJzeren Rijn op Duits grondgebied. Volgende week donderdag overlegt hij in Berlijn over de goederenspoorlijn die Antwerpen - via Weert en Roermond - verbindt met het Duitse Ruhrgebied.
Eurlings hoopt daar de dreigende impasse in het dossier te doorbreken. Vorige week werd bekend dat de regering in Berlijn het alternatieve trace van de IJzeren Rijn veel te duur vindt. Dat nieuw aan te leggen spoor loopt ten noorden van Roermond langs de N280 en de A52-autoweg naar de haven van Duisburg. Het heeft de voorkeur van de Tweede Kamer en minister Eurlings omdat het historisch trace door nationaal Park De Meinweg dan vermeden wordt. Ook Noord-Rijn Westfalen is er voorstander van.
Bron: L1(link)
Re: Tunnel onder Weert voor IJzeren Rijn kost 500 miljoen
Dat wordt gezien als landschapsverstoring.
BDJ
BDJ