Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Adler »

Gisteren is de Lötschberg-Basistunnel officieel geopend. Met 34,6 km lengte is het de derde langste spoorwegtunnel van de wereld en gaat van Frutigen in Kandertal / Berner Oberland naar Raron in Wallis. Het is een tunnel met 2 buizen, elk met één spoor.
Hij is deel van de Neuen Eisenbahn-Alpentransversalen NEAT, die als doel heeft het goederenverkeer door de Alpen van de straat naar het spoor te brengen. Tot december zullen er nog testritten gebeuren en vanaf dan wordt hij voor het verkeer vrijgegeven.
Hier vind je prachtige foto's van de officiele openingsrit:
http://www.seegerweb.ch/index.php?optio ... y&catid=83

Meer info over de tunnel vind je hier: http://www.blsalptransit.ch

Voor de liefhebbers blijven er gelukkig ook nog lokale treinen rijden over de oude lijn van Kandersteg naar Brig (over het prachtige Bieschtal viadukt)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

leukleuk :P
ik zie op 1 van de fotos een blauw-gele driehoek, er ligt dus etcs level 2 of 3 ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Shrek schreef:leukleuk :P
ik zie op 1 van de fotos een blauw-gele driehoek, er ligt dus etcs level 2 of 3 ?
In de tunnel is ETCS Level 2.
De treinen zullen tot 200 km/h rijden met toelating tot 250 km/h voor speciale treinen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik heb gisteren de beelden in het journaal gezien.

En ik moest wel lachen toen je zag dat de machinst helemaal opzij moest kijken omdat een stuk van dat spandoek zijn zicht belemmerde. :P
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Trainspotterke schreef:Ik heb gisteren de beelden in het journaal gezien.

En ik moest wel lachen toen je zag dat de machinst helemaal opzij moest kijken omdat een stuk van dat spandoek zijn zicht belemmerde. :P
En ik dacht dat je met ETCS zelfs de gordijnen kunt sluiten....
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

dentheo schreef:
Trainspotterke schreef:Ik heb gisteren de beelden in het journaal gezien.

En ik moest wel lachen toen je zag dat de machinst helemaal opzij moest kijken omdat een stuk van dat spandoek zijn zicht belemmerde. :P
En ik dacht dat je met ETCS zelfs de gordijnen kunt sluiten....
Ja, maar met een hoop mensen dat daar op dat moment rondlopen zou ik toch niet teveel op ETCS vertrouwen. :P
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Adler »

Ik las vandaag in een tijdschrift dat sedert 9 december 2007, het verkeer door de nieuwe LBT volledig loopt als gepland. Naast de reizigerstreinen zijn er ook al 40 goederentreinen per dag die van de tunnel gebruik maken (hiervoor zijn 70 rijpaden voorzien om wat reserve te hebben).
Pikant detail: alle treinen gebruiken zonder problemen ETCS in de tunnel, iets wat men na jaren knoeien hier nog niet aan het werk krijgt op de HSL Antwerpen-Amsterdam.
Fles

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Fles »

Adler schreef:Pikant detail: alle treinen gebruiken zonder problemen ETCS in de tunnel, iets wat men na jaren knoeien hier nog niet aan het werk krijgt op de HSL Antwerpen-Amsterdam.
Is dat hetzelfde als ERTMS dan? :?:
ziemon

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door ziemon »

ja termen worden eigenlijk door elkaar gebruikt
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door K V B »

Adler schreef:Ik las vandaag in een tijdschrift dat sedert 9 december 2007, het verkeer door de nieuwe LBT volledig loopt als gepland. Naast de reizigerstreinen zijn er ook al 40 goederentreinen per dag die van de tunnel gebruik maken (hiervoor zijn 70 rijpaden voorzien om wat reserve te hebben).
Pikant detail: alle treinen gebruiken zonder problemen ETCS in de tunnel, iets wat men na jaren knoeien hier nog niet aan het werk krijgt op de HSL Antwerpen-Amsterdam.
Ander pikant detail: Om dat nog steeds niet alle bugs uit het systeem zijn stapt er in elke trein in Spiez (in zuidelijke richting) of in Visp (in noordelijke richting) een tweede machinist in, die plaatsneemt in het stuurpost aan het andere uiteinde van de trein.

