Taalkennis Frans

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
wintr

Taalkennis Frans

Bericht door wintr »

Hallo,

Ik wil graag binnenkort solliciteren voor treinbegeleider bij de NMBS. Ik ben mij al een beetje aan het voorbereiden, maar ik maak me zorgen over mijn heel beperkte kennis van het Frans; ik ken slechts een paar basiswoorden en zinnen.

Welk niveau van Frans wordt verwacht tijdens het sollicitatiegesprek? En hebben jullie tips of aanbevelingen voor effectieve manieren om mijn Frans snel te verbeteren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
jan_olieslagers

Re: Taalkennis Frans

Bericht door jan_olieslagers »

Welgekomen op dit forum!
En hebben jullie tips of aanbevelingen voor effectieve manieren om mijn Frans snel te verbeteren?
Het vakantieseizoen staat voor de deur, breng eens een weekje door ergens in landelijk Frankrijk, waar niemand enige andere taal spreekt. "Van moetens" leert het snelst :) ! Bij wijze van boutade zeg ik wel eens: men spreekt pas echt Frans als men eens op een voormiddag op een terraske heeft gezeten in het zuiden, onder de platanen, met een glas anisette onder de hand, naar het jeu de boules te kijken. Maar dat is een oefening voor gevorderden ;)

Of misschien zelfs in eigen land, daar zal het opgedane Frans "Belgischer" klinken. Ja, dat maakt een verschil. Les Lacs de l'Eau d'Heure bv., nagenoeg onbekend buiten Wallonie, maar een erg genietbare vakantiebestemming.

Een ander idee zou kunnen zijn het volgen van een Franstalig spoorforum, best een Belgisch, alleen ken ik er zo gelijk geen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 21 jun 2024, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Hey, treinbegeleider van depot Mechelen hier.
Alvast van harte welkom en heel fijn dat je overweegt om te komen werken bij de spoorwegen.

Taalkennis van Frans is wel een belangrijke voorwaarde om te kunnen beginnen als treinbegeleider.
Als eerste stap in de selectieprocedure is er een kleine taaltest waarin je paar teksten moet lezen en paar luisterfragmenten krijgt en hierop vragen moet beantwoorden.
Op het sollicitatiegesprek is er ook een klein onderdeel in het Frans, hier vragen ze bijvoorbeeld wat je op een normale dag doet, wat je vorige job was, ... en dit in het Frans en er wordt ook verwacht dat je in het Frans kan antwoorden.
En nadien in de opleiding dien je ook belangrijke termen (en dat zijn er toch wel zo'n 400 à 500) te kennen in het Nederlands en Frans, dit wordt getoetst op de mondelinge examens.

Nadien dien je ook nog de officiële taalattesten te behalve bij de FOD (vroegere Selor), dit bestaat uit een lees- en luisterexamen en een spreekexamen, maar hiervoor krijg je 5 jaar de tijd om beide te behalen.
Maar hoe sneller hoe beter want vanaf dat je slaagt voor beide ontvang je een tweetaligheidspremie van ongeveer €120 per maand.

En de taalkennis Frans is ook gewoon een heel belangrijk onderdeel van de job: met klanten communiceren, aankondigingen, ...
Wij zijn (als treinbegeleiders) ook de enige beroepen waar dit echt wordt vereist, moest een Waalse treinbestuurder moeilijkheden hebben met het verstaan van opdrachten van een Vlaamse seinpost worden wij verwacht van tolk te spelen voor de bestuurder.

En om te oefenen kun je Franstalige televisie kijken, Franstalige radio beluisteren, misschien vindt je nog ergens oude schoolcursussen of zo'n mobiele applicatie zoals Duolingo.
Of inderdaad zoals Jan zegt, eens uitstapjes doen naar Franstalige steden of gebieden.
En ik weet ook niet voor welke depot je bent, maar ik kan begrijpen dat moest je bvb. solliciteren voor De Panne dat Frans gek lijkt, maar geloof me, elke depot heeft wel een dienst naar Brussel.

Nogmaals bedankt voor je interesse en geef me maar een seintje moest je nog bijkomende vragen hebben.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Of misschien ook: ga eens uw inkopen doen in een winkel in Franstalig Belgie in plaats van in uw eigen dorp of stad, en neem maar het risico om aan de klap te gaan met de kassier(ster) of met andere klanten. Misschien ook na de boodschappen een koffietje of een apero consumeren in het dorpscafe. In den bassin springen en zien dat ge boven blijft :) ! Franstaligen hebben een traditie van taalfouten rigoureus maar welwillend te corrigeren, ze zullen u niet opeten maar er valt wel goed bij te leren op die manier. Een beetje dik vel is wel nuttig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

wintr schreef: 21 jun 2024, 18:20 ik maak me zorgen over mijn heel beperkte kennis van het Frans; ik ken slechts een paar basiswoorden en zinnen.
Welke opleiding heb je gevolgd in de middelbare school ?
Plaats reactie