Eerste Sprinter gepresenteerd, NS bestelt er nog een paar.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
sweek

Eerste Sprinter gepresenteerd, NS bestelt er nog een paar.

Bericht door sweek »

Het meeste stoptreinmaterieel in Nederland is van erg oude makelij. Mat '64 doet nog steeds het leeuwendeel van het elektrische stoptreinwerk in Nederland, met daarnaast nog het SGM (Sprinter) materieel en allerlei andere treinen op de lijnen die niet door de NS worden geëxploiteerd. Maar eindelijk komen de nieuwe Sprinters er dan aan, die het Mat. 64 uiteindelijk moeten vervangen.

De eerste werd gisteren voorgesteld. Een NS nieuwsartikel er over is hier te zien. Wat foto's.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Het filmpje laat nog wat meerzien.

NS schaft nog eens 64 Sprinters aan
Uitgegeven: 21 september 2007 12:08

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen investeren nog eens 399 miljoen euro in de aanschaf van 64 Sprinter-treinstellen. Het spoorbedrijf maakte dat vrijdag bekend. Leveranciers zijn Siemens en Bombardier Transportation.

Vanwege de reizigersgroei - 12 procent in de afgelopen 2,5 jaar - heeft de NS een zeer korte leveringstermijn bedongen. De Sprinters zullen tussen oktober 2009 en november 2010 worden geleverd.

In 2005 bestelde de NS al 35 Sprinters, waarvan de eerste vrijdag in het Duitse Krefeld werd gepresenteerd. Vanaf najaar 2008 zullen deze treinen ingezet worden in de Randstad voor de kortere afstanden.

Er volgen eerst proefritten, in Duitsland en later Nederland. Daarnaast is tijd uitgetrokken voor het opleiden van machinisten en monteurs.

Instappen

Rond Amsterdam, Rotterdam en Utrecht rijden al opgeknapte Sprinters rond. De nieuwe generatie onderscheidt zich door de gelijkvloerse instap en ruimere balkons voor gemakkelijker in- en uitstappen. Ze zijn ook voorzien van airconditioning en glazen tussenwanden. Bovendien is er cameratoezicht.

Zuinig

Dankzij moderne technieken zijn de nieuwe Sprinters zuinig met energie. Tijdens het remmen leveren ze elektriciteit terug aan de bovenleiding waarmee andere treinen die in de buurt zijn gevoed kunnen worden.

Daarmee daalt de uitstoot van het broeikasgas CO2 van de NS verder. Het scheelt 18.000 ton per jaar. De spoorwegen hebben de ambitie om tot 2020 de CO2-uitstoot met 20 procent te verminderen.

Investeringen

Met de jongste order stijgen de NS-investeringen in treinen tot 2011 tot 1,6 miljard euro. Daarvan gaat 647 miljoen op aan de nieuwe Sprinters (goed voor in totaal 37.000 plaatsen) en 42 miljoen aan de opgeknapte Sprinters (10.000 plaatsen).

(c) ANP
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ze zien er wel aardig uit... Ik hoop wel dat het interieur beter is is dan in SGMm, en anders: Lang leve mat '64!
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Schone dingskes, en schone livrei ook. :)
pewiam

Re: Eerste Sprinter gepresenteerd, NS bestelt er nog een paar.

Bericht door pewiam »

Eerste NIEUWE Sprinter (SLT - Sprinter Light Train) in Nederland

Deze week is volgens planning de eerste nieuwe Sprinter van de tweede generatie in Nederland aangekomen. Het stel, 2402, kwam gesleept vanuit Duitsland naar het Nederlandse Amersfoort.
Een volledig test en instructie programma zal op de nieuwelingen worden losgelaten. Het is de bedoeling dat de stellen als eerste in dienst komen op de route Den Haag CS < > Utrecht CS.
Onderstaande aktuele foto trof ik aan op het Nederlandse http://www.spoorforum.nl

Pewiam
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Doet me denken aan een pak vla... :roll:
msts.be

Bericht door msts.be »

Vlaflip bis dus.. :lol: En nu maar hopen dat ze niet deze idiote kop voor onze GEN-stellen gaan gebruiken (indien Bombardier de bestelling krijgt), maar wel die van de BR422 (verbeterde versie van de BR423/425, de originele maken ze niet meer..)

Foto's daarvan zijn hier te vinden.. En ja, de lichten zijn wel degelijk dezelfde als die van de Duitse IC-stuurwagens.. :lol:
Dietrich

Re:

Bericht door Dietrich »

sncf-sncb schreef:Ze zien er wel aardig uit... Ik hoop wel dat het interieur beter is is dan in SGMm, en anders: Lang leve mat '64!
sncf-sncb schreef:Doet me denken aan een pak vla... :roll:
Je verandert precies ook snel van mening.

Ik vind dat het er allemaal nog goed uitziet.
rail s

Bericht door rail s »

voor mij mag dit het wel zijn voor het GEN
Duitse of nederlandse kop maakt mij niet uit, als het maar snel en vooral betrouwbaar is!
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Ik vind ze niet echt lelijk qua uiterlijk, maar het doorzichtige plastic interieur vind ik echt 3 keer niets. Doe dan maar een huidig Sprinter interieur.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik vind ze (aan de foto's te zien) niet slecht. Inderdaad perfect GEN-materieel. Korte ritten, veel stoppen, veel volk.

BDJ
Wover

Bericht door Wover »

Bwa, 4 bakken, maar 2 deuren per bak, redelijk hoge instap,... Het lijkt mij niet direct het perfecte materieel.

4 bakken op een 10 minuten / kwartierfrequentie gaat veel te veel zijn. Liever 4 2ledige gekoppeld in de spits en 1 2ledige buiten de spits dan.
Fles

Bericht door Fles »

Wover schreef:4 bakken op een 10 minuten / kwartierfrequentie gaat veel te veel zijn.
In de Randstad? Nee hoor :lol: Die zitten allemaal vol, let maar op.
Arnenys

Bericht door Arnenys »

Ik vind het goede treinstellen voor het GEN :!:
Enkele bakken erbij proppen en we zijn vertrokken :)
Steven

Bericht door Steven »

Wover schreef:Bwa, 4 bakken, maar 2 deuren per bak, redelijk hoge instap,... Het lijkt mij niet direct het perfecte materieel.

4 bakken op een 10 minuten / kwartierfrequentie gaat veel te veel zijn. Liever 4 2ledige gekoppeld in de spits en 1 2ledige buiten de spits dan.
kijk is goed waar de draaistellen staan
idd het zijn geen draaistellen afzonderlijk per bak, deze techniek zorgt er echter voor dat de rijtuigen veel korter zijn. dus gewoon tellen hoeveel rijtuigen er zijn is een beetje verkeerd. je moet de totale lengte bezien. ik vermoed dat de totale lengte van deze vier rijtuigen overeenkomt met de lengte van 3 ruitigen van 26m40 of korter. materieel is dus wel heel geschikt voor GEN treinen
Fles

Bericht door Fles »

Toch had een extra stel deuren aan beide kanten in elk van beide kopbakken geen kwaad gekund lijkt me. Maar goed, ik verheug me op de inzet van dit materieel, ik vind het mooie treinen :)
Plaats reactie