Nog een ander pikant detail: Er is sedert de tunnel open is al een ontsporing geweest dankzij een ECTS bug...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Adler »

K V B schreef:
Adler schreef:Ik las vandaag in een tijdschrift dat sedert 9 december 2007, het verkeer door de nieuwe LBT volledig loopt als gepland. Naast de reizigerstreinen zijn er ook al 40 goederentreinen per dag die van de tunnel gebruik maken (hiervoor zijn 70 rijpaden voorzien om wat reserve te hebben).
Pikant detail: alle treinen gebruiken zonder problemen ETCS in de tunnel, iets wat men na jaren knoeien hier nog niet aan het werk krijgt op de HSL Antwerpen-Amsterdam.
Ander pikant detail: Om dat nog steeds niet alle bugs uit het systeem zijn stapt er in elke trein in Spiez (in zuidelijke richting) of in Visp (in noordelijke richting) een tweede machinist in, die plaatsneemt in het stuurpost aan het andere uiteinde van de trein.

Nog een ander pikant detail: Er is sedert de tunnel open is al een ontsporing geweest dankzij een ECTS bug...
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat een machinist aan het andere uiteinde van de trein kan doen als er iets misgaat als de trein met meer dan 200 km/h door de tunnel raast. Aan de noodrem trekken ?
En dat van die ontsporing te wijten aan ETCS geloof ik ook niets van.
Als het systeem nog zo onbetrouwbaar zou zijn dat er treinen kunnen door ontsporen gaat men niet elke dag tientallen treinen door die tunnel sturen.
Of speelt de BLS elke dag met het leven van honderden mensen misschien ? Komaan zeg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Steven »

de tweede bestuurder kan via de tweede stuurpost de trein in de andere richting evacueren indien etcs zou uitvallen in de actieve stuurpost. als het systeem werkt zoals bij tbl2 en tvm krijgt elke trein die een uitvallen beveiliging heeft een noodrem.

tbl 2 die alle info verliest tijdens het rijden (info over de veilige zone voor de trein) zal automatisch een noodrem veroorzaken en vereist een nieuwe opstart van de tbl 2 functie (via tbl 1), naar mijn vermoeden zal om gelijkaardige veiligheidsreden bij etcs hetzelfde gebeuren, indien de etcs installatie alle dienst zou weigeren in de voorste stuurpost kan men dus snel overschakelen naar de andere stuurpost om alsnog de trein te kunnen laten rijden.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:
Adler schreef:Ik las vandaag in een tijdschrift dat sedert 9 december 2007, het verkeer door de nieuwe LBT volledig loopt als gepland. Naast de reizigerstreinen zijn er ook al 40 goederentreinen per dag die van de tunnel gebruik maken (hiervoor zijn 70 rijpaden voorzien om wat reserve te hebben).
Pikant detail: alle treinen gebruiken zonder problemen ETCS in de tunnel, iets wat men na jaren knoeien hier nog niet aan het werk krijgt op de HSL Antwerpen-Amsterdam.
Ander pikant detail: Om dat nog steeds niet alle bugs uit het systeem zijn stapt er in elke trein in Spiez (in zuidelijke richting) of in Visp (in noordelijke richting) een tweede machinist in, die plaatsneemt in het stuurpost aan het andere uiteinde van de trein.

