Pagina 1 van 1

Spanning

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:24
door Adler
Ik heb ergens gelezen dat de nominale spanning van het Belgische net eigenlijk 3300 V is. Ik veronderstel dat dit de spanning is aan de bron bij nullast.
Tot hoeveel daalt de spanning bij grote belasting tijdens de piek ?

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:25
door Steven
er zijn schommleingen die je ergens mag bezien tussen de 2800 en 3600V

Geplaatst: 08 mei 2007, 16:40
door SteC
Ik heb hier nog verhalen gehoord van bestuurders die er met een 20 tot aan 1900V aan getrokken hebben, maar dat zal dan wel uitzonderlijk zijn.
Men zorgt dat er in princiepe meer dan 3000V op de leiding staat ter hoogte van het voedingsstation, want door de weerstand in de bovenleiding is er ook verlies. Globaal geldt dus de regel hoe verder je van het dichtst bijzijnde tractiestation bent, hoe lager de spanning op de bovenleiding.

Geplaatst: 08 mei 2007, 17:29
door TBbart
de soortelijke weerstand van koper is zodanig klein dat je dat volgens mij onmogelijk kan merken op je voltmeter :wink:
De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding :wink:

Meer weet ik der ook niet van

Geplaatst: 08 mei 2007, 18:11
door 5307
waarom is de spanning zo hoog???

==> grotere kracht (vbv motor op 380 en 24 zal een verschil zijn...)
==> mindere verliezen op het net

Geplaatst: 08 mei 2007, 19:52
door Adler
5307 schreef:waarom is de spanning zo hoog???

==> grotere kracht (vbv motor op 380 en 24 zal een verschil zijn...)
==> mindere verliezen op het net
Hoe hoger de spanning, hoe kleiner de stroom voor een bepaald vermogen (P=U*I).
Dus bij 3000V en 1000A hebben we 3 MW vermogen.
Om dat zelfde vermogen te leveren bij 300V zouden we al een stroom hebben van 10000 A !
Eigenlijk is de 3000V nog te laag maar dit is historisch en is nu niet meer te veranderen, tenzij op volledig nieuwe en gescheiden lijnen zoals de hogesnelheidslijnen waar men dan ook werkt met veel hogere spanningen van 25 kV.
Bij 3000V heeft men ook veel zwaardere bovenleidingen nodig dan bv. in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk waar men werkt met 15 kV.

Geplaatst: 08 mei 2007, 22:04
door Adler
TBbart schreef:de soortelijke weerstand van koper is zodanig klein dat je dat volgens mij onmogelijk kan merken op je voltmeter :wink:
De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding :wink:
Dat durf ik zo nog niet zeggen, zelfs bij een weerstand van maar 1 ohm heb je bij een stroom van 1000A al een spanningsval van 1000V, en bij een kabel van kilometers lang heb je toch vlug al 1 ohm.

Geplaatst: 09 mei 2007, 01:56
door paljas
Normaal gezien bedraagt de spanning zo'n 3200V.... (gemiddeld)

Maar zoals hierboven vermeld: 1900V --> heel vreemd en dus waarschijnlijk cafépraat

Geplaatst: 09 mei 2007, 02:03
door Steven
ik heb al is zien zakken tot 2400 en da is al heel laag, rekening houdende met dat de naald van mijn meterke ook een foutenmarge heeft he. dit geen meettoestellen zijn die u waardes doen aflezen tot op de volt nauwkeurig :-) je kan er dus al is 100 naast zitten met een kleine fout :p

Geplaatst: 09 mei 2007, 13:30
door e49memling
paljas schreef:Normaal gezien bedraagt de spanning zo'n 3200V.... (gemiddeld)

Maar zoals hierboven vermeld: 1900V --> heel vreemd en dus waarschijnlijk cafépraat
Nu niet meer, maar vroeger...
Begin jaren 80 hadden we een goederentrein tot Essen en terug, met een T 20.
Daar kon je echt de spanning van 3000V tot onder de 2000 volt krijgen als je in Essen vertrok (uiteinde van de lijn, intussen is er een onderstation bijgezet)