Wat ik mij afvraag: wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer er gewerkt wordt op 1 spoor (aan de sporen, niet aan de bovenleiding). Schakelt men dan de bovenleidingen af of lopen de arbeiders anders gevaar om indirect (?) geelektrokuteerd te worden? Of wat bijvoorbeeld als een trein tot stilstand komt en er een evacuatie plaatsvindt (bvb. in een tunnel). Wordt dan de bovenleiding eerst afgeschakeld alvorens de deuren mogen worden geopend?
In Duitsland is er een aantal weken geleden een schaap in een lange treintunnel (op ICE-tracé) gesukkeld. Toch is dit schaap NIET gestorven aan elektrokutie, maar wel overreden door de trein. Ik zou intuitief verwachten dat er in een tunnel met bovenleiding, heel wat spanningsvelden ontstaan rond die kabels en eventueel reiken die tot beneden waar dat schaap liep?
zolang je die geleiders niet gaan aanraken zal je geen gevaar lopen he. als een spoor buiten dienst is wegens werken zal men bijna altijd ook de stroom uitschakelen van dat spoor indien mogelijk. meestal om te voorkomen dat als toch een werkvoertuig de bovenleiding zou raken er een enorme kortsluiting (met serieus vuurwerk) zou ontstaan.
Gisteren nog iets lachwekkends gezien in Brussel-Noord.
Eerst stonden ze op spoor 5 met een kortsluitstok (bovenleiding - sporen, voor bij werken), terwijl daar mijn trein nog moest toekomen. Dan hadden ze blijkbaar door dat ze zich vergist hadden en gingen ze op het spoor ernaast wat met hun stok in de bovenleiding prullen. Daar kwam dan ook een varkensneus aan dus zijn ze snel op't perron moeten springen.
Daarna heb ik ze nog op een ander spoor gezien waar ook nog een trein aangekondigd was, maar hoe dat is afgelopen weet ik niet, want mijn trein was er .
De doorslagspanning van droge lucht bedraagt ongeveer 3 MV/m.
Bij 25 kV zou je dus al tot op minder dan 1 cm van de draden moeten komen om een overslag te krijgen.
Bij vochtig weer zal dit wat meer zijn.
Dus een mens of een schaap op de sporen onder een 25 kV draad loopt geen gevaar, tenzij er een trein aankomt natuurlijk
@ Wover: Dat is zeer raar, want de aardingslans (want zo heet dat ding*) wordt normaal pas geplaatst als de stroom al van de draad is.
Anders zou je nogal vuurwerk krijgen.
*: Het heet dus aardingslans ipv. kortsluitlans. Moest je dat gebruiken om 3kV (of 25kV~) kort te sluiten, zou je niet veel mensen bereid vinden om dat te doen .
Ik weet dat het bestaat, al scheen dat niet genoeg door in mijn bericht.
De twee zijn zelfs soms geïntegreerd: de kortsluitkabels bij werken worden aangesloten met één punt op de bovenleiding, en vervolgens één punt op elke spoorstaaf.
Bartjedj schreef:Ik weet dat het bestaat, al scheen dat niet genoeg door in mijn bericht.
De twee zijn zelfs soms geïntegreerd: de kortsluitkabels bij werken worden aangesloten met één punt op de bovenleiding, en vervolgens één punt op elke spoorstaaf.
Nu goed, Steven?
BDJ
neen dan zijn het geen kortsluit- maar aardingskabels, je kan pas kortsluiten als er stroom is, in dit laatste geval moet hij echt volledig weg zijn.
Wat hier geschreven is klopt min of meer.
eerst en vooral 3Kv is geen 25KV wissel.
Wanneer er aan een bovenleiding moet worden gewerkt gaat men eerst op afstand de stroom snijden d.m.v. een sectionneur/JS dit is een per motor of mankracht te openen mes (schakelaar).In vakjargon gaan ze een SEL isoleren of verschillende SEL's(Section elementaire ).Maar als er moet gewerkt worden geen ze eerst een bewegings beveiliging plaatsen op afstand om te voorkomen dat er een trein op dit spoor kan komen uitgebreid met omkaderende sporen om overbrugingen te voorkomen (pontages). dus zal men eerst ZEP's beveiligen op afstand en daarna lokaal(ZEP=Zone elementaire de protection).
1 SEL kan over verschillende ZEP's lopen
Dan gaat de technieker(na uitwisseling van codes) met een meetstok t.t.z. dezelfde aardstaak maar met een detectie eenheid aan het uiteinde, de aan of afwezigheid van stroom controleren. dan pas zal de lokale beveiliging geplaatst worden dus eerst de aardkabels aan de rails of met de rails verbonden aardpunten zoals in tunnels.ook kan de werktrein uitgerust zijn met een aardingspanto om de extreme aardingspunten te versterken met lokale aardingspunten.Daar er nog altijd residu of reststroom aanwezig is in de leidingen zelf.
Wat 25kv betreft, inderdaad hoe grappig het mag klinken in geval van felle mist kan het wateren (aanraken)tegen een bovenleidingspaal dodelijk zijn gezien de overslag aan de isolatoren.Deze overslag wordt nog vereenvoudigd in geval de isolatoren bevuild zijn door o.a. zout(nabijheid van de zee) of andere onzuiverheden in de lucht.Bij nacht geeft dit een feeerik schouwspel van overwippende vonken en gesissel.Dus het regelmatig reinigen van deze isolatoren heeft zijn nut.Dit gebeurt simpel met water inder hoge druk .
Steven de overslag in de praktijk bij 25Kv is ongeveer 15cm,jammer genoeg al met mijn eigen ogen gezien met gekende afloop.Dan krijg je een flash die dodelijk kan zijn of hevige brandwonden kan veroorzaken.
Wover schreef:Gisteren nog iets lachwekkends gezien in Brussel-Noord.
Eerst stonden ze op spoor 5 met een kortsluitstok (bovenleiding - sporen, voor bij werken), terwijl daar mijn trein nog moest toekomen. Dan hadden ze blijkbaar door dat ze zich vergist hadden en gingen ze op het spoor ernaast wat met hun stok in de bovenleiding prullen. Daar kwam dan ook een varkensneus aan dus zijn ze snel op't perron moeten springen.
Daarna heb ik ze nog op een ander spoor gezien waar ook nog een trein aangekondigd was, maar hoe dat is afgelopen weet ik niet, want mijn trein was er .
Ben je zeker dat het wel zo'n aardingsstok was?
Het kan ook gewoon een meetstok geweest zijn voor het meten van de hoogte van de bovenleiding. Dat is een telescopische plastieke stok die je achter de bovenleiding moet haken en dan wordt zo de hoogte bepaald. Aangezien die van plastiek is, kan je daarmee ook een bovenleiding die onder spanning staat opmeten (bij droog weer).
De bovenleiding in Brussel-Noord gaan ze binnenkort vernieuwen, misschien moesten er nog wat opmetingen gedaan worden...
Het kan ook gewoon een meetstok geweest zijn voor het meten van de hoogte van de bovenleiding. Dat is een telescopische plastieke stok die je achter de bovenleiding moet haken en dan wordt zo de hoogte bepaald. Aangezien die van plastiek is, kan je daarmee ook een bovenleiding die onder spanning staat opmeten (bij droog weer).
De bovenleiding in Brussel-Noord gaan ze binnenkort vernieuwen, misschien moesten er nog wat opmetingen gedaan worden...
Die meetstok geeft U informatie betreft hoogte en positie t.o.v. het midden van het spoor (0, +15, -15 enz)
Dan zal het dat wel geweest zijn, want de onderkant die men op de rails plaatste was van hout .