Nog een ander pikant detail: Er is sedert de tunnel open is al een ontsporing geweest dankzij een ECTS bug...
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat een machinist aan het andere uiteinde van de trein kan doen als er iets misgaat als de trein met meer dan 200 km/h door de tunnel raast. Aan de noodrem trekken ?
En dat van die ontsporing te wijten aan ETCS geloof ik ook niets van.
Als het systeem nog zo onbetrouwbaar zou zijn dat er treinen kunnen door ontsporen gaat men niet elke dag tientallen treinen door die tunnel sturen.
Of speelt de BLS elke dag met het leven van honderden mensen misschien ? Komaan zeg.
Ik verzin dit niet. Ik heb dit uit de "Schweizer Eisenbahn Revue", een doorgaangs goed geinformeerd blad. In dit blad kon je vorige maand lezen hoe een ETCS bug aan de oozaak lag van de ontsporing van een goederentrein in Frutigen in oktober vorig jaar: http://www.bls.ch/d/unternehmen/medien- ... .php?id=25
Deze maand kon je dan weer lezen hoe een andere bug het meevoeren van een tweede machinist nodig maakt. En wel hierom:
- Een functie die (op vraag van de SBB nota bene) in het ETCS systeem zit, is de mogelijkheid om met een trein op baansnelheid "achteruit" te rijden. Deze "reversing" functionaliteit blijkt niet betrouwbaar genoeg te werken, en dat is een probleem. Het hele veiligheidsconcept van de Lötschberg basistunnel gaat er immers van uit dat een machinist zijn trein kan stoppen om terug te rijden zonder dat ie van stuurpost moet wisselen. Als gevolg hiervan mogen goederentreinen maar de tunnel in als de hele tunnel vrij is. Alle reizigerstreinen die op dit moment door de tunnel rijden zijn trek/duw treinen, en zij rijden altijd met een extra machinist in de achterste stuurpost. (Op de ICs Romanshorn - Brig zit de locomotief doorgaans aan de zuidkant tussen Bern en Brig)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Adler »

Uit het artikel dat u vermeldt kan ik niet besluiten dat de ontsporing te wijten zou zijn aan een fout van het ETCS systeem die zich bij normaal bedrijf zou kunnen voordoen.
Men spreekt over een aaneenschakeling van buitengewone factoren tijdens een doorgedreven testfase en een probleem dat men met simulatie niet had kunnen ontdekken.
Dat is juist de reden dat men maandenlang testen heeft gedaan alvorens de tunnel voor het normale verkeer vrij te geven om alle mogelijke fouten te kunnen vinden.
Wat betreft de tweede machinist, dat die speciale functie van achteruit evacueren van de tunnel (nog) niet werkt met ETCS lijkt me geen reden om geen enkele trein door de tunnel te laten rijden.
Ik heb enkel willen zeggen dat men niet moet doen of er nergens in Europa al treinen veilig rijden met ETCS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Bericht door Steven »

Adler schreef:Uit het artikel dat u vermeldt kan ik niet besluiten dat de ontsporing te wijten zou zijn aan een fout van het ETCS systeem die zich bij normaal bedrijf zou kunnen voordoen.
Men spreekt over een aaneenschakeling van buitengewone factoren tijdens een doorgedreven testfase en een probleem dat men met simulatie niet had kunnen ontdekken.
Dat is juist de reden dat men maandenlang testen heeft gedaan alvorens de tunnel voor het normale verkeer vrij te geven om alle mogelijke fouten te kunnen vinden.
Wat betreft de tweede machinist, dat die speciale functie van achteruit evacueren van de tunnel (nog) niet werkt met ETCS lijkt me geen reden om geen enkele trein door de tunnel te laten rijden.
Ik heb enkel willen zeggen dat men niet moet doen of er nergens in Europa al treinen veilig rijden met ETCS.

veilig ok, maar de kinderziektes tijdens commerciele dienst opvangen is geen zever natuurlijk.
nu is het zo dat bij ons nog geen enkele firma (nmbs, thalys, ns) het juiste materieel ter beschikking heeft (die traxxen zijn uiteindelijk maar een tijdelijk lapmiddel voor het echte materieel) om die lijn tot haar recht te laten komen.
dat zelfs thalys niet in orde is snap ik volledig niet.
Plaats reactie