In 2000 en 2005/2006 had ik al een paar wandelingen langsheen deze mooie lijn gemaakt.
Nu wilde ik per auto de ganse lijn afrijden en zoveel mogelijk stations, halteplaatsen en spoorrelikwieën fotograferen.
Daar aangekomen begon het nochtans goed: droog, niet té zonnig en de eerste foto's waren schitterend.
Maar toen ik in Emptinne aankwam verging het lachen me even: geen spoor (haha) van de lijn te bekennen.
Er rest een modderpad in plaats van de verroeste spoorstaven die ik hoopte aan te treffen.
Enfin, niet getreurd en naar Hamois.
Daar steekt de lijn de openbare weg over en uiteraard is daar nog maar weinig van te merken, op een stopbord op de voormalige bedding na.
Het station is een restaurant geworden met een restauratiewagen voor de deur.
In Bormenville werd het me duidelijk.
Over de gehele lijn zijn de sporen weggehaald om er dan een deel van het Ravel-netwerk van te maken.
Ik kan me niet voor de geest halen dat er daarover iemand me ingelicht heeft of dat het in één of ander tijdschrift verschenen is.
Weeral een mogelijke toeristische lijn minder...want wie de lijn kent zal kunnen bevestigen dat dit een schitterende lijn is hoewel het TSP beweert de mooiste lijn van het land uit te baten

Een evenutele uitbating tot Havelange had een mooi ding geweest en de sporen waren niet zo overwoekerd als op lijn 128.
Weer een droom minder.
Maar ook een aangename verrassing: toen ik nabij de halteplaats Roiseux foto's genomen had, kwam er een wandelaar vanuit een bospaadje.
Hij vroeg me wat ik aan het doen was, en toen ik hem vertelde dat ik foto's van de lijn maakte van deze lijn, zei hij me om naar hem thuis te gaan.
Hij is de bewoner van het station Barse, het enige dat (op Ciney en Huy na natuurlijk) nog sporen voor de perrons heeft liggen.
Dankzij deze sympathieke man heb ik mooie foto's vanuit zijn tuin kunnen maken want vanop de openbare weg ging het niet goed.
Het ziet er naar uit dat weer één van de weinige buitendienstgestelde lijnen zonder sporen gezet is.
Helaas.